• Siska

    Musikhjälpen 2011, alla flickor har rätt att gå i skolan

    Blir förvånad över hur dålig respons musikhjälpen fått här på FL. På flashback har de till o med startat en egen insamling och ligger som bästa insamlare just nu. Känner inte FL för o utmana det här?

    För att det inte ska bli flera insamlingar startade jag en under namnet Familjeliv.

    http://www.ihelp.se/musikhjalpen/index.php?open=1514

    Nu är det bara att gå in o ge ditt bidrag. Satte på lägsta summan (50kr) vill du skänka mer får du skicka flera sms.


    Tusen tankar, flera drömmar, en verklighet...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-15 07:55
    En flicka som får gå i skolan gifter sig senare, skaffar barn senare och kan därför ta bättre hand om både sig själv och sina barn. Samtidigt avtar spridningen av hiv och barnadödligheten minskar. För varje avslutat år i grundskolan ökar en kvinnas inkomst. När inkomsten ökar gynnas den ekonomiska utvecklingen, som i sin tur är bra för alla och hela samhället.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-15 17:06
    Som någon skrev i tråden.

    Exempel på vad våra tusen kronor räcker till:
    * En månads skolgång för 20 flickor (eller 20 månaders skolgång för en flicka)
    eller
    * Skrivböcker och pennor för tio skolklasser
    eller
    * Skollunch för fem skolklasser

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-16 09:31
    För att vara med gör man såhär:

    1. gå in på sidan www.ihelp.se/musikhjalpen/index.php
    2. skriv in ditt telefonnummer i popuprutan som dyker upp.

    Man får ett sms till det telefonnumret man skrev in. Man svarar på smset man fick, med "insamling ja" (utan citationstecken!). Då dras 50 kronor från din mobilräkning. Det går inte att skänka högre summor än 50 kronor åt gången i insamling, men man får gärna bidra mer än en gång. Tyvärr är det så att insamlingen enbart är öppen för svenska telefonnummer.
  • Svar på tråden Musikhjälpen 2011, alla flickor har rätt att gå i skolan
  • Kokomo
    Tom Araya skrev 2011-12-17 10:33:08 följande:
    Kopiera och klistra in den information jag eftersöker på den av TS länkade sida, för jag hittar den inte.
    Vad menar du? Det första som står på den länkande sidan är ju nedanstående. Hur kunde du missa det?
    (dessutom måste jag säga att det är liiiite allmänbildning att känna till Musikhjälpen vid detta laget )

    " Musikhjälpen är ett samarbete mellan SR, SVT och Radiohjälpen och går ut på att engagera lyssnare och tittare kring en bortglömd katastrof.

    I år är temat "Alla flickor har rätt att gå i skolan". Under 144 timmar mellan den 12-18 december sänder vi live dygnet runt från Gustaf Adolfs Torg i Göteborg. Artister, politiker och engagerade kultur- mode-, och sportprofiler besöker våra tre programledare Kodjo Akolor, Gina Dirawi och Jason Diakité.


    En flicka som får gå i skolan gifter sig senare, skaffar barn senare och kan därför ta bättre hand om både sig själv och sina barn. Samtidigt avtar spridningen av hiv och barnadödligheten minskar. För varje avslutat år i grundskolan ökar en kvinnas inkomst. När inkomsten ökar gynnas den ekonomiska utvecklingen, som i sin tur är bra för alla och hela samhället.


    Engagera dig för Musikhjälpen och starta din egen insamling till Musikhjälpen! Din musik räddar liv!"


  • Kokomo
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-12-17 11:57:26 följande:
    1950 kr, nu har jag också gett
    BRA! Jag försökte ge en gång till igårkväll men jag fick aldrig något svars-sms från sidan så det funkade inte. Lite märkligt. Får göra ett försök till idag.
  • Coyote

    Men skit samma om FL eller fb "vinner", det viktiga är väl att pengarna kommer in, eller? Det trodde jag i alla fall...

  • bananflugekärlek
    Coyote skrev 2011-12-17 14:43:02 följande:
    Men skit samma om FL eller fb "vinner", det viktiga är väl att pengarna kommer in, eller? Det trodde jag i alla fall...
    Absolut. Om fl bara varit med från början hade det faktiskt varit roligare. Tävlingsanda får ju folk att agera lite annorlunda. Men som medlem på båda siter så väljer jag just nu det vinnande laget. Förhoppningsvis är fl med från start nästa år!
  • Tom Araya
    Kokomo skrev 2011-12-17 11:58:09 följande:
    Vad menar du? Det första som står på den länkande sidan är ju nedanstående. Hur kunde du missa det?
    Följande tre frågor har jag, var hittar du svaren?

    -Vad går det ut på mer än sponsra skolgång?

    -Varför heter det musikhjälp, har detta något med musik att göra?

