• Anonym (RV)

Synförnimmelser & flimmer?

Är mellan 30-40 år & har nyss gjort en ögonbottenfotografering som var bra (optiker skickade den till Dr; man kan göra sådan fotografering hos optikern)

Jag har sen tidigare det som kallas "floaters" / "flugseende"; d.v.s man ser ljusa prickar mot himlen & vitt papper o.s.v gjorde en ögonundersökning på sjukhus för 5 år sen för att de ville kolla att det inte var näthinneavlossning, men allt var bra...

MEN; har lågt blodtryck & haft flimmer ibland för ögonen, men nu kan jag liksom se ibland i ögonvrån (om jag på jobbet flyttat ögonen snabbt från en sida till skärmen & säg att jag har en fönsterkarm som jag ser i periferin då så kan det liksom "flimmra till" / fladdra till ute i periferin... sen är allt som vanligt direkt... ??? Så bara ett kort ögonblick... (nej inte migrän vilket jag haft aura av förut men det är inte detta)
    Likaså kan det enstaka tillfällen vara så att jag ser "pulsen" när jag blir nervös eller är ute & promenerar (det pulserar liksom nästan i synen) men undrar om det kan ha att göra med lågt blodtryck kanske? 

Kan man ha lite såna här "saker" utan att det är konstigt? Jag är nog för uppmärksam kanske eller?

Om nu ögonbottenfotot var bra, synskärpan bra (har brytningsfel men ingen förändring iaf)... men ögonbottenfoto är ju kanske inte lika bra som ögondoktorns undersökning "live"? 

Sen undrar jag; vad "ser" ni när ni blundar om kvällen när ni ska sova?
    Jag har i.o.f lågt blodtryck men kan tycka att det liksom kommer "mönster" som cirklar o.s.v som man kan ana...

• Svar på tråden Synförnimmelser & flimmer?
  • Anonym (a)

Har du haft linser mycket? Jag har haft det i en massa år, och det har inte gått obemärkt förbi.

För övrigt: Blir jag stressad och får högt blodtryck kan jag också se det pulsera liksom om jag blundar, så det är nog inget konstigt. Har även grå grejer som flyter omkring, men har hört att väldigt många har det. Någon gång har jag sett flimmer i ögonvrån också.

Att du ser olika färg på olika ögon kanske beror på att du inte ser exakt lika bra på ögonen?

Jag tror inte nåt av det du har är farligt om du kollat dig hos optikern, dom ser en hel del!

• Majbebis2012

Hej!
    Äntligen någon som har exakt samma problem som mig!

Ser att tråden är gammal. Men kanske kan få igång lite liv i den:) 

• Anonym (Orolig.)

Hej! Chansar att någon läser detta! Hur mår ni idag med filmmer och allt ?

• Anonym (Samma)

Gammal tråd men jag har det precis som TS och har mig veterligen inga fel.

• Medsamma
    Anonym (Samma) skrev 2017-08-20 15:51:58 följande:

Gammal tråd men jag har det precis som TS och har mig veterligen inga fel.

Hur upplever du ditt flimmer? Har du gjort alla undersökningar?

Jag har fått något konstigt flimmer i ögonvrån som inte går bort. Är så orolig. ????
  • Anonym (Samma)

Mitt flimmer går bort väldigt fort. Har även sett en massa blixtar, främst i ögonvrårna, och då fått ögonen grundligt undersökta av expert. 

• Anonym (Migrän)

Jag år precis så innan jag får migrän...

• Medsamma

Ok, jag har ett flimmer konstant. Har varit i kontakt med neurolog som heller inte tycks kunna säkerställa vad detta beror på. Ögonmigrän är det inte eftersom det varar i max 3 dagar.

Det här e så frustrerande så ja vet inte vad jag ska ta mig till.

