• Anonym (Hur mkt?)

Hur mycket lägger ni per barn i julklapp

Hur mycket spenderar ni på era barns julklappar? Jag blir fundersam när jag läser undersökningar som i år köper föräldrar runt 900 kr (eller liknande) per barn i julklapp. Låter så himla lite. En ordentlig legoförpackning kostar ju runt 800-1000 kr. Eller skämmer jag bort barnen? Har barn i förskoleåldern och förskoleklass. Har själv inte räknat hur mycket jag köpt för i år. Har nog inte heller köpt färdigt ännu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 07:16
    Har tittat igenom vad jag köpt till sonen i förskoleklass och det är för ca 4000 kr. Det är två stora och en mellan lego förpackningar, ett spel, ett lakansett, lite kläder, lite små krafs, ett xbox spel, en film, några böcker, en klockradio. Vi kommer att köpa några saker saker till. Mina barn brukar få för runt 1000 - 1500 kr per barn från mormor och morfar och något mera från farmor och farfar.

Jag brukar under hela året köpa saker på rea som jag tänker att barnen vill ha i julklapp eller som man kan ha som presenter till barnens kompisar på kalas. Har alltid ett litet "lager" med leksaker/böcker. Sen kompletterar jag med de saker de önskar sig just det året i julklapp.

När jag läser era andra listor ser jag att det är en stor skillnad på vad man köper för. Jag tycker ändå att det inte är så mycket vi köpt för, om man tänker på hur det förmodligen blir när barnen blir äldre och vill ha telefoner, datorer och dyra märkeskläder med mera. Då tänker jag att vi inte kommer att komma långt med 4000-5000 kr per barn.

Jag startade tråden för att jag kände att vi köpt ganska lite saker i år och när jag sen läste om undersökningen hur mycket föräldrar köper till sina barn så ville jag höra lite med andra hur de tänker kring julklappar till barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 14:40
    Det har några gånger i tråden stått saker som att vi ger tid till våra barn och kortare dagar på förskola med mera. Vill säga att julklappar för 4-5000 kr inte innebär att mina barn har långa dagar på förskola och fritids och att de inte är lediga på lov. Mina barn har långa sommarlov och jullov, går oftast inte längre än till halv fyra på dagarna. Vi har även mycket tid med barnen. Vi har båda väldigt flexibla arbetan som gör att vi kan ha mycket tid med barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-17 15:09
    Tack för svar jag fått kring vad ni andra köper för till era barn. Jag kommer att lämna tråden nu.

Vill avsluta med att berätta vad vi gör med presenterna som sexåringen får:
    Min sexåring får som sagt tre legobyggen av oss, som vi i vanlig ordning ägnar tid åt att tillsammans bygga. Något som han tycker är jätte kul. Det brukar ta en stor del av innetiden under jullovet. Barnen brukar alltid få varsitt sällskapsspel som vi sedan spelar under julen. Likandant att de får varsin film de vill ha, som vi tittar på tillsammans. Böckerna läser vi, x-box spelet spelar vi gemensamt. Sen i år får han ett lakansett (han behöver dessutom det). Jag har i något inlägg skrivit att vi skänker pengar till välgörenhet och vi skänker extra mycket till jul. Men jag tycker att med den skatt vi betalar och det vi skänker till välgörenhet kan vi med gott samvete göra vad vi vill med våra pengar. Eller är det fel? Jag och min man har tagit studielån utbildat oss och arbetat hårt för att komma dit vi är idag, ska vi har dåligt samvete för det? Vi prioriterar våra barn och vi lär dem att de måste hjälpa till hemma, de har veckopeng på 20 kr som de köper egna leksaker för under resten av året (för de får inte saker förutom jul och födelsedagar). Tråkigt att en del av er på FL inte har samma ekonomi som jag och min man har. Jag har aldrig varit ute efter att provocera, ber om ursäkt för dem som uppfattat mig som provocerande.

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni per barn i julklapp
  • IntheSky

I år kommer vi inte köpa till dottern för mer än någon hundring. Men så är hon också bara lite över året. Möjligen köper vi något praktiskt till henne, men som egentligen är till för att underlätta för oss föräldrar (förvaring, badponcho, kläder osv), och då kan summan bli högre.