    -Får jag något för de 50 kr annat än glädjen av att sponsra projektet?
    Kokomo skrev 2011-12-17 11:58:09 följande:
    (dessutom måste jag säga att det är liiiite allmänbildning att känna till Musikhjälpen vid detta laget )
    Inte ett jävla dugg!
  • bananflugekärlek
    Tom Araya skrev 2011-12-17 15:01:56 följande:
    Följande tre frågor har jag, var hittar du svaren?

    -Vad går det ut på mer än sponsra skolgång?

    -Varför heter det musikhjälp, har detta något med musik att göra?

    -Får jag något för de 50 kr annat än glädjen av att sponsra projektet?
    Kokomo skrev 2011-12-17 11:58:09 följande:
    (dessutom måste jag säga att det är liiiite allmänbildning att känna till Musikhjälpen vid detta laget )
    Inte ett jävla dugg!
    Musikhjälp kallas det för att det är radio (och i viss mån TV)-sänt dygnet runt och att möjlighet finns att önska låtar samtidigt som man donerar. Det är flertalet band och artister som medverkar i radiosändningarna och de "bjuder" även ut sig för att få folk att donera. Detta både via olika auktioner där de bjuder på saker eller evenemang på tradera, samt att de ställer upp med att spela sin musik. STIM har vad jag förstått även valt att donera sina intäkter av musiken som spelas.

    Vill någon ändra eller lägga till det jag skrivit så gör gärna det.
  • HenryRollins
    Tom Araya skrev 2011-12-17 15:01:56 följande:
    Följande tre frågor har jag, var hittar du svaren?

    -Vad går det ut på mer än sponsra skolgång?

    -Varför heter det musikhjälp, har detta något med musik att göra?

    -Får jag något för de 50 kr annat än glädjen av att sponsra projektet?
    Kokomo skrev 2011-12-17 11:58:09 följande:
    (dessutom måste jag säga att det är liiiite allmänbildning att känna till Musikhjälpen vid detta laget )
    Inte ett jävla dugg!
    Du drog just ner brallorna på dig själv och skämde ut dig. Varför ska jag förklara;

    De flesta jag känner har skänkt en slant till Musikhjälpen i år. Inte för att de har det särskilt bra ställt. Inte för att de får någon särskild uppmärksamhet för sin givmildhet. Utan bara för att de vill bidra med något litet till dem som har det bra mycket jävligare än vad vi har det i Sverige. Man kan i bästa fall tolka det som en uttryck för empati. 

    Detta har ett värde i sig som är betydligt större än att sitta på sin självcentrerade rumpa och gapa - Jag, Mig, Mitt...

    För övrigt så önskar jag er alla julefrid!  Tomte
  • Kokomo
    Tom Araya skrev 2011-12-17 15:01:56 följande:
    Följande tre frågor har jag, var hittar du svaren?

    -Vad går det ut på mer än sponsra skolgång?

    -Varför heter det musikhjälp, har detta något med musik att göra?

    -Får jag något för de 50 kr annat än glädjen av att sponsra projektet?
    Kokomo skrev 2011-12-17 11:58:09 följande:
    (dessutom måste jag säga att det är liiiite allmänbildning att känna till Musikhjälpen vid detta laget )
    Inte ett jävla dugg!
    Google is your friend.
    Men som flera andra skrivit heter det musikhjälpen för att de drar in en stor del av pengarna genom att folk får önska låtar de ska spela i sändning. Så det kan man väl säga att du får för dina 50 kronor, dock inte om du använder Familjelivs insamling till Musikhjälpen som bara innebär att ge pengar. Årets tema är att sponsra skolgång men man kan väl säga att det även går ut på att sprida underhållning 24/7 under tiden som programmet sänds.

    Och med tanke på att till och med mina medieskydda 70-åriga föräldrar hört talas om Musikhjälpen och att det får myyyyyycket uppmärksamhet så vill jag nog påstå att det är lite allmänbildning. Men struntsamma, nu vet du.
  • Cancel
    Tom Araya skrev 2011-12-17 15:01:56 följande:
    Följande tre frågor har jag, var hittar du svaren?

    -Vad går det ut på mer än sponsra skolgång?

    -Varför heter det musikhjälp, har detta något med musik att göra?

    -Får jag något för de 50 kr annat än glädjen av att sponsra projektet?
    Kokomo skrev 2011-12-17 11:58:09 följande:
    (dessutom måste jag säga att det är liiiite allmänbildning att känna till Musikhjälpen vid detta laget )
    Inte ett jävla dugg!
    Du är riktigt korkad.
  • Kokomo

    Ser ut som om Familjelivs insamling slutade på 2000 kronor. Bra jobbat!
    Vi som var med och gav har alltså fixat

    * En månads skolgång för 40 flickor (eller 40 månaders skolgång för en flicka)
    eller
    * Skrivböcker och pennor för tjugo skolklasser
    eller
    * Skollunch för 10 skolklasser

    Och om någon känner för att slira in nu på slutet så är det 45 minuter kvar av insamlingen.

Svar på tråden Musikhjälpen 2011, alla flickor har rätt att gå i skolan