• Anonym (illa omtyckt?)

    Hur tar jag reda på vad folk stör sig på hos mig?

    Varje gång jag har börjat på ett nytt jobb så har folk börjat störa sig på mig efter en kort period. Vad det är för fel säger de naturligtvis inte till mig utan jag märker det på deras sätt att prata med mig, deras blickar och att det blir knäpptyst när jag kommer in i fikarummet t.ex.

    På en arbetsplats delade de ut en varsin julklapp till alla på företaget, men de tänkte strunta i att ge mig någonting. Det var inte förrän jag skulle gå hem den dagen och var nära på grinfärdig som de kom springades med min julklapp. Då hade jag hunnit sätta mig i bilen och var på väg att köra därifrån!
    De hade använt någon slags utfrysningsmetod mot mig tidigare, så det var nog det som gjorde att jag blev så ledsen. Annars hade jag nog inte tagit åt mig lika mycket.

    Det är likadant om jag är på fest hos en vän och det kommer nytt folk till festen, då svarar dessa ganska irriterat när jag försöker starta en konversation med dem   Detta händer allt som oftast. Det får ju mig ur balans och jag blir jätte ledsen!

    Jag var mobbad i mellanstadiet och första året i högstadiet, så jag har bara haft 3 nära vänner genom livet! Nu är jag 30 år och har väl egentligen bara en, möjligtvis två nära vänner kvar då de andra har svikit på ett eller annat sätt!

    Kan jag på något sätt ta reda på vad folk stör sig på hos mig? Hur gör jag då?
    Jag har försökt fråga min mamma, men hon svarar bara att "nej det är väl inget fel på dig!". Men det märker jag ju att folk tycker

    Det här är ett jättestort problem för mig, så snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Hur tar jag reda på vad folk stör sig på hos mig?
  • Anonym (emma)

    Jag tänker så här: jag förstår ditt problem och vet att det kan vara otroligt svårt att förstå och ta till sig vad folk irriterar eller stör sig på. Om det är så att du inbillar dej att folk stör sig på dej (vilket jag inte tror) så skulle det förstås vara bra att gå hos en psykolog ett tag och få hjälp med din självkänsla.

    Om det är så att det finns något hos dig som ALLA stör sig på så är det faktiskt så att du kan fråga, om du är uppriktigt kan det hända att du får riktigt vettiga svar. Å andra sidan kan det hända att det inte hjälper och då kunde det också vara bra att gå till någon riktigt professionell och berätta hur du känner, för jag tror att de som är sådana där att man stör sig på dem med en gång (de finns ju, så enkelt är det), så har något i bagaget, något som tar sig uttryck på det underliga sätt som får andra att störa sig på en. Det  blev lite krångligt - förstod du?

    Fråga uppriktigt och överväg att prata med en psykolog, det är absolut ingen stor grej, alla borde gå i terapi någon gång :)

    Lycka till!

  • Anonym (illa omtyckt?)
    Anonym (emma) skrev 2011-12-14 22:04:40 följande:
    Jag tänker så här: jag förstår ditt problem och vet att det kan vara otroligt svårt att förstå och ta till sig vad folk irriterar eller stör sig på. Om det är så att du inbillar dej att folk stör sig på dej (vilket jag inte tror) så skulle det förstås vara bra att gå hos en psykolog ett tag och få hjälp med din självkänsla.

    Om det är så att det finns något hos dig som ALLA stör sig på så är det faktiskt så att du kan fråga, om du är uppriktigt kan det hända att du får riktigt vettiga svar. Å andra sidan kan det hända att det inte hjälper och då kunde det också vara bra att gå till någon riktigt professionell och berätta hur du känner, för jag tror att de som är sådana där att man stör sig på dem med en gång (de finns ju, så enkelt är det), så har något i bagaget, något som tar sig uttryck på det underliga sätt som får andra att störa sig på en. Det  blev lite krångligt - förstod du?

    Fråga uppriktigt och överväg att prata med en psykolog, det är absolut ingen stor grej, alla borde gå i terapi någon gång :)

    Lycka till!
    Kan jag fråga relativt nya arbetskamrater eller främlingar som jag nyss träffat på en fest om de stör sig på mig? Jag tror att de skulle blåneka till det, jag tror folk är för fega för att ta en sådan konfrontation?

    Angående att gå till psykolog så har jag faktiskt funderat på det många gånger, men jag har tyvärr inte tagit modet till mig och gjort det än. Bland annat för att det väl är rätt dyrt om jag har förstått det hela rätt? Jag är arbetslös just nu så jag är rätt fattig.

    Tack för ett fint svar!
  • Kya

    hmm... min tanke är att kanske fråga dina vänner? hon som står dig närmast måste väl kunna vara ärlig mot dig.


