• unforgettable

Varför tror ni unga föräldrar är sämre än andra?

Man hör mkt här på fl att unga föräldrar är så dåligt bla bla bla.
    Om ni tkr det så undrar jag varför och vad anser ni vara "ungt"??

• Svar på tråden Varför tror ni unga föräldrar är sämre än andra?
  • vittra
    Helle333 skrev 2011-12-15 17:53:53 följande:
    det tror jag inte. Tvärtom. De minns bättre hur det var att vara ung när deras barn kommer upp i tonåren, de har mer energi och ork osv osv osv. Jag är 29 och har en fyra månaders och jag känner mig som en gammal mamma. Men folk här, bor i Gtb-trakten, anser att jag är mkt ung mamma. För mig är en ung mamma 25-
    Ja jag ser också bara fördelar med att vara en ung mamma om man ser ung mamma som någon under 30... eller ens under 25 år. Jag förstår din känsla att du känner dig gammal. Rent biologiskt är bästa åldern att få barn runt 20-25 år. Efter 30 är det biologiskt sett inte alls en bra ålder att bli mamma. Däremot ser jag inte någon fördel alls med att vara en så ung mamma att man fortfarande är tonåring. Då är man för ung. I ditt begrepp skiljer du ju inte alls mellan en tonårsförälder och en förälder på 25 år, enligt mig är det milsvid skillnad!
  • vittra
    Hej och hå skrev 2011-12-15 17:51:43 följande:
    Jag tror att det kan vara svårt för många som får barn innan de fyllt kanske 17 eller så men det betyder INTE att folk som får barn innan den åldern ÄR sämre föräldrar än ngn annan. Under kanske 17-18 tycker jag är väldigt ungt sen under 23-24 tycker jag är en ung förälder.
    Men det är ju inte så att förutsättningarna för gott föräldraskap ligger i åldern vare sig andra anser en vara för ung eller för gammal.
    Vad tycker du det är för skillnad mellan en 16-åring som får barn och en 18-åring? Ingen har ju gått klart skolan tex.
  • eeeeemelie

Ålder är en siffra, inget mer. Jag är själv en ung mamma. Jag blev gravid som 20 åring. Ser absolut inga problem med det. Jag hann gå klart skolan och jag hann uppleva studentlivet. Toppen, för det tycker jag man ska uppleva.
    Men jag ser absolut inga problem att en gravid tar studenten. Där emot kan jag tycka att 15 - 16 år är lite lite ungt. Man har ingen livserfarenhet och självständighet kanske och det säger jag ärligt. Man kanske inte har lägenhet och man kanske tom inte har något riktigt fungerande förhållande och farmförallt jobb.

Jag och min sambo hade både jobb och en bostad sen ett tag tillbaka, det var det som avgjorde att behålla. Det var det som kändes som den viktiga delen och självklart att vi ville och ve att vi klarar av det och tänkt leva livet tillsammans. Har man det som en 16 åring så självklart. Du är inte sämre föräldrar än om du varit 35.

Jag själv är uppväxt med unga föräldrar. Idag är jag 21 och min mamma är 40 och pappa 41. Jag är så glad att ha så unga föräldrar än om min mamma varit nämre 55. Det jämnar ut sig. Du är ung, pigg och orkar mer som ung.

Vår dotter är världens lyckligaste barn och lider inte det minsta av att jag "bara" är 21. Jag har aldrig velat ut och resa och se världen. Det är nu livet börja, vad har man gjort innan utan barn?? det är nu vi tillsammans alla tre ska ut och se världen, det är nu vi börjat leva. Det är nu allt är på riktigt. 