• Wilmis07

Vår 4 åring får för runt 2000 kr.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Bridie

Dotter pa 4 ar ska fa:
    Polly pocket set  27EUR (halva priset)
    Barbie Princess Academy dvd 15EUR
    Anastasia dvd 4EUR
    Barbie Princess Academy docka m tillbehor 18EUR (special offer)
    Ballet klader och skor 60EUR
    Disney Princess "Squinkies" 5EUR
    Disney Princesses "wedding couple" 10EUR
    Totalt: ca 140 EUR 

Son pa 1,5 ar ska fa:
    Thomas and friends dvd 5EUR
    Bondgard med traktor och djur 18EUR
    lego (duplo) 10EUR
    Thomas and friends lok 5EUR
    Chuggington ljudbok 13EUR
    Bob the builder pussel 7EUR
    Totalt: ca 60EUR

Tillsammans far de lite nya bocker till gonattsagor ca 10EUR (utforsaljning)

Oj, nu nar jag raknade ihop allt har det nog blivit lite mer an jag tankt  mig till 4-aringen, hade planerat att kopa for ca 100 euro till henne.... Och allt ska dessutom ner i resvaskor for julfirande i sverige, suck!! Ska skarpa mig till nasta ar for tycker egentligen att ca 1000 kr per barn ar mer an tillrackligt, speciellt nar de ar sa sma!

• Anonym (ettåring)

Vår dotter är 1 år snart och hon får 5 julklappar
    1 prinsesstält 350:-
    1 hund som man drar i och den skäller, fisher price 29:- extra pris
    1 liten buss med gubbar som låter 199:-
    1 docka jag hittat gratis 0:- (jättefin!!)
    2 böcker för 9:- styck.  

Så hon får för 600 :- :) 

• Anonym (ettåring)
    Anonym (ettåring) skrev 2011-12-17 11:59:21 följande:
    Vår dotter är 1 år snart och hon får 5 julklappar
    1 prinsesstält 350:-
    1 hund som man drar i och den skäller, fisher price 29:- extra pris
    1 liten buss med gubbar som låter 199:-
    1 docka jag hittat gratis 0:- (jättefin!!)
    2 böcker för 9:- styck.  

Så hon får för 600 :- :) 
    Alltså av oss, sedan får hon ju av mormor å morfar, farmor å farfar mf
  • Anonym
    IntheSky skrev 2011-12-17 11:30:52 följande:
    Tycker över 1000 låter helt galet mycket. Själv fick jag nog aldrig julklappar för mer än 1500:- och det räckte fint för mig.
    Tror inte ni som ger för mer att ni skämmer bort barnen en aning..?

Vår 6åring får julklappar för runt 3000 av oss, plus då paketkalendern som iår landade runt 1000:. i runda slängar.
    Om jag tycker att vi skämmer bort henne
    Nej det tycker jag inte, bedöms bortskämdheten i antalet kronor   

Min kompis köpte en häst till sin dotter på ÖB för 39:90, jag valde att köpa Barbiehästen för 599:- - båda tjejerna får varsin häst i ungefär samma storlek på julafton.
    Är vår dotter bortskämd bara för att vi råkade ha råd att lägga den summan på en häst som hon önskade sig
    Hade det varit mer PK att köpa den billigare hästen bara för att, häst som häst liksom

Jag hade sex syskon, min mamma var hemmafru som det hette på den tiden och jag kan inte påminna mig om att vi syskon fick speciellt dyra julklappar men vi var bortskämda med tid och kärlek.
    Vi har förmånen att kunna skämma bort vår dotter både med tid, kärlek o pengar och jag är grymt trött på folk som bittert konstaterar att barn är bortskämda bara för att deras föräldrar kan lägga dessa summor på julklappar

Och... jo, vår dotter blir uppriktigt glad för allt hon får - stort som smått, billigt som dyrt för någonstans längs vägen har vi lyckats få med att det är tanken som räknas              
  • Anonym

Vår dotter är snart 10 månader och vi ska nog inte köpa en enda till henne, hon vet ju inte vad det är och "uppskattar" det nog inte heller. Nästa år så köper vi något såklart. Men inte för flera tusen.
    Sen så kommer hon säkert få stora högar med julklappar från släkten.

• DaVinci

Jag är uppväxt i en familj där jag och min tvillingbror VARJE jul fick mellan 40-50 julklappar.
    Det blev så som någon skrev att man bara satt och rev upp paketen till slut.

Varför kan man inte skämma bort ungen med en massa kärlek, gemenskap, skratt och god mat istället för att ge ett ton av julklappar?

Jag har en dotter själv nu på tre år och jag skulle aldrig köpa julklappar till henne för över 1000 sek, jag försöker få henne att förstå att julen inte bara handlar om julklapparna.

• Friedegard

Är det ingen här som tycker att presenter för tusenlappar till barn under 10 år är helt sjuka summor pengar?

Min tvååring ska nog få julklappar för ca 400 kr, lite pussel och lego, fullt tillräckligt tycker jag. Men sen så köper jag leksaker lite året runt för att kunna aktivera honom hemma.

Allvar.. orkar ungarna ens öppna alla packet innan de tröttnar?

Svar på tråden Hur mycket lägger ni per barn i julklapp