• Epona

    reserv till sjuksköterska

    Jag har sökt sjuksköterskeprogrammet och fick precis svar att jag är antagen till en skola som ligger långt bort och dessutom ligger jag på reservplats 11 på en skola nära mig och det är den jag helst vill komma in på.

    Nu har jag hört att jag bara får tacka ja till en. Vågar jag tacka ja till den skolan där jag ligger på reservplats 11 med risk för att jag inte kommer in alls om reservplatsen inte räcker till? 

    Har man en chans att komma in från reservplats 11?  

  • Svar på tråden reserv till sjuksköterska
  • ssk student
    Dupis skrev 2011-12-12 19:09:14 följande:
    Tycker det är skitdrygt att tiden går så sakta!! Är reserv 2 av 20 och hoppas hoppas jag kommer in =/
    ..du kommer garanterat in på reservplats 2!
  • snuff
    Flashbulb skrev 2011-12-13 22:10:23 följande:
    Du kommer in på BTH med 10000% säkerhet. Grattis!
    Tack!! Ja det hoppas jag att jag ska lyckas med  Glad.
  • Dupis

    Ja jag hoppas det, men känns som 2 som ska hoppa av är mycket!! Sen börjat tankarna om att jag inte kommer klara av kursen!! Att det kommer bli för svårt :// Är du sjuksköterska själv??

  • Elysa
    snuff skrev 2011-12-13 16:39:58 följande:
    Jag har sökt till BTH (Karlskrona) och Linneuniversitetet (i Kalmar). Har reservplats 3 via högskoleprovet på BTH och är antagen i Kalmar. På BTH är det 34 som är antagna via högskoleprovet, så kan ju hoppas att det i alla fall är 3 som tackat nej ;)
    BTH ligger närmst, så därför vill jag helst komma in där då jag har en ettåring hemma.

    Som jag har förstått det, så får man stå kvar som reserv till max 210 hp.
    Jag blev antagen i Västerås, MDH och reserv 1 till SSK i Karlskrona, men tillhör en annan grupp än dig så det är lugnt. Glad Tycker att man har stor chans att komma in om man står som reserv 1, 2 eller 3.
    Lycka till!
  • snuff
    Elysa skrev 2011-12-15 22:39:23 följande:
    Jag blev antagen i Västerås, MDH och reserv 1 till SSK i Karlskrona, men tillhör en annan grupp än dig så det är lugnt. Glad Tycker att man har stor chans att komma in om man står som reserv 1, 2 eller 3.
    Lycka till!
    Då måste jag ju fråga dig vad du helst vill gå, Västerås eller BTH?
    Tänkte om vi ev blir klasskamrater, om vi nu kommer in på BTH  Glad.
  • Elysa
    snuff skrev 2011-12-16 09:40:09 följande:
    Då måste jag ju fråga dig vad du helst vill gå, Västerås eller BTH?
    Tänkte om vi ev blir klasskamrater, om vi nu kommer in på BTH  Glad.
    Jag har just skrivit det men på en annan tråd:
    "Genom att de på MDH har ändrat programmet så blir nu ca 31 veckor praktik istället för 40 som det var på den gamla utbildningen. Skillnaden mellan undervisningen på MDH och BTH är markant när det gäller praktiken då man på BTH har nästan dubbel så mycket praktiktid, s k PBL - problembaserat lärande, än på MDH."

    Har inte ännu bestämt mig angående mitt val om jag också ska behålla reservplatsen på BTH eller om jag bara ska svara JA till den plats i Västerås där jag blev antagen till. Svårt beslut att fatta ju! Obestämd

    Självklart blir vi kurskamrater på BTH om jag får en plats ifall jag svarar JA till reservplatsen. Glad Man arbetar väldigt mycket i grupp på BTH, så du ska veta och så vara förberedd att man blir tilldelad i någon bestämd grupp, som består av 8 till 10 studenter, från början av utbildningen.

    Lycka till och kanske vi ses på BTH!
  • Nessie84

    Håller tummarna för er alla! Vet hur jobbig den här väntan är men förlora inte hoppet! Det finns alltid folk som tackar nej till sina platser, inte dyker upp eller hoppar av efter första veckan ;) lycka till!!!!

  • mimmelie

    Hoppas att alla ni reserver lyckas få en plats på era respektive önskade skolor.

    Måste få säga att trots att MDH har minskat sina antal VFU (praktik veckor) så är utbildningen där väldligt bra. Jag går själv termin 5 nu och känner att jag fått en mycket givande utbildning. Dessutom är tiden i verksamhetsförlagd utbildning numera mer koncentrerad till denna tid då man ej längre har några andra kurser igång under de veckor man har praktik. Detta har gett mer tid till lärande under dessa veckor likväl som mindre stress inför flertalet tentor i olika kurser. Även om man har vissa seminarier och någon inlämning fortfarnade...

