• Anonym (anna)

HJÄLP med att resonera med retorisk sambo

Hej

Jag är en mamma som behöver hjälp och stöd i att tackla problem med min sambo, och jag vet att det kan verka fel att fråga om hjälp här. Jag har alternativa hjälp-kanaler IRL, går till en samtalsterapeut och pratar lite om det, men skulle ändå vilja stöta och blöta vissa saker här, det kan ge andra synpunkter och ingångar som man inte sett innan.

Problemet är väl egentligen flera problem. Men jag tar det senaste exemplet för det är en konkret situation.

Ok, så. Han är arbetslös och jag brukar gå till jobbet klockan 6. Det betyder att han får gå upp med sonen som är förstaklassare, inte 7 år fyllda än, för att se till att han kommer iväg till skolan. Men så var jag sjuk (vinterkräksjuka, feber) och stannade hemma och var med på morgonen, och får då se hur deras morgonrutiner är "In action". Då såg jag att lill-killen kommer in i sovrummet precis innan skolan börjar Sambon har inte ställt något alarm. Lill-killen frågar försynt "blir det frukost?" "ska du komma upp, skolan börjar om tio minuter?"

Jag går upp för att kräkas, efteråt går jag in till köket : Lill-killen går runt förvirrat och letar strumpor, får ingen hjälp. Är klädd i helt fel kläder, en gammal fläckig tröja och gymnastiken-byxor som han inte bör ha i vanliga skolan. Hjälper honom till rätta i garderoben, känner att det är överraskande hur lite sambon är delaktig i vad som händer egentligen på morgonen...
    Sambon står vid diskbänken och slafsar i sig yoghurt och flingor. Ingen mat framställd till vårt barn.

Äter ni inte TILLSAMMANS? undrar jag.
    Varför det? Ge mig ETT skäl, svarar sambon.
    Tja, det är väl trevligare?
    Det där är en social konvention, och att bara ge en social konvention som skäl är inget skäl, svarar han.
    Ridå.
    Som ni förstår kan jag inte svara min man på ett riktigt sätt, han tar alltid hem sista poängen och man står där tyst...eller exploderar av ilska och sorg till slut. Men nu orkar jag mindre och mindre med det sista. Så jag satte fram youghurt och juice och en klementin, TÄNDE LJUSET och satte mig ner för att äta frukost tillsammans med barnet (gud så konventionella vi är). Jag ber sambon komma och sätta sig med oss, men får bara snäsiga svar:
    "min frihet att stå och äta frukost inkräktar inte på din frihet att sitta ner", såna saker.

Enligt honom anger jag bara "emotionella svar", kan inte använda logik och resonemang. Det är mitt emotionella svar som kommit i vägen. Barnet har "inte utvecklat några som helst förebrående drag gentemot mig som vårdare" säger han, angående hur negligerande han beter sig (enligt mig då).

Jag har tidigare 2avslöjat" honom på morgonen med att bara gå upp och snarare än att ha en mysig morgonstund bara bete sig som en slags övervakare. Han satt vid datorn i sin egen värld medan lillen satt ensam i ett mörkt kök och åt en macka utan smör. När jag kom upp, chockad, sa pojken: mamma, kan du ta ner mjölken snälla, jag når inte och stolen blev trasig då jag skulle stå på den så jag vågar inte.
    MEN SJÄLVKLART, hjärtat, säger jag.
    Får höra att jag behandlar sonen som en prinsessa, och att jag klenar bort honom, och att mina emotionella irationella sidor tar över.

Hur tacklar man det här???

Jag har inga svar som går under logik och resonemang, det är en stark magkänsla bara, att sonen är liten och att han mår bäst av starkare närvaro, inte bara som en slags damage control-person som i princip bara ser till att han inte dör. Men det når inte fram till smabon, som avfärdar mig gång på gång.

HJÄLP.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 14:07
    Lång suck...........jag ser mig omkring i bostadsområdet. Vi har just flyttat hit. Vi bodde på ett helt annat ställe och nu är vi nya...och verkligheten är HÅRD och KALL för alla ungar här. Det finns inte en jävel som följer med förskolebarnen till första skoldagen (utom jag och min man), det finns inte en jävel som ställer upp på något öht.
    Det finns ingen risk att föräldrarna till min sons klasskompisar läser detta på FL, för de kan inte ett ord svenska. Alla är mycket nyanlända. Om han blir hembjuden (det blir han inte, för de är mycket misstänksamma) har det hänt olyckor, när jag bjuder hem andras barn blir det krig här inom två minuter, plus att hans sten/fossil-samling länsas och plockas med i andras fickor.

