• Brünnhilde

    Årets Fl-fotograf 2011 - 8. Action

    Såhär tänker jag: 4:an och 6:an tycker jag inte passar så bra in på "action". 4:an är fin, men ett naturfenomen kan inte vara subjekt, tycker jag. Så dom två går bort först.

    Sedan valde jag den som det var mest action i - störst grad på farten eller kraften eller hur man ska säga - och det var ju nummer 2. Överhuvudtaget en fin sportbild som hade platsat på vilken sportsida som helst.

    Men både 1 och 3 är jättefina barnbilder, och 5:an är en jätteproffsig bröllopsbild!

  • Brünnhilde
    Scream2 skrev 2011-12-15 23:00:35 följande:
    Jag tyckte återigen att inte bilderna motsvarar temat, överlag nästan. Trist då flera av bilderna är väldigt bra, men inte inom ramen för temat.

    Så jag väljer mellan 2 och 3 och eg är ingen bild där någon favorit.
    Nr 2 fångar temat mkt bra, här ÄR det action i bilden, men tyvärr tycker jag färgerna är lite för dassiga och det kunde varit bättre skärpa på frontfigurerna. Men det är svårt att fota fotboll snyggt.

    Nr 3, är inte spec mkt action, det är mer lek, stoj i min mening. Men den får mig ändå att tänka betydligt mer action än några av de andra bilderna. Gillar skärpan och hur man fångat barnets min, men, jag vet inte, ljuset på barnet stämmer inte riktigt överens med resten av bilden. 

    Så min röst hamnar på nr 2.

     

    (Action omfattar snabba, riskfyllda och ibland våldsamma aktiviteter, som slagsmål, strid, kampsport och extremsport. fr Wikipedia....som jag uppfattar ordet faktiskt, hade temat varit rörelse så hade det varit en helt annan femma i min värld ).


       
    Japp! Så ser jag på "action" också. Det krävs mer kraft, mer fart, mer våld liksom - och då är ju de vuxna fotbollsspelande männen den enda möjliga bilden. Hade temat varit "rörelse" så hade, precis som du säger, alla de andra bilderna också varit med i gamet...
  • Brünnhilde
    Boothwalker skrev 2011-12-17 03:22:32 följande:
    Jag vet inte om man kan ställa höga krav på att folk ska rösta på den bäst tagna bilden när de som röstar ofta inte kan så mycket om foto. Så nej det blir väl inte alltid helt rättvist.
    Att rösta på sötaste ungen är ju inte heller det det går ut på. Och ja man borde kanske rösta på den snyggaste bilden. Men så är det ju det där med att det inte bara är att kunna ta en bild som är viktigt när man är fotograf utan också att kunna se vad som gör sig på bild osv. Men klart det känns lite surt när kassa bilder får mer poäng än bra tagna (Pratar i allmänhet, har tävlat i foto på andra ställen med =) Men det är sånt man får ta när det är amatörer som röstar.
    Det hjälper inte alltid om det är proffs heller. Om du vill, kan du googla på Correns sommarfototävlingar, där en proffsjury röstar. Det har blivit konstigt varenda år som jag har följt den tävlingen, d.v.s. fem eller sex år nu! Massor av otroligt fina sommarbilder har skickats in, med både konstärlig skärpa, skönhet och som passat in i temat. Och sedan har helt mediokra, meningslösa och rent av osmakliga bilder vunnit i slutändan! Ett år var det t.ex. en mörk bild av en höggravid kvinna som flöt i vattnet som en blekvit strandad val; kvinnan var också liten i förhållande till det omgivande ointressanta vattnet. Definitivt inget man velat göra affisch av och sätta upp på väggen!  Ibland undrar jag om det är fusk alltihopa: att priserna går till vänner eller släktingar till någon i juryn...

    Ännu ett exempel: en tidning som hette 3:an hade en tävling som gick ut på att man skulle ta med sig tidningen på semestern och ta en bild. Jag deltog med en bild där lilla dottern och jag tittar intresserat i lokaltidningen fast vi satt på stranden i solen vid Medelhavet. Om jag får säga det själv så var det en jättebra och rolig bild! Men den kom ingenstans. En av dom bilderna som vann var en mörk bild av en sovande baby som fotografen bara lagt ett exemplar av tidningen över kroppen på. Det syntes inte ens att det var "semester" - bilden kunde lika gärna vara tagen hemma. Och nej - babyn var inte ens söt, så det var inte DET det berodde på heller!
  • Brünnhilde
    Brünnhilde skrev 2011-12-17 13:11:27 följande:
    Det hjälper inte alltid om det är proffs heller. Om du vill, kan du googla på Correns sommarfototävlingar, där en proffsjury röstar. Det har blivit konstigt varenda år som jag har följt den tävlingen, d.v.s. fem eller sex år nu! Massor av otroligt fina sommarbilder har skickats in, med både konstärlig skärpa, skönhet och som passat in i temat. Och sedan har helt mediokra, meningslösa och rent av osmakliga bilder vunnit i slutändan! Ett år var det t.ex. en mörk bild av en höggravid kvinna som flöt i vattnet som en blekvit strandad val; kvinnan var också liten i förhållande till det omgivande ointressanta vattnet. Definitivt inget man velat göra affisch av och sätta upp på väggen!  Ibland undrar jag om det är fusk alltihopa: att priserna går till vänner eller släktingar till någon i juryn...

    Ännu ett exempel: en tidning som hette 3:an hade en tävling som gick ut på att man skulle ta med sig tidningen på semestern och ta en bild. Jag deltog med en bild där lilla dottern och jag tittar intresserat i lokaltidningen fast vi satt på stranden i solen vid Medelhavet. Om jag får säga det själv så var det en jättebra och rolig bild! Men den kom ingenstans. En av dom bilderna som vann var en mörk bild av en sovande baby som fotografen bara lagt ett exemplar av tidningen över kroppen på. Det syntes inte ens att det var "semester" - bilden kunde lika gärna vara tagen hemma. Och nej - babyn var inte ens söt, så det var inte DET det berodde på heller!
    En sak till som är konstigt med Correns sommarfototävling, förresten. När de gör reklam för den under sommarens lopp, så väljer de alltid ut collage av riktigt fina, typiska sommarbilder som de har fått in. Sådana som man tycker borde vinna: en ung man med perfekt kropp som dyker från en hög höjd, allting i skarpa färger och Östgötalandskapets skönhet tillsammans med undret över vad människokroppen kan göra... En närbild på en blomma eller en insekt, där man ser varje detalj som flimmerhåren... En flicka och hennes häst i vattenbrynet, full av samförstånd mellan flickan och djuret... En söt liten flicka som blåser på en maskrosboll i solnedgången... Bilder som gör en varm i hjärtat. Både på webbsidan och i papperstidningen publicerar de dessa fina bidrag under sommarens gång.

    Men sedan är det alltid någon knasig bild som vinner - som inte varit med i de där collagen! Död Då ger man upp - jag har slutat att både delta och kolla in tävlingen!
Svar på tråden Årets Fl-fotograf 2011 - 8. Action