    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Snöankan

    Om du vågar så kanske du kan ringa eller maila någon på en av de arbetsplatser där du känt det här problemet. Skriva/säga ungefär det som du skriver här i trådstarten. Eller om det är så att du har några nära vänner så kanske de kan hjälpa dig

  • Anonym (emma)
    Snöankan skrev 2011-12-14 22:25:12 följande:
    Om du vågar så kanske du kan ringa eller maila någon på en av de arbetsplatser där du känt det här problemet. Skriva/säga ungefär det som du skriver här i trådstarten. Eller om det är så att du har några nära vänner så kanske de kan hjälpa dig
    Bra idé, lägg till att du verkligen vill ta tag i problemet och ändra om det är något du verkligen gör fel så tror jag du kan få ett konstruktivt ärligt svar.

    Psykologkostnader har jag tyvärr ingen aning om.

    Har du väldigt dålig självkänsla?
  • Läntandelavendel

    Svårt problem o jobbigt att du känner så.
    Om det nu inte är så att du e självkritisk o inbillar dig, så skulle jag tippa på att
    sättet du vänder dig till andra kanske e lite "klumpigt". Om du försöker starta en konversation
    o du redan där märker att det uppstår irritation, så kanske det e sättet du gör det på??
    Svårt att veta för oss här i ett forum, kanske bättre om du skulle ge ngt exempel
    på hur du brukar formulera dig, eller mer konkret vid vilken tidpunkt du märker att "folk"
    börjar reagera!??

    Sen vill jag också tillägga att så länge du inte är dum/otrevlig/elak så e det INGET fel på dig,
    utan folk skulle kunna vara lite mer "öppna" o inte döma dig så¨fort, tycker jag det verkar som. Men
    givetvis förstår jag dina undringar eftersom deras agerande sårar dig.

    Som ngn annan skrev kanske du kan fråga en nära vän helt ärligt om vad den tror.               

  • Kastrullresan

    Lider med dig!

    Jag tycker ändå att du är oerhört klarsynt som faktiskt funderar själv över om det är något du gör/är som stöter bort folk. Tyvärr tror jag att det är svårt för någon att faktiskt formulera i ord exakt vad det är. Jag vet själv hur himla svårt det är att sätta ord på en känsla även om man vill.

    Jag jobbar som chef och har många medarbetarsamtal där jag ständigt ska försöka sätta ord på både person, prestation och socialt samspel. Vissa personer bara fungerar andra har stora problem inom ett eller flera områden. När det är problem så är det svårt fast man försöker att verkligen beskriva problemet så att det blir klart och tydligt för mottagaren vad det handlar om. Oftast finns det givetvis en annan version från den inblandade än den som omgivningen uppfattar.

    Därav att jag tycker att du visar på stor mognad som ändå vill försöka titta på ditt eget beteende.

    Mitt förslag är ändå att du söker upp din familjeläkare och börjar där för att försöka få en remiss till en psykolog/psykoterapeut eller liknande för att försöka få hjälp med detta.

    Jag håller verkligen tummarna för att du får hjälp för att komma vidare.

  • Jennyyysvärld

    Jag kan bara hålla med tidigare talare.. Att du nog skulle må bra av att prata med någon psykolog eller så..
    Via vårdcentraler kan man få tips om exempelvis kuratorer som inte alls är dyra..
    Finns även psykologer eller teraupeter som inte är så dyra alls.. Ring runt å kolla!

    Att fråga helt nya människor kan jag förstå att det är svårt..
    Tycker bara det låter så konstigt varför människor som inte ens känner dig skulle vara otrevliga och med en gång störa sig på dej!
    Låter nästintill otrevligt!!
    Och på en arbetsplats.. Trist när det brister i kommunikationen då kan jag tycka. Kanske finns det en chef eller handledare där som du kan berätta detta för å då få veta om de sagt något till denna..

    Trist när du upplever det såhär :(
    Hoppas för din egen skull att det blir bättre och att du hittar svar..
    Att jobba med självkänslan är aldrig fel.

  • Anonym

    Jag har nu blivit 33 år och lite visare med åren.

    Jag var mobbad när jag var liten. FIck usel självkänsla och självförtroende. Krydda detta med att jag ibland har lite dålig tajming när man säger vad eller leder många samtal tillbaka till mig själv lite för högljutt....

    DETTA STÖR FOLK SIG PÅ!!!!

    Ta gärna hjälp av någon i att öka din självkänsla, du kan läsa böcker och reflektera lite på hur du lever ditt liv.

    Sen får man liksom analysera hur man beter sig....  Jag jobbar med att acceptera mig för den jag är (dvs lite för PÅ ibland) men att kunna backa. Lära mig att vara tyst, inte alltid säga vad jag vill och låta andra ta för sig. Omvärlden är liksom inte intresserade av ALLT om mig.....

    Att ha dålig självkänsla retar också folk. Det gör att om man kommer i ett sammanhang och ber om ursäkt för sig (uttalatat eller ej) så blir du lätt tillplattad)  Jag hade en chef som retade sig såå galet på min självkänsla så hon gick in stenhårt för att sänka mig totalt.... Nu var hon lite störd som gjorde det så radikalt, men varianter på detta beteende dyker upp....

    Hoppas du förstår lite hur jag menar...
     

Svar på tråden Hur tar jag reda på vad folk stör sig på hos mig?