Ni får ta med i den samlade bilden, påpekade min man, att en av de STORA ANLEDNINGARNA till min osäkerhet JUST NU är att vi flyttat in i ett mer eller mindre "känsligt" område. Jag upplever det tusen gånger hårdare. Jag upplever att min lille kille inte skulle klara sig länge här om han hade två föräldrar som betedde sig som jag gör, det vill säga som svarade direkt på hans behov.
    När vi kom hit slog det mig att verkligheten är fruktansvärd. Här räknas bara muskler och att skrika walla walla och skrika det högst. Tidigare bodde vi i ett medelklassområde. Med risk för sonen att bli totalmobbad (liten, snäll, intelligent, med en kulturell bakgrund som kan vara mycket känsligt i dessa områden...tyvärr född sent på året så inte stor alls) började jag därför mer och mer gå med på systemet nu i höstas, som min man satte upp...i mitt huvud var det lill-killen mot en lynch-mob av idioter som trackar. Och jag hade uppfostrat honom i en bamse-värld där allt är gulligt och mysigt. Nu kom CHOCKEN: Nej, små killar är tyvärr inte bara gulliga och mysiga. De kastar sten. De snor dina leksaker. De säger " fucking fitta" till din mamma. De är ute till 11-12 på natten. Ja. Treåringar går ensamma ute på natten här. Treåringar ringer och bankar på dörren och undrar om din son kan komma ut och leka. Ni har lagt er för några timmar sedan.

Så är barnen där vi bor.

Säg inte att världen för barn inte är grym. Jag önskar jag kunde vara med sonen 24/7, men det kan jag inte. Jag önskar att vi bodde i paradiset. Om jag går ner på 50% kommer vi aldrig härifrån.

Men visst; juul och alla kanske kan ge svar på hur man tacklar en idealuppfostran med en verklighet där allt är skit, verkligen skit.

• Svar på tråden HJÄLP med att resonera med retorisk sambo
  • Anonym (anna)

Usch, alltså, jag håller med er, men jag vet att allt ni säger skulle inte kunna ges som ARGUMENT till min sambo.
    Han skulle till exempel säga till tundra:
    "på VILKET sätt beter jag mig som en unge och tyrann? Ge mig ett skäl."

Och ja, jag ser flera svarsalternativ, men jag vet att de alla leder till att han "nedmonterar" ens känsla av situationen till att bli en slags bevisförning på hög eller låg nivå. Han skulle öht inte ta ett känslomässigt skäl som ett riktigt svar.
    "Du TROR att pojken tar skada av att äta frukost själv, vad har du för bevis?" osv osv i all oändlighet....

• mia83

Tycker du ska lämna honom om han inte är beredd att ändra sig (vilket det inte verkar som). Han är inte frisk och detta går ut över sonen. Förskräckligt!

• Anonym (en idé)

Tror att du bör skriva ett brev, så att du får tala till punkt o inte bli avsnäst. Där du får tid att formulera dina tankar och vad du önskar av din familj. Jag tror också att du behöver ta en funderare på om det är värt att leva med mannen om han inte tar dina tankar på allvar. För japp känslor e ju fantiskt vad som håller samman en familj, män har i alla tider resonerat bort en kvinnas argument med att de är känslomässiga..men logik ska ju bygga på alla "fakta", vad som är relevant o i det ingår hur ni MÅR, som familj och hur ni vill leva. Ge honom tid att formulera o svara när han fått brevet..han har kanske en del att bli klar över själv. Jag tycker att du låter som en alldeles normal, intelligent kvinna/männiksa, som visar omsorg!

• Legewiel

Nej vilket trist beteende...det låter faktiskt inte helt friskt, sen om det är någon diagnos eller hans egen barndom eller något annat bakom, det låter jag vara osagt.

Såna spydiga kommentarer som bara sägs för att trycka till någon annan och själv få sista ordet, det är inte att argumentera eller diskutera utan det är nästan psykisk tortyr säger jag! Speciellt om han är likadan mot barnet också, som naturligtvis inte har en chans att försvara sig mot en vuxens retoriska förmåga.

Naturligtvis är det du som har rätt, naturligtvis sitter man ner och äter frukost tillsammans utan att man ska behöva motivera varför på något sätt, och att hänvisa till sociala konventioner och personlig frihet...jag har inga ord faktiskt! Hur kan han vara så kall och frånvarande?

Du säger att du har en samtalskontakt och andra att prata med IRL, men jag ser inte hur det ska hjälpa om du inte får din sambo med på noterna. Kunde du kanske skriva upp fler exempel helt objektivt och exakt hur han reagerar i dessa situationer och sen visa dem för någon med kunskap på området och få respons? Kanske är han villig att lyssna om responsen kommer från någon utomstående expert? För barnets skull måste du ju försöka, för så ska han inte behöva ha det :/.

• mia83
    Anonym (anna) skrev 2011-12-14 12:06:11 följande:
    Usch, alltså, jag håller med er, men jag vet att allt ni säger skulle inte kunna ges som ARGUMENT till min sambo.
    Han skulle till exempel säga till tundra:
    "på VILKET sätt beter jag mig som en unge och tyrann? Ge mig ett skäl."

