• hanzi

Ras på denna katten?

Hej! 

Vad skulle ni säga denna 4-mån kattunge är för ras?

• Svar på tråden Ras på denna katten?
  • MammaTillDomFinaste

precis! många kör med orden "ja men jag ska ändå inte ställa ut" å köper djur utan stamtavla. om jag ser tex annons om oreggade rottweiler valpar blir min första tanke "vaddå, gick inte föräldrarna genom mentalt så dom kunde få papper?" chinese crested hundar har ögonfel dom måste ögonlysas mot, om jag ser oreggade såna på annons tror jag direkt att föräldrarna inte är gonlysta, och lika med raskatter. det finns nästan alltid nåt bakom som gör att dom är utan stamtavla och de är oftast nåt ärftligt fel på dom.

• PumpkinQueen
    hanzi skrev 2011-12-09 17:47:01 följande:
     Klart jag kan känna mig lurad? Eftersom att hon skrev i annonsen att det är en maine coon och jag betalade ett överpris för en huskatt..  Jag har alltid velat ha en maine coon och känner mig faktiskt sårad. Men jag skulle inte kunna byta ut min katt mot någon annan Glad
    Dagg1 skrev 2011-12-09 15:46:28 följande:
    Ps. En otroligt vacker liten kisse! :D
    Tack så mycket!Glad
    Fast det är ju även ditt ansvar, som köpare, att läsa på och vara välinformerad när du skaffar dig en katt. I och med det borde du ju vetat om att du bör få en stamtalva om du köper en raskatt. 

Självklart var det fel av säljaren att påstå att katten var en Main Coon, det var inte snällt gjort. Men samtidigt är det ju så, att om alla som ville ha raskatter var pålästa så hade oseriösa uppfödare inte tjänat några pengar på att syssla med så kallad "backyard breeding". Då hade vi haft färre hemlösa katter också.

Men grattis till en fin katt!
  • PumpkinQueen
    Karolina1982 skrev 2011-12-09 18:36:02 följande:
    Någon mer som ska berätta att katter utan stamtavla är en huskatt?
    Den dag som den oseriösa aveln upphör, då kommer även "tjatet" om att alla katter utan stamtavla är huskatter att sluta. Varför tycker du att det är jobbigt att folk informerar om detta? Uppenbarligen är det ju många som inte vet om att det är så här.
  • Flizen07

Ser ut som en kopia av min katt och han är Norsk skogskatt / Bondkatt..
    Väldigt söt Glad

• PumpkinQueen
    Flizen07 skrev 2011-12-13 11:50:58 följande:
    Ser ut som en kopia av min katt och han är Norsk skogskatt / Bondkatt..
    Väldigt söt Glad
    Vad är skogskatt för ras? Lodjur?
  • Flizen07
    PumpkinQueen skrev 2011-12-13 13:07:21 följande:
    Vad är skogskatt för ras? Lodjur?
    Hmm..  puma tror jagGlad
  • bboaris

Hejsan, vet inte om ni gav namnet på katt rasen, men den är en "VAN" heter den och är en Kurdisk katt. Hur underbar som helst. Du kan söka och googla på VAN katt eller Kurdish katt. Jag vet att dom älskar vatten=)
    Den ända katt rasen som alltid har 2 olika ögonfärger.

• Dagg1
    bboaris skrev 2011-12-18 20:23:30 följande:
    Hejsan, vet inte om ni gav namnet på katt rasen, men den är en "VAN" heter den och är en Kurdisk katt. Hur underbar som helst. Du kan söka och googla på VAN katt eller Kurdish katt. Jag vet att dom älskar vatten=)
    Genetiska fel kan bidra till att det blir olika färg på ögonen. Utan stamtavla är kissen en vacker husis :)
  • LunaLunatic
    Och det är du helst säker på, trots avsaknad av stamtavla?
    Har noll koll på denna ras, som inte tycks finnas i Sverige? Närmaste jag vet är turkisk van, som då är vanfärgad mig veterligen.
  • Pussesnuttan

Det heter Norsk skogkatt. Utan s! Ni som har skogisar borde kunna lära er det!

• PumpkinQueen
    Ja, vi gav namnet på kattrasen: Huskatt, eftersom den inte har någon stamtavla.

Olika ögonfärg är inte något som är bundet till en speciell ras, utan kan dyka upp lite här och var. Det beror på kattens gener.
  • Filuren83
    Pussesnuttan skrev 2011-12-19 10:27:29 följande:
    Det heter Norsk skogkatt. Utan s! Ni som har skogisar borde kunna lära er det!
    Verkligen!
  • hanzi

tack så mycket alla! =) 

Här kommer en ny bild på honom, nu är han 7 månader gammal den lilla herren =)

• mfe

haha oj så läskigt det såg ut med två olika färger på ögonen, men han var väldigt fin annars, man måste nog vänja sig med ögonen bara :)

• Nilla 923

Vill bara säga att man KAN ställa ut huskatt om man vill.

KLASS 14 - Huskatt

Klass för huskatt (utan stamtavla), äldre än uppskattningsvis sex månader. Är huskatten över tio månader ska den vara kastrerad för att få ställas ut.

Huskatt ska ha av SVERAK utfärdat huskattbevis för att få delta på utställning.

Beviset skaffar man på sverak.se

Ville du skulle veta att du faktiskt kan ställa din fina husis om du vill.
    Planerar för ett +
Svar på tråden Ras på denna katten?