Hjälp!! Hur sluta amma till sömns??
Jag har en liten kille på 5 månader. Hittills har jag ammat honom till sömns nästan varje kväll (undantaget när pappan tagit flaska ngn gång). Han somnar väldigt rofyllt vid bröstet och jag tycker att det är en mysig stund. MEN-sedan ca en månad tillbaka vaknar han väldigt mycket på nätterna, då snackar vi första uppvaket kl.1 sen kl 3, kl 4, kl 5, kl 6 för att sen vilja gå upp vid ca7. Ibland vaknar han första gången innan tolv. Varje gång han vaknar vill han snutta, får han inte det börjar han väldigt fort att gråta högljutt. Han snuttar dessutom länge och tar man bort bröstet för tidigt vaknar han om och blir ledsen. Jag har nu nått en punkt när jag känner mig helt knäpp!! Klarar inte av denna sömnbrist längre och att inte kunna få avlastning i detta eftersom det är jag som har maten. Vad ska jag göra?? Jag har givetvis försökt de uppenbara grejerna, d.v.s. ge honom napp (han VÄGRAR napp och blir dessutom ledsen av att få den i munnen), vyssja honom när han vaknar (han bara gråter sig hes) men inget har hittills funkat. Jag har än så länge stått ut eftersom han ju fortfarande är så liten men har kommit till en punkt då vi måste få ordning på nätterna för att jag inte ska bryta samman. Min tanke är att jag måste sluta amma honom till sömns så att han sen inte behöver amma för att kunna somna om på nätterna, men hur gör man?? Har försökt en gång att lägga honom i egen säng när han är vaken. Jag har då suttit bredvid honom och klappat på honom och vaggat. Hans protester var fruktansvärda och jag klarade knappt 1 min innan jag tog upp honom och då var han i totalt upplösningtillstånd. Så fem minuters metoden kommer jag aldrig att kunna genomföra. Men jag är öppen för alla andra förslag och tips!!! (nästan )