Och ja, jag ser flera svarsalternativ, men jag vet att de alla leder till att han "nedmonterar" ens känsla av situationen till att bli en slags bevisförning på hög eller låg nivå. Han skulle öht inte ta ett känslomässigt skäl som ett riktigt svar.
    "Du TROR att pojken tar skada av att äta frukost själv, vad har du för bevis?" osv osv i all oändlighet....
    Låt honom inte argumentera med dig. Bestäm dig bara och sen kör du på det. Ge bara korta svar. För att jag tycker det. Eller för att det är så. Ge dig inte in i någon disskusion med honom, för den kommer du inte vinna iallafall, även om du har rätten på din sida. Är det ert gemensamma barn? dra med honom till familjerätten så kan du beskriva problemet för dem och så sköter de disskusionen med din man.
  • Legewiel

Ett brev kunde kanske vara en bra idé faktiskt, om han inte klarar av att ta till sig det heller utan igen kommer med sina motargument mot dina känslor så hade jag nog övervägt om ett sånt förhållande faktiskt har en framtid. Alla argument behöver inte vara logiska, det är ju ens känslor som avgör om en situation känns bra eller inte! Funkar jämförelser med honom själv, hade han tyckt att det var okej / mysigt /acceptabelt att vara i samma situationer som han försätter sonen i? Äta en torr smörgås i ett mörkt rum där han inte ens klarar av att hämta mjölk åt sig själv men ingen hjälper honom? Tycker han det vore ett trevligt sätt att äta frukost på? Om inte, varför behandlar han barnet så, var finns logiken där?

• skorpionen80

Han verkar ju inte vara en människa, snarare en något felprogrammerad robot. Nej, barnet dör inte av att äta frukost själv, men han blir ju lite störd precis som hans pappa är... Var han sån när ni dejtade också? Hur stod du ut?

I ett förhållande lyssnar man på varandra, man pratar med varandra, man litar på varandra. Man kräver inte bevis hela tiden, man håller inte på att motargumentera bara för att. Säger jag att det blir kallt i huset om vi öppnar dörren så kräver inte min sambo en förklaring med div tabeller och diagram. Säger jag att jag inte vill äta framför TV:n utan i köket så hänger han oftast på, för vi har samma syn på saker och ting och även om vi har vår frihet så tycker man ju om den andra och vill umgås och behaga varandra.

Vad tycker han att han lär sonen när han inte vill hjälpa honom och inte verkar vilja umgås med honom?

• Anonym

Oh han är en SÅN, dryga jävlar dom där. Du får helt enkelt be honom sitta ner och hålla käften och bara lyssna medan du pratar, eventuellt lite vänligare formulerat :) och så talar du om att allting behöver inte kunna skrivas ut svart på vitt i paragrafer. Och att han kanske, kanske!, skulle förmå sig själv att hitta någon slags tillit till att du vet vad du pratar om och han är inte allmäktig eller den enda som hittat den sanna vägen. Han behöver inte ens svara dig, bara låta det du sagt sjunka in, och så gör ni upp en plan för saker det är viktigt att han hjälper eran son med, inte för att det är logiskt, utan för att det är VÄNLIGT.

• Anonym (anna)

Ja, han kan verkligen vara just kall och liksom frånvarande. stela ansiktsuttryck, ger inte något ifrån sig. Är tvärtemot den lekfulla typen, säger sig inte kunna leka.

Jag tvekar om min bedömningsförmåga märker jag. Det är som om att det ni säger är självklarheter absolut inte är självklarheter här hemma. Som sagt - varför man ska äta frukost tillsammans kräver en djup argumentation och analys...låter som politiker i TV-soffan, nej värre: som Merkel o Sarkozy...bara för att ha en "normal stund" (då kommer det: "men VAD är normalt?, låter du dig alltid styras av samhällets normer, är du så svag..aha - jag förstår...")

Jag har också försökt de korta svaren till sin spets.
    -Nu är det så för att jag säger så.
    -Jag har inget skäl och jag skiter i om jag inte har ett skäl.
    -Jag har inget skäl enligt din princip, men jag har skäl nog för mig själv.

Det leder ändå alltid till fruktansvärt långa och tradiga diskussioner, ofta slutar det med att jag är helt förstörd och gråter i timmar.

• Anonym (social träning)

Det är möjligt att barnets pappa inte längre lider av sin barndom rent psykiskt. Men helt klart verkar han inte ha kommit ikapp socialt. Och nu har ju er son turen att ha sin mamma då...men social träning behövs för barn. Hemma försöker vi sitta ner tillsammans och äta så ofta det är praktiskt möjligt. Det behövs för att barnen ska lära sig bordsskick, att man samtalar om dagen (vilket är viktigt på flera sätt).
    Det blir ju lite ensidigt och ur ts synvinkel i en så'n här tråd, det kan man inte komma ifrån. Men frågan väcks vad han ger dig och barnet i övrigt, när han nu beter sig så illa på morgnar, kring måltider, osv.?

Svar på tråden HJÄLP med att resonera med retorisk sambo