• Nouba

MA (uteblivet missfall) - vad hade ni för symtom?

..om ni ens hade några? 

Jag fick konstaterat MA i lördags i vad vi trodde var graviditetsvecka 11, detta efter att endast ha haft små, mycket sparsamma bruna flytningar som enda tecken på att något eventuellt var galet. Ingen smärta, inget färskt, rött blod, inget alls. Vårt stackars lilla russin hade slutat leva någonstans i vecka 6-7.

Alla (inklusive Barnmorskor) menade å det bestämdaste att BRUNT blod, det är inget farligt, det.. 
    Trist, men ack så seglivad, myt.

Har fått behandling med Mifegyne och Cytotec som hittills tett sig framgångsrik, så nu sitter jag här och efterblöder och bara längtar efter att veckorna skall gå så att det upphör och mensen kommer åter.

Den värst gnagande känslan är egentligen denna att min kropp har gått och burit omkring på ett dött embryo utan att fatta det. VAD är det finurliga med det?! Vad är vitsen med det liksom, kära Moder Natur?! Skrikandes

Frustration...

• Svar på tråden MA (uteblivet missfall) - vad hade ni för symtom?
  • Nouba

Kom igen nu.

Flicka född 091208 ✯
  • NKmamma

Fy vad tråkigt. Beklagar.
    Jag hade rosa flytningar.
    MA konstaterat i v 11 hade dött 14 dagar tidigare ungefär.

Stämmer bättre att brunt blod inte behöver betyda att nåt är fel.
    Hemskt att dom ser det som en sanning, för man vet ju aldrig.

Ta hand om dig, vila.

Kram.

Jajamen
  • Nouba
    NKmamma skrev 2011-12-07 22:31:49 följande:

Fy vad tråkigt. Beklagar.
    Jag hade rosa flytningar.
    MA konstaterat i v 11 hade dött 14 dagar tidigare ungefär.

Stämmer bättre att brunt blod inte behöver betyda att nåt är fel.
    Hemskt att dom ser det som en sanning, för man vet ju aldrig.

Ta hand om dig, vila.

Kram.

Tack rara.

Jo förvisso kan brunt blod vara mer harmlöst generellt kanske, men det känns onekligen som att det har blivit ett mantra för en del "brunt blod behöver man inte oroa sig för", "brunt blod är inte farligt".. 

Nåväl.
    Folk menar väl och jag märker antagligen ord bara för att jag är frustrerad och ledsen över det hela just nu Kräks 
    Flicka född 091208 ✯
  • Pianja

Nej, vad tråkigt. Beklagar verkligen. Jag hade inga symptom alls. Åkte in för att göra NUPP och då visade det sig inte finnas något hjärtljud. Troligen var fostret dött i samma tid som ert. Jag fick åka hem och hoppas att det skulle komma ut av sig själv. Det gjorde det efter ett par dagar. Julafton. Min far satt och gömde sig bakom tidningen hela dagen. Usch. Ja, nu kan jag skratta liiiiite åt det absurda i situationen. Men det är det absolut värsta jag varit med om i hela mitt liv. Mensen kom igång direkt efteråt, fast det var slut med mannen jag blivit gravid med. Så det hade jag ingen större glädje av.
    Var rädd om dig. Lycka till i fortsättningen. 

• Chris01

SUCK , för dessa missfall.. har haft 3st. Första barnet som vi längtar efter precis, på 10mån har vi lyckats 3ggr och misslyckats 3ggr, känns lagomt jobbigt.

1 i v.8.. 2 i v.5 (tidigt mf)... och 3 i v.16 (MA, foster dött i v.14 nån gång)..

Och det värsta är att vi såg hjärtat ticka veckan innan!!! Vi hade ju intensiva UL- koll pga tidiga missfall innan och BM sa att ju mer symptom man hade desto mer "säker" graviditet var det, hahaha, vad hände där? Sen kom nästa mening, "när man har sett hjärtat ticka så minskar mf-riskerna" och nu när jag fick MA så kom nästa kommentar "har man haft många mf innan så minskar riskerna".. men hallå? Tror dom jag kommer tro på NÅT dom säger numera? 2v sen jag skrapades nämligen.. känns tomt och som om vi aldrig kommer lyckas igen.
    Vi som trodde 3:e gången var 3:e gången gillt för oss, för det gick längre än alla andra och jag hade så otroligt mycket symptom med allt som hette graviditet.. kände absolut inget som kunde vara ett tecken på mf/ma.. även om det kallas för tyst missfall liksom, sjukt jobbigt.

Så du är inte ensam!! Bara sörj, va ledsen och arg samtidigt om du vill och behöver, nu vill jag också att mensen ska komma igång snart bara så jag kan lägga det bakom mig, dock vet jag att mensen blir strulig efter maf/mf för dom andra har strulat till min mens så jävla mycket på 10mån så jag hoppas bara den vill komma innan nyår iaf..

Är det ert första? Mf innan eller första där?        