• Anonym (Anonym)

Hej! Jag har börjat uppleva något liknande men tror att de va alla har gemensamt är hypokondri samt stress och ångest så skulle gissa på att de är vi som inbillar oss samt skrämmer oss själva. Har också varit hos optiker o länkare

• STAREYE42

Åååå va fantastiskt att läsa och känna igen sig! Håller på att bryta ihop av oro. Sökte ögonläkare som konstaterade att jag har PED-blåsor i ögonen, vilket förklarar de punkter jag ser när jag blinkar och flyttar blicken. Men har många problem från ögonen sedan år tillbaka som skrämmer livet ur mig. Växlande olika stora pupiller, större pupiller och pulserande ljusfenomen när jag går upp på natten, diffus känsla av att det kanske är punkter jag inte ser nåt på, får lätt s.k. efterbilder, typ myrornas krig framför allt i skymningsljus och mot enfärgad bakgrund, tycker det hackar på tv och i mobilen m.m. Detta påverkar hela mitt liv nu och jag har ångest och är så rädd.
    Ni som har liknande problem kan ni snälla beskriva så kan vi hjälpa varandra <3

• Anonym (prickar)
    Anonym (RV) skrev 2011-12-11 21:27:51 följande:
    Synförnimmelser & flimmer?

Är mellan 30-40 år & har nyss gjort en ögonbottenfotografering som var bra (optiker skickade den till Dr; man kan göra sådan fotografering hos optikern)

Jag har sen tidigare det som kallas "floaters" / "flugseende"; d.v.s man ser ljusa prickar mot himlen & vitt papper o.s.v gjorde en ögonundersökning på sjukhus för 5 år sen för att de ville kolla att det inte var näthinneavlossning, men allt var bra...

MEN; har lågt blodtryck & haft flimmer ibland för ögonen, men nu kan jag liksom se ibland i ögonvrån (om jag på jobbet flyttat ögonen snabbt från en sida till skärmen & säg att jag har en fönsterkarm som jag ser i periferin då så kan det liksom "flimmra till" / fladdra till ute i periferin... sen är allt som vanligt direkt... ??? Så bara ett kort ögonblick... (nej inte migrän vilket jag haft aura av förut men det är inte detta)
    Likaså kan det enstaka tillfällen vara så att jag ser "pulsen" när jag blir nervös eller är ute & promenerar (det pulserar liksom nästan i synen) men undrar om det kan ha att göra med lågt blodtryck kanske? 

Kan man ha lite såna här "saker" utan att det är konstigt? Jag är nog för uppmärksam kanske eller?

Om nu ögonbottenfotot var bra, synskärpan bra (har brytningsfel men ingen förändring iaf)... men ögonbottenfoto är ju kanske inte lika bra som ögondoktorns undersökning "live"? 

Sen undrar jag; vad "ser" ni när ni blundar om kvällen när ni ska sova?
    Jag har i.o.f lågt blodtryck men kan tycka att det liksom kommer "mönster" som cirklar o.s.v som man kan ana...

Jag trodde alla såg de där prickarna i synfältet, mina vänner och jag brukar prata om dem. Har aldrig trott att det är nåt problem. Varför skulle det normala fenomenet hänga ihop med näthinneavlossning?
  • Anonym (prickar)
    STAREYE42 skrev 2023-06-04 08:32:11 följande:

Åååå va fantastiskt att läsa och känna igen sig! Håller på att bryta ihop av oro. Sökte ögonläkare som konstaterade att jag har PED-blåsor i ögonen, vilket förklarar de punkter jag ser när jag blinkar och flyttar blicken. Men har många problem från ögonen sedan år tillbaka som skrämmer livet ur mig. Växlande olika stora pupiller, större pupiller och pulserande ljusfenomen när jag går upp på natten, diffus känsla av att det kanske är punkter jag inte ser nåt på, får lätt s.k. efterbilder, typ myrornas krig framför allt i skymningsljus och mot enfärgad bakgrund, tycker det hackar på tv och i mobilen m.m. Detta påverkar hela mitt liv nu och jag har ångest och är så rädd.
    Ni som har liknande problem kan ni snälla beskriva så kan vi hjälpa varandra <3

Stackare. <3
Svar på tråden Synförnimmelser & flimmer?