• hanzi

Ras på denna katten?

Hej! 

Vad skulle ni säga denna 4-mån kattunge är för ras?

• Svar på tråden Ras på denna katten?
  • hanzi
    pluvdo skrev 2011-12-09 00:24:42 följande:
    Eftersom du frågar - bondkatt.
    Okej. Ville mest bara kolla vad folk tänker på när de ser han så här utan att veta varför jag frågar. Men jag frågar eftersom har i ett annat forum diskuterat där vi kommit fram till att jag blivit lurad av uppfödaren som antydde att det var maine coon. 
  • IceJossan

Jag är så dålig på hur raskatter ser ut som små men jag skulle säga Norsk Skogkatt om det nu är en sådan.

Men eftersom du frågar så säger jag huskatt eftersom alla katter som inte är stambokförda är huskatter :)

Det är en riktigt söt liten krabat du har där :)

• Mynta

Bondkatt. Ser inte att den skulle vara speciellt lik någon ras alls, och utan stamtavla är det en bondkatt oavsett utseende.

• Mynta

Skulle det vara en MCO så är den inte speciellt rastypisk... Ingen stamtavla?

• deecember

norsk skogskatt/perser
    perser/birma
    Huskatt mao.

Antydde Maine Coon? Hade det varit en raskatt hade ni antagligen fått en stamtavla och betalat dyra pengar..

• pluvdo
    hanzi skrev 2011-12-09 00:25:54 följande:
    Okej. Ville mest bara kolla vad folk tänker på när de ser han så här utan att veta varför jag frågar. Men jag frågar eftersom har i ett annat forum diskuterat där vi kommit fram till att jag blivit lurad av uppfödaren som antydde att det var maine coon. 
    Varför skulle det inte kunna vara det då? P.S. jag vet inte direkt hur de ser ut, men på google ser de ut att kunna se ut sådär?
  • IceJossan
    pluvdo skrev 2011-12-09 00:29:06 följande:
    Varför skulle det inte kunna vara det då? P.S. jag vet inte direkt hur de ser ut, men på google ser de ut att kunna se ut sådär?

Anledningen till att det inte är en Main Coon är pga att det inte finns någon stamtavla på kissen, den är därmed en huskatt oavsett vilken ras föräldrarna är. Huskatt = icke stambokförd katt oavsett ras eller rasblandning.

Missade först att det var den katten som det diskuterats rätt länge om på ett annat forum som TS skrev.

• pluvdo
    IceJossan skrev 2011-12-09 00:32:52 följande:

Anledningen till att det inte är en Main Coon är pga att det inte finns någon stamtavla på kissen, den är därmed en huskatt oavsett vilken ras föräldrarna är. Huskatt = icke stambokförd katt oavsett ras eller rasblandning.

Missade först att det var den katten som det diskuterats rätt länge om på ett annat forum som TS skrev.

Okej, men jag trodde att ts menade att den inte har maine coon-blod om man säger så. Jag syftar inte på stamtavlan.
  • IceJossan
    pluvdo skrev 2011-12-09 00:34:07 följande:
    Okej, men jag trodde att ts menade att den inte har maine coon-blod om man säger så. Jag syftar inte på stamtavlan.
    Aha. Ja så långt vet man ju inte eftersom inga stamtavlor setts på föräldrarna heller i detta fall. Så man vet inte om lillkissen har Main Coon-blod i sina ådror. Men han är bra söt, sådär kattungespretig i pälsen och alldeles för stora öron :P
Svar på tråden Ras på denna katten?