• Nouba
    Pianja skrev 2011-12-07 22:37:32 följande:
    Nej, vad tråkigt. Beklagar verkligen. Jag hade inga symptom alls. Åkte in för att göra NUPP och då visade det sig inte finnas något hjärtljud. Troligen var fostret dött i samma tid som ert. Jag fick åka hem och hoppas att det skulle komma ut av sig själv. Det gjorde det efter ett par dagar. Julafton. Min far satt och gömde sig bakom tidningen hela dagen. Usch. Ja, nu kan jag skratta liiiiite åt det absurda i situationen. Men det är det absolut värsta jag varit med om i hela mitt liv. Mensen kom igång direkt efteråt, fast det var slut med mannen jag blivit gravid med. Så det hade jag ingen större glädje av.
    Var rädd om dig. Lycka till i fortsättningen. 
    Inga symtom alls.. Det är så jävligt!

Jag kan väl ändå ärligt säga att jag inte blev direkt chockad av beskedet, då jag hade fått mycket onda aningar redan i samband med de första bruna flytningarna. Dessutom hade jag betydligt lindrigare grav-symtom denna gång (redan från start) än när jag väntade vårat första barn, och har fler än en gång reflekterat över hur normalt det är..men fick naturligtvis bara lugnande besked angående det också (vilket förstås är rätt, ingen graviditet är ju den andra lik sägs det..) 

Kan liksom inte undgå att känna mig lite bedragen av min egen kropp Skrikandes 
    Flicka född 091208 ✯
  • Nouba
    Chris01 skrev 2011-12-07 22:38:36 följande:
    SUCK , för dessa missfall.. har haft 3st. Första barnet som vi längtar efter precis, på 10mån har vi lyckats 3ggr och misslyckats 3ggr, känns lagomt jobbigt.

1 i v.8.. 2 i v.5 (tidigt mf)... och 3 i v.16 (MA, foster dött i v.14 nån gång)..

Och det värsta är att vi såg hjärtat ticka veckan innan!!! Vi hade ju intensiva UL- koll pga tidiga missfall innan och BM sa att ju mer symptom man hade desto mer "säker" graviditet var det, hahaha, vad hände där? Sen kom nästa mening, "när man har sett hjärtat ticka så minskar mf-riskerna" och nu när jag fick MA så kom nästa kommentar "har man haft många mf innan så minskar riskerna".. men hallå? Tror dom jag kommer tro på NÅT dom säger numera? 2v sen jag skrapades nämligen.. känns tomt och som om vi aldrig kommer lyckas igen.
    Vi som trodde 3:e gången var 3:e gången gillt för oss, för det gick längre än alla andra och jag hade så otroligt mycket symptom med allt som hette graviditet.. kände absolut inget som kunde vara ett tecken på mf/ma.. även om det kallas för tyst missfall liksom, sjukt jobbigt.

Så du är inte ensam!! Bara sörj, va ledsen och arg samtidigt om du vill och behöver, nu vill jag också att mensen ska komma igång snart bara så jag kan lägga det bakom mig, dock vet jag att mensen blir strulig efter maf/mf för dom andra har strulat till min mens så jävla mycket på 10mån så jag hoppas bara den vill komma innan nyår iaf..

Är det ert första? Mf innan eller första där?        
    Det är första mf/MA. Vi har tack och lov en dotter på 2 år. 

Har man inte hittat någon bakomliggande orsak till era upprepade missfall? 
    Flicka född 091208 ✯
  • Chris01
    Nouba skrev 2011-12-07 22:49:30 följande:
    Det är första mf/MA. Vi har tack och lov en dotter på 2 år. 

Har man inte hittat någon bakomliggande orsak till era upprepade missfall? 
    Skönt på sitt eget sätt om du förstår mig rätt, då kan du fokusera på din dotter i tuffa stunder också.

Vi har gått igenom detta 3ggr men jobbigast var nog nu sist, utredningen börjar nu i Dec faktiskt men via privat kliniker, jag har bokat 2st för mig och min man där dom ska ta blodprover och spermaprov. Allmänna sjukvården har skickat remiss och vi kommer få en tid inom 3mån, så är det ju med den allmänna vården tyvärr.
    Får se om det är något fel på oss men förhoppningsvis inte, ska kolla med läkaren jag ska till den 27:e dec, hon satte mig på progesteron sist pga tidigare mf så kanske kan vi kolla allt med trombyl osv för proppar och så, det är ju inte "onödigt" med såna mediciner i vilket fall som helst.

I Sverige måste man ju ha fått minst 3mf innan man får hjälp eller utredning, vi skulle söka hjälp i feb om vi inte hade blivit gravida eller fått mf nu också för då hade vi försökt i 1år. Men nu skedde detta istället.     
  • Kakmonster

Tråkigt TS, jag vet hur det känns. Har fyra MA i bagaget och aldrig känt av att nåt skulle vara galet. Upptäckte alla vid VUL/UL. Den värsta var på rutinultraljudet i v 18-19, då fostret var dött sedan v 11. Jag anade ingenting, förutom att jag hade inte fått nån mage, men den kan ju dyka upp senare... Idag har jag en 1,5-åring och en 3 månaders bebis! Kram och lycka till med framtida graviditeter!

• Pianja

Den känslan känner jag igen, att kroppen svek mig. Funderade mycket på det där att jag inte märkte någonting men att det kom ut av sig själv så fort jag fick veta hur det var. Antar att jag så gärna ville fortsätta vara gravid att kroppen inte släppte ifrån sig förrän jag visste att det verkligen var kört.  

Svar på tråden MA (uteblivet missfall) - vad hade ni för symtom?