• Anonym (Hur mkt?)

Hur mycket lägger ni per barn i julklapp

Hur mycket spenderar ni på era barns julklappar? Jag blir fundersam när jag läser undersökningar som i år köper föräldrar runt 900 kr (eller liknande) per barn i julklapp. Låter så himla lite. En ordentlig legoförpackning kostar ju runt 800-1000 kr. Eller skämmer jag bort barnen? Har barn i förskoleåldern och förskoleklass. Har själv inte räknat hur mycket jag köpt för i år. Har nog inte heller köpt färdigt ännu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 07:16
    Har tittat igenom vad jag köpt till sonen i förskoleklass och det är för ca 4000 kr. Det är två stora och en mellan lego förpackningar, ett spel, ett lakansett, lite kläder, lite små krafs, ett xbox spel, en film, några böcker, en klockradio. Vi kommer att köpa några saker saker till. Mina barn brukar få för runt 1000 - 1500 kr per barn från mormor och morfar och något mera från farmor och farfar.

Jag brukar under hela året köpa saker på rea som jag tänker att barnen vill ha i julklapp eller som man kan ha som presenter till barnens kompisar på kalas. Har alltid ett litet "lager" med leksaker/böcker. Sen kompletterar jag med de saker de önskar sig just det året i julklapp.

När jag läser era andra listor ser jag att det är en stor skillnad på vad man köper för. Jag tycker ändå att det inte är så mycket vi köpt för, om man tänker på hur det förmodligen blir när barnen blir äldre och vill ha telefoner, datorer och dyra märkeskläder med mera. Då tänker jag att vi inte kommer att komma långt med 4000-5000 kr per barn.

Jag startade tråden för att jag kände att vi köpt ganska lite saker i år och när jag sen läste om undersökningen hur mycket föräldrar köper till sina barn så ville jag höra lite med andra hur de tänker kring julklappar till barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 14:40
    Det har några gånger i tråden stått saker som att vi ger tid till våra barn och kortare dagar på förskola med mera. Vill säga att julklappar för 4-5000 kr inte innebär att mina barn har långa dagar på förskola och fritids och att de inte är lediga på lov. Mina barn har långa sommarlov och jullov, går oftast inte längre än till halv fyra på dagarna. Vi har även mycket tid med barnen. Vi har båda väldigt flexibla arbetan som gör att vi kan ha mycket tid med barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 15:09
    Tack för svar jag fått kring vad ni andra köper för till era barn. Jag kommer att lämna tråden nu.

Vill avsluta med att berätta vad vi gör med presenterna som sexåringen får:
    Min sexåring får som sagt tre legobyggen av oss, som vi i vanlig ordning ägnar tid åt att tillsammans bygga. Något som han tycker är jätte kul. Det brukar ta en stor del av innetiden under jullovet. Barnen brukar alltid få varsitt sällskapsspel som vi sedan spelar under julen. Likandant att de får varsin film de vill ha, som vi tittar på tillsammans. Böckerna läser vi, x-box spelet spelar vi gemensamt. Sen i år får han ett lakansett (han behöver dessutom det). Jag har i något inlägg skrivit att vi skänker pengar till välgörenhet och vi skänker extra mycket till jul. Men jag tycker att med den skatt vi betalar och det vi skänker till välgörenhet kan vi med gott samvete göra vad vi vill med våra pengar. Eller är det fel? Jag och min man har tagit studielån utbildat oss och arbetat hårt för att komma dit vi är idag, ska vi har dåligt samvete för det? Vi prioriterar våra barn och vi lär dem att de måste hjälpa till hemma, de har veckopeng på 20 kr som de köper egna leksaker för under resten av året (för de får inte saker förutom jul och födelsedagar). Tråkigt att en del av er på FL inte har samma ekonomi som jag och min man har. Jag har aldrig varit ute efter att provocera, ber om ursäkt för dem som uppfattat mig som provocerande.

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni per barn i julklapp
  • Stekt potatis
    Anonym (Mycket) skrev 2011-12-16 21:39:58 följande:
    Har inte heller så mkt tanke på hur mkt lägger utan köper det jag tror de behöver samt önskar sig. Väljer också att köpa en del behovsaker och lägga under granen. Exempelvis stjärtlapp och åkmatta...skulle vi köpt ändå men eftersom inte snö än och snart julafton så slår vi in det och utökar julklapparna istället. Våra barn är 5 och 7 år och de får:
    pet shop hus inklusive petshop 500kr/st
    lavalampa 329
    barbiedocka 199
    gosehund som går,skäller osv 799
    kläder ca 600kr/var (stort behov hade köpt ändå)
    prinsessdräkt
    radiostyrd helikopter 149/st
    stjärtlapp 39kr/st (behov köpt ändå)
    åkmatta 150 (behov köpt ändå)
    två nintendo ds spel var 499kr/st
    ett varsitt  pc spel 49kr/st
    vanliga familjespel ett varsitt ca ena 250 och andra 180
    zoobles set  300kr/st                

summa 3000-4000kr/barn
    Jösses.
  • AnnaGreta 378

Vi har ju fem barn och tillsammans blir det nog en 6-7000:-.
    Det vuxna barnet och tonåringen får såklart mer (dyrare) än tvååringen.

Jag tycker egentligen att det är äckligt mycket pengar att lägga på paket.
    Jag önskar egentligen att vi var en familj som önskade oss en get eller ngt. annat välgörande ändamål istället för kommersiella saker, men jag blir alltid nedröstad när jag föreslår detta.

• Nelliepop

Vi har 6 barn i ålder 6-15 år...

