• hanzi

Ras på denna katten?

Hej! 

Vad skulle ni säga denna 4-mån kattunge är för ras?

• Svar på tråden Ras på denna katten?
  • PumpkinQueen

Fast TS, om du inte fick någon stamtavla så kan du väl inte känna dig lurad? På vad? Det är ju en underbart vacker och söt liten katt, det är väl strunt samma vad hans föräldrar eventuellt hade för ras?

• Dagg1

Du har en vacker huskatt :) Alla katter som inte har stamtavla klassas som huskatter :) Om en oseriös uppfödare exempelvis (motförmodan) skulle korsa en norsk skogkatt med en meenis så skulle katten fortfarande vara en 100 % huskatt eftersom stamtavla inte skulle finnas.

• Dagg1

Ps. En otroligt vacker liten kisse! :D

• IceJossan

Grejen är ju att TS köpte katten i tron om att få hem en renrasig Main Coon, men eftersom så inte är fallet utan TS blivit lurad är det klart att det känns trist. Världens bästa katt är värd massvis av pengar, men det sura är ju att uppfödaren stoppar dessa pengar i egen ficka utan att göra det man bör när man sysslar med avel - tester på föräldrarna, stamtavlor, vaccination, chipmärkning osv. Det uppfödaren sysslar med är lurendrejeri eftersom det på pappret är huskatter de köpt men att uppfödaren övertygar köparen om att det är Main Cooner. Katten är värd pengarna, men det är surt att denna oseriösa uppfödare får dem.

• hanzi
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-12-09 13:53:43 följande:
    vad betalade du för den då? ingen stamtavla å nog inte renrasig alls om hon ANTYDDE de var MCO i den. men söt ändå.
    Jag betalade 3500 kr. Skrev fel, hon sa att det var en maine coon och skrev det i annonsen. Men jag är nöjd med katten som tusan!Glad Vill bara inte någon annan ska råka ut för samma sak! 
    Dagg1 skrev 2011-12-09 15:45:16 följande:
    Du har en vacker huskatt :) Alla katter som inte har stamtavla klassas som huskatter :) Om en oseriös uppfödare exempelvis (motförmodan) skulle korsa en norsk skogkatt med en meenis så skulle katten fortfarande vara en 100 % huskatt eftersom stamtavla inte skulle finnas.
    Tack så mycket, visst är han fin!Glad
    PumpkinQueen skrev 2011-12-09 14:21:40 följande:
    Fast TS, om du inte fick någon stamtavla så kan du väl inte känna dig lurad? På vad? Det är ju en underbart vacker och söt liten katt, det är väl strunt samma vad hans föräldrar eventuellt hade för ras?
     Klart jag kan känna mig lurad? Eftersom att hon skrev i annonsen att det är en maine coon och jag betalade ett överpris för en huskatt..  Jag har alltid velat ha en maine coon och känner mig faktiskt sårad. Men jag skulle inte kunna byta ut min katt mot någon annan Glad
    Dagg1 skrev 2011-12-09 15:46:28 följande:
    Ps. En otroligt vacker liten kisse! :D
    Tack så mycket!Glad
  • MammaTillDomFinaste
    Karolina1982 skrev 2011-12-09 18:36:02 följande:
    Någon mer som ska berätta att katter utan stamtavla är en huskatt?
    du, det är värt allt tjat. för tydligen vet folk inte om det.
  • Barbabok
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-12-10 08:36:50 följande:
    du, det är värt allt tjat. för tydligen vet folk inte om det.

Det tråkiga med "äkta" raskatter utan stamtavla är att det säkert kan vara två raskatter som parats, men av någon anledning kan inte kullen få stamtavla då dessa vuxna (en eller båda) inte får avlas på. Alltså fortsätter man avla fram dåliga exemplar med risk för div. åkommor/fel egenskaper.
    Jag har tre raskatter, den ena har avelsförbud. Visst hade jag kunnat para två av dom (samma ras)men aldrig fått stamtavla, och med risk att hans defekt förs vidare.
    Stamtavla är billigt i sammanhanget så den anledningen är det inte att den sk uppfödaren inte reggat.
    För upplysning till er som inte tycker det spelar roll, det gör det!

TS katten är jättefin.   
  • Dagg1
    Barbabok skrev 2011-12-10 09:17:10 följande:
    Det tråkiga med "äkta" raskatter utan stamtavla är att det säkert kan vara två raskatter som parats, men av någon anledning kan inte kullen få stamtavla då dessa vuxna (en eller båda) inte får avlas på. Alltså fortsätter man avla fram dåliga exemplar med risk för div. åkommor/fel egenskaper.
    Jag har tre raskatter, den ena har avelsförbud. Visst hade jag kunnat para två av dom (samma ras)men aldrig fått stamtavla, och med risk att hans defekt förs vidare.
    Stamtavla är billigt i sammanhanget så den anledningen är det inte att den sk uppfödaren inte reggat.
    För upplysning till er som inte tycker det spelar roll, det gör det!

TS katten är jättefin.   
    Bra skrivet!

Tilläggas kan ju även att det praktiskt taget bara är raskattsuppfödning (med stamtavla) som är seriös inom kattavel. De tjänar oftast ingenting på sina kullar dessutom. "Blandraserna" är det minst seriösa enligt mig eftersom att de oftast inte gjort några tester på föräldrarna eller exempelvis vaccinerat och chippat kattungarna. De tar dock ett pris som att de har gjort det, så de kanske tjänar kring 2000-3000 kr/katt. Därav är det extra viktigt detta "tjat" om huskatter så att oseriös avel kan upphöra och gärna att man måste söka tillstånd för att ta en huskattskull samt att de ska testas på samma sätt som en raskatt så katterna kan få den status de är värd.
Svar på tråden Ras på denna katten?