• Caroline 87

Taco buffé, hur mycket köttfärs behövs?

Ja taco buffé ska de bli på namngivelsen.
    60-personer är inbjudna och planeringen är igång.
    Men nu har jag kört fast på köttfärsen. Hur mycket kommer jag att behöva?
    Gästerna är blandade,kvinnor och karlar. Men dom flesta äter nog normal mycket.
    är 150g per person lite?  Det blir 9 kilo. Men jag vill absolute inte att det ska ta slut innan alla är mätta. 
    Men om jag kör på att alla äter 200g, då blir det 12 kilo.. Är det rimligt? Äter nån här inne mer?
    Jag är så dålig på att uppskatta gram/kilo!
    Och taco såsen då, den finns ju i jätte dunkar på Willys har jag sett, hur många såna behöver jag tror ni?
    Jätte tacksam för svar! Trevlig helg på er! , carro 

• Svar på tråden Taco buffé, hur mycket köttfärs behövs?
  • Lindreas

Normalt brukar man väl räkna med 100 gram per person (på tacokryddans baksida i alla fall), men om jag och maken äter det till middag räknar vi 200 gram var. Men det beror ju på vad man har för tillbehör också, vi har aldrig isbergssallad till exempel, har man det går det ju åt mindre. Vi gör också av med 2/3 av en vanlig burk tacosås, om det är till någon hjälp?

150 gram per person tror jag blir lagom.

• ShutUp

Enligt kockar så lagar dom 250 g kött per person så kör på de plus extra, himla pinsamt om maten inte räcker :)

• Lindreas
    ShutUp skrev 2011-12-10 23:29:15 följande:
    Enligt kockar så lagar dom 250 g kött per person så kör på de plus extra, himla pinsamt om maten inte räcker :)
    Men det gäller väl kött och potatis, liksom, inte tacos?
  • Twilight

Jag gjorde tacos igår, på 500g.
    Dottern åt en, sonen en, jag två.
    Idag har jag ätit 2.

Så, för oss, 500g = 6 tacos.

En vanlig person lär ju äta minst två-tre. Jag hade satsat på 12 kilo.
    Tacosås tar man oftast inte så mycket, nu vet jag inte hur stora dunkarna är, men köp inte för mycket sån. 

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • ShutUp

Linderas 250 g per person till tacos jo :) iaf räknar dom ned den mängden på tacobuffen nere i stan :) vi kör hemma på 500g och blir ofta lite över, men inte så de hade räckt till en tredje person :)

• Lindreas
    ShutUp skrev 2011-12-10 23:35:46 följande:
    Linderas 250 g per person till tacos jo :) iaf räknar dom ned den mängden på tacobuffen nere i stan :) vi kör hemma på 500g och blir ofta lite över, men inte så de hade räckt till en tredje person :)
    Aha, okej! Jo, jag tycker nog att beräkningen på kryddpåsen är lite snål.
  • Caroline 87

Tack för svaren :) Ja, 250g kanske är det säkraste kortet. Då borde det inte ta slut. 15 kilo. Kilo priset ligger runt 80 kr för nötfärs har jag för mig, det pendlar väl, men 1200kr köttfärs blir det. Jag kör nog på 2 dunkar sås, det är nog 2 liters i varje. Blir det färs över så kan jag nog leva på tacopaj ett tag iaf :)

• Twilight
    Caroline 87 skrev 2011-12-10 23:54:32 följande:
    Tack för svaren :) Ja, 250g kanske är det säkraste kortet. Då borde det inte ta slut. 15 kilo. Kilo priset ligger runt 80 kr för nötfärs har jag för mig, det pendlar väl, men 1200kr köttfärs blir det. Jag kör nog på 2 dunkar sås, det är nog 2 liters i varje. Blir det färs över så kan jag nog leva på tacopaj ett tag iaf :)
    Tjohej vad dyrt! Den här veckan kostar nötfärs 39:- kilot på Willys
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • MHM

På vårat ica maxi kostar nötfärs(10% fett, den på willys har 20%) alltid 39:90 om man handlat andra varor för 500 kronor. Det kanske är samma överallt?

• josefin1234

ja å 7 tjej kompisar åt tacos idag 1200 gram det tog slut ganska så rejält å då hade vi alla grönsaker och hårda mjuka bröd  taco chips och såser och sådär
    Men skulle nog räkna iallafall minst 150 gram per person
    Viserligen är vi unga tjejer men vi kan äta en del

• eliten

200gram per person hade jag räknat med och avrundat uppåt..

• minst

Vi hade taco-buffe med dotterns klass. Ca 70 personer, varav 27 barn som var i 7-årsåldern. Vi gjorde 10 kg köttförs och jag tror att det var ca 2 kg över när alla var mätta. Nu var detta en vardagskväll och alla kanske inte åt på samma sätt som man skulle göra på en bjudning där man känner varandra. Vi hade både mjuka bröd och hårda skal, avocadoröra, sås, gurka, majs, annanas, creme fraish, röd lök, tomater, isbergsallad och jalapenos. Totalt gick det åt 1 stort salladshuvud vilket förvånade mig. 1½ kg riven ost. Om du behöver mer detaljer kanske jag kan hitta mina anteckningar som jag har någonstans i min röra här hemma.

• Caroline 87

Kalaset är över, 50 personer kom och jag köpte 14 kilo köttfärs. 250 g per person. Över blev det 6(!) kilo. Så ja, jag tog nog i lite väl. Men vad gör det, massa köttfärsrätter lär det bi framöver! Tack alla ni som svarade iaf! :)

• eliten

Åh då var jag nära med mitt tips om 200g/person alltså 10kg för 50pers!

• eliten

Åh då var jag nära med mitt tips om 200g/person alltså 10kg för 50pers!

• stjärnmamman

våran familj på 2 vuxna och 4 barn i alla möjliga åldrar så äter 1 kg köttfärs till tacos så jag tycker inte du överdrev

• densomfrågarfårsvar

Hej.
    Jag undrar om du fortfarande har någon anteckning på hur mycket av det andra som gick åt...?
    Ost, grönsaker, såser, creme fraiche mm...

=)

Svar på tråden Taco buffé, hur mycket köttfärs behövs?