Och i år har vi köpt för ca 3500-4000 per barn... (ändå har vi dragit ner i år)

Och det är allt från

Mini dator

Löshår 

Dc skor

Lego

surfplatta

Sparkdräkt(har ett annat namn)

Docka,barbe med tillbehör

Bilar,radiostyrda

kläder     

smink

prisent kort                       

• Indianica

Jag håller med dig TS, men tror det beror på barnens ålder. Ett paket Duplo eller annan babyleksak kostar ju typ 200 kr och då får man ju en liten hög med paket om man köper för 900 kr, annars blir det magert under granen.

Vi har heller ingen stor släkt som kan fylla på med paket, så det där med 900 kr gäller inte här. Vi kommer att köpa ett stort legopaket till sonen (sådant där 700 kronorsvariant som han kan pyssla med ett tag)och några mindre saker, blir sammanlagt runt 15-1700 kr (per barn alltså, samma för dottern).

I vanliga fall brukar vi köpa för runt 2500 per barn (sedan de blev i skolåldern) men i år har vi dragit gränsen kring 1700 kr då nya vinterdäck tärde på paketkassan

• Indianica
    Anonym (Hur mkt?) skrev 2011-12-16 19:57:43 följande:
    Ni som lägger runt 1000 kr per barn. Blir barnen nöjda på jul?
    Jag har via ett "allvarligt samtal" förberett barnen på att det inte blir lika många paket i år som de brukar få vanligtvis. Jag tror de kommer bli nöjda ändå. Man får väl verkligen prioritera och köpa det de verkligt hett önskar sig&som ligger inom rimlig budget

Till sonen har jag hittills köpt en Guiness Rekordbok med rabattkopung för 120 kr, samt en faktabok för 100 kr. Sedan får han lego och kanske ngt mer. Han älskar både den typen av böcker och lego, så jag tror absolut han blir nöjd och börjar bygga på direkten

Jag vägrar "fylla ut" julklappashögen med mer nyttobetonade prylar som ngn annan gjorde. Det kan vara lagom med en mindre mängd grejer också.
  • Anonym

Jösses jag som önskade att vi kunde dra ned mer pengar, vill verkligen inte ha äckligt bortskämda barn.

Sonen (10 år) får en snowboard+ skor (700 kr begagnat men ser nytt ut)
    Innebandybollar (50 kr)
    Skridskoskydd (75 kr)

Dottern (2.5 år) får
    Ett leksakshus med tillbehör (499 kr)
    Fedräkt (120 kr)
    Legoduplo (99 kr)
    (och nån liten till sak så det blir jämn upp med brorsan)

Sedan kommer det massa paket från släkt och vänner, mormor är värst att skämma bort och brukar spendera cirka 4000 kr på vardera barnbarn.....Mycket kläder brukar det bli, pengar som de får handla själva för samt leksaker och spel.

Men personligen vill jag aldrig lägga ut mer än 1000 kr på mina egna.
    På våra släktingars barn satte vi gemensamt upp att vi lägger ut 300 kr per barn (3 st) och oss vuxna max 200 kr)
    Men det är sjukt vad det kostar på jul, tror att man kan få ned summorna ännu mer! Förra året så skulle vi inte handla alls till oss vuxna, men lik förbannat hade nästan alla handlat nått så iår så satte vi upp en maxsumma istället....då ingen bryr sig om köpstopp ändå.

• Anonym (alice)

Vi spenderar mycket på barnens paket. Älskar att ge julklappar .
     I år ser det ut så här (och vi är inte riktigt färdiga än).

Dotter 10 år:
    Smurfhus 250 kr.
    Smurfar 60 kr.
    Samsung Galaxy 1300 kr.
    Kamera 1000 kr.
    Ritsaker (akvarellfärger, penslar, skissblock) 350 kr.
    OnePiece 500 kr.
    Spel till Nintendo DS 350 kr.
    Top Model 220 kr.
    Cluedo (spel) 250 kr.
    Örhängen 200 kr.
    Böcker 400 kr.

Son 6 år:
    Smurfhus 250 kr.
    Smurfar 80 kr.
    Skylanders till wii 650 kr.
    Skylanders figurer 400 kr.
    Hot wheels bana 450 kr.
    Spel till x-box kinect 200 kr.
    Rymdraket (leksak) 250 kr.
    carcassonne (brädspel) 250 kr.
    Ritsaker (papper, pennor) 200 kr.
    traktor, släp och gubbar 150 kr.
    Playdough tårtmaskin 260 kr.
    Playdough leklera 150 kr.
    Böcker 300 kr.
    "Spionbil" från filmen Bilar 600 kr.

Summan ligger alltså på drygt 9000 kr. till två barn.

• Anonym

Förstår verkligen barnen att uppskatta julklappar för flera tusen? Nu menar jag inte barn i 17-årsåldern, utan barn i 2-10-årsåldern...

• AnnaMamma

Jag har inte tänkt på summan men när jag räknar på det så är vi nog uppe i 2000kr..
    Han är 1½ år. Han kanske tycker att det blir för mycket presenter, men jag älskar att handla klappar och började redan i oktober.
    Sen är leksaker väldigt dyrt också så jag tycker att vi är på en liten summa ändå..
    Men som sagt så är han 1½ år och kanske inte uppskattar på samma sätt som när han är äldre..
    Menmen, det är ändå saker jag hade tänkt att köpa iaf!  Flört

• Kina79

Har tre barn. Ålder osv står i min sidfot.

De stora får nästan bara gemensamma julklappar, eftersom de har i stort sett allt gemensamt. Kläder o sånt får de inte i julklapp, det köper jag under året.

De stora får för ca 5-600 kr var.
    Lillan får kanske för 3-400 kr

Och jag kan bara tillägga att mina barn blir superlyckliga och jätteglada för det de får  

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
Svar på tråden Hur mycket lägger ni per barn i julklapp