• Anonym (Skräckslagen)

Kommer jorden gå under?

Nu när nyår närmar sig börjar ångesten krypa i kroppen. Min jul har blivit helt förstörd och jag bara gråter och gråter och gråter. Jag är så rädd för att dö. Jag vet att jag måste någon dag. Men inte nu. Jag är 18år och har hela livet framför mig. Mår så fruktansvärt dåligt och fattar inte hur jag ska ta mig igenom nästa dag. 

Ni som absolut inte tror på att jorden kommer gå under, snälla skriv varför ni inte tror det och vilka teorier ni har om det. Känner att jag verkligen behöver lugna ner mig nu.. :( 

• Svar på tråden Kommer jorden gå under?
  • Smulan87

Detta med 2012 och allt det. Tänkt själv, de är  flera tusen år sedan dom "kom på detta". Vilken teknik hade dom?  de har varit massor med olika "gå under datum" och här kvar är vi. Jag tror jorden kommer gå under om flera tusen år när människan har tagit av sisat oljan, och när vattnet försvinner.. asså, de kan inte bara en dag börja explodera sedan pang är vi borta. Vi har många experter idag som kan "ana" och veta lite mer än vad dom gjorde för 2000 år sedan.

För 100 år sedan påstod man att jorden var plattt. Men de vet vi ju alla att den inte är.

• Anonym (Na-B)
    La Lola skrev 2011-12-24 21:33:13 följande:
    Ja den kommer att gå under.
    Om 1000 år eller nåt.

Har du sån svår ångest över detta så tycker jag att du ska söka samtalshjälp.
    Va?
    Vore intressant att höra dina källor, haha 
  • Smulan 89

Nej, jorden kommer inte gå under så länge varken du eller jag lever ts. Minns inte när den kommer att gå under, men det är några/många hundra år kvar, så det drabbar varken oss som lever nu, våra barn eller barnbarn. Du kan vara lugn ts. Jag är själv 22 år och har en son och en bebis på väg. Förstår att du är orolig, men jordens undergång är en av alla saker som bara ska skrämma upp folk. Det anser jag i alla fall. Det ger fina rubriker i tidningarna, men jag anser att det är som mycket annat i tidningarna. Det är skitsnack för att sälja mer tidningar. Vi har ju redan fått två dödsdomar i år och jag dog inte i alla fall. Försök att lugna ner dig ts och se framåt mot ett underbart år med 12 härliga månader att hitta på något kul på.

• Anonym

ja har med ånget över dö men inte över att jorden skall gå under utan för att döö i sömnen

• Smulan 89

Läste lite mer i ts och såg att någon pratade om miljoner år tills jorden ska gå under. Har hört det någon stans. Det jag sa med några/många hundra år tills jordens undergång. Det var en gissning. Jag minns inte när det var, men jag vet att det kommer inte drabba någon jag bryr mig om. Inte mig, inte mina barn eller barnbarn eller barnbarns barn osv. Jordens undergång kommer att ske, men inte i detta liv. Det är många många många år till dess.

• Anonym (Li)
    Anonym (Skräckslagen) skrev 2011-12-24 21:37:16 följande:
    Jag vill verkligen ha hjälp. Jag vet bara inte vart jag ska vända mig.. 
    Vänd dig till din husläkare som kan slussa dig vidare! Du ska inte behöva gå runt med en sån här ångest, oavsett om dina farhågor kommer slå in eller inte (jag tror starkt på att de INTE komma slå in btw).
  • Lindir

Vad händer när jorden går under? Hur går det till egentligen? Vad, kort sagt, är du rädd för skall hända?

Rude and not ginger
  • Anonym (jorden består)

Det skulle krävas en otroligt extrem och osannolik händelse för att jorden helt plötsligt ska kunna utplånas. Alla vanliga katastroftyper räcker inte (tsunamis, vulkanutbrott, jordbävningar, fågelinfluensor etc), mänskligheten nagas knappt ens i kanten av sånt. 

Meteoritnedslag av större slag är ovanliga, och om det skulle vara en på väg så skulle man veta det långt innan, även du. 

Även vid kärnkraftverkskatastrofer så är risken för jordens utplåning obefintlig. Om jag minns rätt så räknar t ex Greenpeace med att färre än 100.000 människor kommer att ha dött av direkta och indirekta effekter av Chernobylkatastrofen t ex, och den siffran kan vara väl tilltagen.

Terrordåd och krig når endast undantagsvis upp ens i miljonsiffror döda, knappast ett hot mot mänskligheten i stort.

Miljökatastrofer är inte heller potenta nog att utradera mänskligheten.  

Svält och fattigdom skördar väl flest dödsoffer, men ingen har väl ansett det som ett hot mot mänskligheten.

TS, försök tänka dina orostankar till dess slut. Vad är det du tror ska hända? Hur kommer det att påverka världen om det hände? Verkar det ens möjligt att det skulle kunna ske?  

• La Lola
    Anonym skrev 2011-12-24 21:40:27 följande:
    Om 1000 år? Det var en spännande siffra.

TS. Jag tycker att du skall fråga dig vilka argument som talar för att jorden skall gå under, snarare än tvärt om. Den mest troliga orsaken till att jorden skulle gå under innan de ca 5 miljarder år som är kvar innan den slukas av solen är att den skulle träffas av en stor massa, typ asteroid eller liknande. Detta är mycket osannolikt. Att människan går under innan är högst troligt, t.ex. genom självutplåning. Inte ens säkert att man kan kalla de varelser som eventuellt lever om någon miljon år för människor. Dr har troligen evolverat till något annat.
    "Eller nåt" skrev jag också.
    Ingen människa kan veta när det kommer att ske men att det händer inom den närmaste dagarna tvivlar jag på.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Kommer jorden gå under?