• Kattdamen
    eeeeemelie skrev 2011-12-21 10:22:40 följande:
    Ålder är en siffra, inget mer. Jag är själv en ung mamma. Jag blev gravid som 20 åring. Ser absolut inga problem med det. Jag hann gå klart skolan och jag hann uppleva studentlivet. Toppen, för det tycker jag man ska uppleva.
    Men jag ser absolut inga problem att en gravid tar studenten. Där emot kan jag tycka att 15 - 16 år är lite lite ungt. Man har ingen livserfarenhet och självständighet kanske och det säger jag ärligt. Man kanske inte har lägenhet och man kanske tom inte har något riktigt fungerande förhållande och farmförallt jobb.

Jag och min sambo hade både jobb och en bostad sen ett tag tillbaka, det var det som avgjorde att behålla. Det var det som kändes som den viktiga delen och självklart att vi ville och ve att vi klarar av det och tänkt leva livet tillsammans. Har man det som en 16 åring så självklart. Du är inte sämre föräldrar än om du varit 35.

Jag själv är uppväxt med unga föräldrar. Idag är jag 21 och min mamma är 40 och pappa 41. Jag är så glad att ha så unga föräldrar än om min mamma varit nämre 55. Det jämnar ut sig. Du är ung, pigg och orkar mer som ung.

Vår dotter är världens lyckligaste barn och lider inte det minsta av att jag "bara" är 21. Jag har aldrig velat ut och resa och se världen. Det är nu livet börja, vad har man gjort innan utan barn?? det är nu vi tillsammans alla tre ska ut och se världen, det är nu vi börjat leva. Det är nu allt är på riktigt. 
    Hur var det nu, åldern är en siffra men det är bättre att vara ung än gammal?

Mmmm.
  • eeeeemelie
    Kattdamen skrev 2011-12-24 23:00:02 följande:
    Hur var det nu, åldern är en siffra men det är bättre att vara ung än gammal?

Mmmm.
    Har aldrig sagt att det är bättre att vara ung. Åldern är en siffra. Vissa känner sig redo att skaffa barn vid 19 och andra när dom är 35. Det finns ingen anledning att klandra ner på en und mamma. Dom kan har precis samma fördelar som en "äldre" mamma. Jag kan tycka vi, jag och min familj har det bättre än vissa äldre. Känner man sig mogen och redo att ta det steget, så självklart.

Men personligen tycker jag det är roligare att ha unga föräldrar nu när jag är vuxen. Vilket bidrog till att jag ville bli ung mamma!!
  • Tinnys

Ja, en ung förälder är någon som inte läst klart gymnasiet, som inte börjat jobba eller fortsätta plugga. Inte har egen lägenhet med eller utan sambo. Någon som längtar ut till sina kompisar på helgerna.  Sen vilken siffra de har i ålder spelar mindre roll. Dessa kriterier kan passa in på en 18 åring eller på en 40 åring.

• CallGirl
    josefin1234 skrev 2011-12-14 00:39:31 följande:
    sämre förälder är man nog inte men man har inte hunnit leva livet och varit ute på krogen och rest och pluggat och legat på soffan och slappat det tro ja man missar som en ung förälder.
    Och sånt kan man inte göra som förälder?

För mig är en ung förälder någon under 20. Jag tor inte att unga per definition är sämre men de har sämre förutsättningar från början (och nu hoppas jag att de som läser kan skilja på generell och individuell). Att skaffa barn som ung är svårare eftersom man inte hunnit bygga upp en bra plattform och stabilitet i livet genom pengar, bostad och liknande. Likaså att de som skaffar barn som unga redan har ett underläge då unga föräldrar ofta kommer från grupper med lägre socioekonomiska möjligheter.

Det är tufft att bli förälder och har man det redan tufft runt omkring så har man ett svårare utgångsläge.

