• Mmmbop

Foglossningar och sammandragningar, vill träna!

Hej,

Jag är gravid i vecka 28, har haft foglossningar sedan vecka 14 ungefär. Mest baktill då, fick ett stödbälte men tyckte inte det hjälpte så mycket så jag slutade använda det. Jag är väldigt aktiv, tycker om att promenera och träna, går gärna i trappor osv. Brukade innan grav träna tre-fyra gånger i veckan. Ofta koreografiska pass, samt core/shape och liknande funktionell styrketräning samt hårdare cirkelträning. Fick ganska omgående sluta med nästan allt jag tyckte var roligt för det gjorde ont.

Jag började träna spinning för att hålla igång konditionen och har värmt upp på rotexmaskiner. Det kanske ska tilläggas att jag egentligen avskyr spinning, men mitt rörelsebehov är stort, så det är bara att stå ut. Jag styrketränar och kör de övningar jag klarar på shape/core-passen.

MEN, nu har jag börjat få sammandragningar så fort jag tränar något alls! Spinning fungerar inte alls, då får jag sammandragningar var tredje minut typ.

Vad ska jag göra? HUR ska jag träna? Hur håller jag igång så inte hela jag säckar ihop och jag blir tokig!?

Tack på förhand och hjälp!

• Svar på tråden Foglossningar och sammandragningar, vill träna!
  • Träningsexpert Elmina

Förstår om det känns frustrerande! Sammandragnningar är kroppen sätt att berätta att du behöver ta det lugnt så lyssna på kroppen då.

Mitt bästa träningsråd vid foglossning är att du ska tänka dig att du har på dig en snäv pennkjol, alla övningar stykeövningar på gymmet som du kan  göra med kjolen på brukar gå bra då man har foglossningar. För väldigt många går det även bra att cykla på en motionscykel.

Testa det och återkom gärna efteråt! 

• Mmmbop

Hej,

Tack för svaret. Foglossningarna har jag inga problem att "arbeta kring" när det kommer till träning. Jag har ju haft dem sedan vecka 14-16 ungefär. Det har fungerat bra hittills.

Det är sammandragningarna som är besvärliga. Men nu har det lugnat ner sig, verkar komma i perioder. Jag tränar på som vanligt igen. Jag har också hört att bara sammandragningarna lugnar ner sig när man slutar passet så är det ingen fara? Att sammandragningar under träningen inte är "så farliga". Är det myt eller sant?

• Träningsexpert Elmina

Jag skulle säga att sammandragningar är kroppens sätt att säga: Ta det lugnt.

Kanske kan du träna på ett annat sätt för att slippa sammandragningar? 

Svar på tråden Foglossningar och sammandragningar, vill träna!