• jagvetintevadjagheter

hur mycket mat ger ni katten?

Hur mycket torr resp blöt mat ger ni era katter på en dag?

• Svar på tråden hur mycket mat ger ni katten?
  • Sacre

Torrfoder har de tillgång till dygnet runt. Blötmat får de morgon och kväll.

• whitetrach86

torrfoder står framme 24/7, blötfoder på kvällen. (dom vill  inte ha på morgonen)

• Jackie85

Bara torrfoder och han har fri tillgång hela dagen och äter väl en liten skål per dag ungefär.

• Snow Falls

På morgonen och kvällen får de ca 1-1,5 matsked blötmat var, torrfoder får de en till två gånger om dagen ca 1-2 matskedar. Då det inte går att ha torrfodret framme, lillkatten äter upp allt...

• nemo1
    Snow Falls skrev 2011-12-20 09:14:26 följande:
    På morgonen och kvällen får de ca 1-1,5 matsked blötmat var, torrfoder får de en till två gånger om dagen ca 1-2 matskedar. Då det inte går att ha torrfodret framme, lillkatten äter upp allt...
    Då undrar jag vad du ger för mat? Lillkatten skriver du, ffa kattungar behöver ha fri tillgång på mat. Katter har väldigt kort tarm och behöver därför småäta hela tiden.
  • Litet My

Vi följer rekomendationen på baksidan paktetet, nu när det är vinter drar vi ner lite till för att de inte rör sig så mycket.

• Ringtail
    Snow Falls skrev 2011-12-20 09:14:26 följande:
    Jag måste instämma med tidigare inlägg och påpeka att kattungar och ungkatter ska ha fri tillgång på mat. Och att det där dessutom är väldigt, väldigt lite mat överlag. Varför ger du dem så lite?
  • tisteln

Våra katter har torrfoder framme dygnet runt (Eukanuba) och i snitt äter de 80g/dygn/katt.

(jag väger matskålarna varje gång jag fyller på dem och för bok - ifall något skulle bli annorlunda kan man säga det till vetrinären)

Blötfoder får de som godis - typ julafton, födelsedagar, om vi har haft gäster (de är så skygga att de gömmer sig mest när det är okända hemma hos oss - och det blir inte så ofta, kanske 10 ggr per år...).

Blötfoder - det är en burk katt-tonfisk som de delar på (vi har fem katter) 

Skulle aldrig ge våra älsklingar dåligt torrfoder eller blötmat till vardags - det är inte bra för dem (säger i alla fall vår vetrinär och de jag känner som jobbar på djurparken...) 

Svar på tråden hur mycket mat ger ni katten?