För ett par veckor sedan larmade Maria Ungdom om att de har sett en ökning av unga föräldrar hos dem eftersom dessa är en grupp som har det tufft och därmed också kanske dricker mer.
  • Hultis

En ung föräder har inte erfarenhet och en annan sorts trygghet i sig själva som en "vuxen" har. Jag tycker att det e så sjukt tragiskt när unga föräldrar säger "men jag kan fortfarande göra allt det som jag inte gjort", öhhh...Nej! För du är vuxen nu! Sen för det andra, att försöka intala sig att det är bra för barnet att man inte är så gammal med så stor skillnad i ålder till barnet är bara patetisk! Precis så som en ung förälder tänker. Haha " men det här kommer bli jääättebra för när jag är 25 så är mitt barn 18" och vad ska ni göra då? Gå på krigen ihop?

Ett barn behöver föräldrar, inte vänner...

• eeeeemelie
    Hultis skrev 2011-12-28 13:13:36 följande:
    En ung föräder har inte erfarenhet och en annan sorts trygghet i sig själva som en "vuxen" har. Jag tycker att det e så sjukt tragiskt när unga föräldrar säger "men jag kan fortfarande göra allt det som jag inte gjort", öhhh...Nej! För du är vuxen nu! Sen för det andra, att försöka intala sig att det är bra för barnet att man inte är så gammal med så stor skillnad i ålder till barnet är bara patetisk! Precis så som en ung förälder tänker. Haha " men det här kommer bli jääättebra för när jag är 25 så är mitt barn 18" och vad ska ni göra då? Gå på krigen ihop?

Ett barn behöver föräldrar, inte vänner...
    Vad är det för trygghet en 20 åring saknar jämnfört med en 30 åring? Jag är sjukt stolt över att jag som 20 åring har en förbannat bra grund och trygghet i mig själv för att kunna uppfostra ett barn. Man känner det från början. Man växer upp om inte annat, för tro mig en 18 åring kan vara så mycket mognare än vissa äldre. Det är bara patetiskt att sitta och klandra ner unga föräldrar. LIvet tar inte slut, eller är du bitter över att di inte kan göra som innan ?

vi kommer inte gå på krogen ihop, eller varför inte ?? Självklart behöver ett barn en förälder, men vad är det för fel att ha en nära kontakt med sitt barn ?? Jag läntra tills jag fortfarande är ung, pigg och alärt för att gå på stan, åka på äventyr med mitt barn. samtidigt som när hon är 18 - 20 år är jag relativt ung och kan fortsätta med att njuta  av att mina barn vuxit upp och kan njuta och fortfarande vara ung och förhoppningsvis vara pigg när jag får barnbarn.

Antar att du är bitter för att du inte har dom möjligheterna+??
  • josefin1234
    CallGirl skrev 2011-12-27 14:31:07 följande:
    Och sånt kan man inte göra som förälder?

För mig är en ung förälder någon under 20. Jag tor inte att unga per definition är sämre men de har sämre förutsättningar från början (och nu hoppas jag att de som läser kan skilja på generell och individuell). Att skaffa barn som ung är svårare eftersom man inte hunnit bygga upp en bra plattform och stabilitet i livet genom pengar, bostad och liknande. Likaså att de som skaffar barn som unga redan har ett underläge då unga föräldrar ofta kommer från grupper med lägre socioekonomiska möjligheter.

Det är tufft att bli förälder och har man det redan tufft runt omkring så har man ett svårare utgångsläge.

För ett par veckor sedan larmade Maria Ungdom om att de har sett en ökning av unga föräldrar hos dem eftersom dessa är en grupp som har det tufft och därmed också kanske dricker mer.
    jo klart en ung förälder kan göra allt de men inte under samma förutsättningar. sedan är en ung föräldrer för mig typ 15 bast å barn ska inte ha barn. är man 20 gör va fan du vill ja kan endå inte hindra dig . men har man inte gått ut gymnasiet när man skaffar barn så tycker ja synd om barnen ska barnen leva med sin mamma hemma hos mormor . mamman har inget jobb ingen utbildning inga pengar . går på bidrag LYCKAT :)
Svar på tråden Varför tror ni unga föräldrar är sämre än andra?