• Tvillingfarsa

Sluta snusa

Jahapp, så nu försöker man sluta snusa då. Sambon har slutat med rökningen för länge sen(typ en vecka efter positivt gravtest).

Så nu har jag fått för mig att jag ska försöka sluta. Sist jag tog en snus var lunchtid i söndags, måndagen var nog absolutvärst. Kände det vattnas i munnen hela dagen och hade konstant abstinenshuvudvärk.

Nu ett par dagar senare känns det ganska ok, jag kör med Choice snus(nikotinfritt) vilket underlättar vanan och man kan koncetrera sig på beroendet.

Så nån annan som håller på som mest och slutar?

Ville mest vädra i en tråd.

• Svar på tråden Sluta snusa
  • spit

Jag slutade snusa samma dag som mitt grav test visade + (1:e sept) å inte tagit en snus sen dess. Körde med Choice dom första veckorna men slutat med det oxå. Suget försvinner mer å mer, men så kommer det dagar då abstinensen är total...! Att äta syrliga saker har hjälpt för mig tex clementiner å gröna äppplen. Men det första jag ska göra när jag slutet amma är att ta en snus, dumt men oj vad gott!

• Anonym (beroende)

Åh vad ni är duktiga, önskar så jag kunde sluta. Skyller på att sambon fortsätter och jag inte kan sluta när jag ser honom snusa, han kan inte tänka sig sluta eftersom han blivit så nedstämd de ggr han försökt.

• Mylla

Beroende: Du kan sluta om du slutar tänka att du inte kan, och istället övertygar dig själv om att du KAN. Leta motivation. Säg åt sambon att sluta snusa så du ser det.

• Tvillingfarsa

Tack ska ni ha allesammans, det känns rätt stabilt trots att man blir sugen då och då.

Anonym:

Att bli nedstämd när man slutar hör till, det är en del av abstinensen.

//Stolt pappa till Nathalie och Isabell
  • Matriark

När början av juni kommer har jag varit snusfri i ett helt år. Slutade efter jag fick reda på att jag var gravid igen och tänkte "nä nu får det vara nog".. Körde först med choice ett tag, men sen la jag av helt. Det var lite jobbigt i början, men sedan dess har jag faktiskt saknat det mycket mindre än vad jag trodde att jag skulle.
    Det jag inte kan förstå nu efteråt är, hur hade jag råd???
    Det jag (och förmodligen ännu mer min sambo) tycker är bland det bästa med att ha slutat är att jag har ett mycket jämnare humör och inte blir retlig för att jag inte har tagit nån snus på för länge.. Ett par timmar utan förr så höll jag ju på att explodera

• Celindan

Japp, jag slutade med snuset samma dag mitt positiva besked kom! Eftersom sambon inte nyttjar nikotin så tvingade jag honom att sluta med chips o läsk också, så han också skulle göra en uppoffring eftersom vi är gravida tillsammans...Han har dock syndat men det har inte jag

• Matriark

Föressten, jag snusade alltså när jag väntade första barnet. Försökte sluta då, men jag var nog för "psykiskt labil" eller hur man ska säga.
    Dom säger ju att om man röker/snusar blir födelsevikten mindre, barnen riskerar att födas för tidigt osv. Så statistiken för mig:

Barn 1, snus
    Född 5 dagar efter beräknat datum, 49 cm, 3290 g

Barn 2, snusfri
    Född 4 dagar efter beräknat datum, 51 cm, 3890 g

jo kan nog stämma..
    I vilket fall som önskar jag att jag hade slutat redan med första. Dumt att chansa.

• jonnysbrud

Slutade ganska sent i min graviditet... (ca i vecka 16)
    Anledningen var att kompisar snusade och att min kille snusade samtidigt så det var svårt att sluta...
    Tog en sista snus dagen efter jag såg bebisen i ultraljuds monitorn...
    Hade fortfarande en hel dosa utifall att jag inte skulle klara det...
    Första veckan var hemskt... Kunde inte tänka på något annat än snus dagarna i ända...
    Och hur gott det skulle vara att ta en portion under läppen :(
    Men det är nog så att om och när du hel hjärtat bestämt dig så kommer du lyckas...
    Min kompis farbror kör toa/hushålls papper under läppen när suget är som värst för att dämpa det... (han snusade dock lös i många år).. själv körde jag med grovportion...
    Önskar dig lycka till... Hoppas du klarar av att sluta helt... Du e så duktig...

• mammatillMilo

Jag ska försöka sluta när allt snus är slut som jag har hemma..Går på hormonbehandling för att försöka få barn och de säger ju att det kan vara svårare om an nyttjar nikotin..Lycka till!!!

• Sandreli

Slutade snusa när jag plussade. Det var lättare än jag trott, hade fasat för den dagen, eftersom jag annars brukar få enorm abstinens efter snus! Antar att hjärnan bara sade stopp, eftersom det nu ligger en liten människa i min mage.
    Men, men.. som många andra tänker: Fasiken, vad gott det ska bli att ta en snus efter amningen!!! (Om suget sitter i, dvs!)

• Pires

Jag har hållt upp i snart 2 år med snusningen och än känner jag inget behov av det :)

Svar på tråden Sluta snusa