    Måste dock säga att eftersom jag är första terminen på det "nya" programmet så har vissa svårigheter uppstått, men det är bra lärare och utbildningen blir bara bättre och bättre.     

  • Elysa
    mimmelie skrev 2011-12-17 23:01:40 följande:

    Hoppas att alla ni reserver lyckas få en plats på era respektive önskade skolor.

    Måste få säga att trots att MDH har minskat sina antal VFU (praktik veckor) så är utbildningen där väldligt bra. Jag går själv termin 5 nu och känner att jag fått en mycket givande utbildning. Dessutom är tiden i verksamhetsförlagd utbildning numera mer koncentrerad till denna tid då man ej längre har några andra kurser igång under de veckor man har praktik. Detta har gett mer tid till lärande under dessa veckor likväl som mindre stress inför flertalet tentor i olika kurser. Även om man har vissa seminarier och någon inlämning fortfarnade...

    Måste dock säga att eftersom jag är första terminen på det "nya" programmet så har vissa svårigheter uppstått, men det är bra lärare och utbildningen blir bara bättre och bättre.     


    Tack, mimmelie, för de närmare förklaringarna! Har läst på vissa internetsidor att det blivit just liksom du skriver här, dvs att genom MDH har förkortat praktiktiden har de istället underlättat andra saker för den studerande, vilket låter vara bara positivt.

    Vad gäller svårigheterna som ibland uppstår med det nya programmet, har jag läst att det kan hända att MDHs ledning och så lärarna inte uppmärksammar studenternas åsikter, värderingar osv. Men detta händer tillfälligt alltså det är inte något man vara hela tiden ledsen för, för det kommer att lösa sig... Som du skriver, så försöker lärarna anpassa sig till och göra det bästa för utbildningen på MDH blir bred och uppskattad.
  • sskstud3nt3n

    Tjo! Jag jobbar på Köpings lasarett som uska och ska börja läsa till SSK på MDH i E-tuna i januari. På jobbet pratade jag med fyra ssk-studenter som alla säger samma sak. Det hoppar av folk från höger till vänster. Har ex arbetskamrat som kom in som 63:e reserv! Hav förtröstan! Lycka till =)

  • Vackert

    Jag var reservplats 16 efter första antagningen förra året och jag kom in i urval 2 med mycket goda marginaler.

  • snuff
    Elysa skrev 2011-12-16 10:18:05 följande:
    Jag har just skrivit det men på en annan tråd:
    "Genom att de på MDH har ändrat programmet så blir nu ca 31 veckor praktik istället för 40 som det var på den gamla utbildningen. Skillnaden mellan undervisningen på MDH och BTH är markant när det gäller praktiken då man på BTH har nästan dubbel så mycket praktiktid, s k PBL - problembaserat lärande, än på MDH."

    Har inte ännu bestämt mig angående mitt val om jag också ska behålla reservplatsen på BTH eller om jag bara ska svara JA till den plats i Västerås där jag blev antagen till. Svårt beslut att fatta ju! Obestämd

    Självklart blir vi kurskamrater på BTH om jag får en plats ifall jag svarar JA till reservplatsen. Glad Man arbetar väldigt mycket i grupp på BTH, så du ska veta och så vara förberedd att man blir tilldelad i någon bestämd grupp, som består av 8 till 10 studenter, från början av utbildningen.

    Lycka till och kanske vi ses på BTH!
    Hur har du gjort nu?  Tackade du ja tll reservplatsen på BTH?
    Vart kommer du att börja?
  • snuff

    Jag kom in på BTH (stog som tredje reserv), så nu kommer jag att börja plugga i Karlskrona.

    Hur har det gått för er andra?

  • Elysa
    snuff skrev 2011-12-27 14:54:47 följande:
    Hur har du gjort nu?  Tackade du ja tll reservplatsen på BTH?
    Vart kommer du att börja?
    Hej snuff och grattis till du blivit antagen på BTH! Glad
    Vi kommer tyvärr inte att bli kurskamrater för jag tackade nej till BTH. Var egentligen lite förvirrad över den undervisning man har på BTH s k problembaserad lärande och som faktiskt inte passar till alla. I så fall ska jag gärna börja plugga på MDH, Västerås.
    Lycka till med studierna!
  • Kalle anka

    Jag har sökt till Mälardalen högskola i Eskilstuna . Mitt meritvärde ligger på 15,15 i BII gruppen . Hur stora är mina chanser ? Vad hade ni för meritpoäng förra året ?

  • joannisenilsson

    Om man är reserv nr 9 i första utvalet i grupp B11 till sjuksköterska på BTH, hur stor är chansen att man kommer in? fruktansvärt nervös.

Svar på tråden reserv till sjuksköterska