• linuxx

Har jag rätt stoppa umgänget?

Vi har ett domslut vi fick i september där det ska vara delad vårdnad.
    Mitt ex har inte följt domslutet och haft umgänge och träffat sin son 2 ggr sedan september.  
    Hon har varit här cirka 1-2 ggr i veckan sedan slutet av november och försökt få med sin pojk och han har inte velat. Hon har lämnat efter 5 min. Domen är växelvis boende.

Den 23 dec kommer mitt ex och hennes mamma + en väninna till mitt ex. Jag hade förberett min son att mamma skulle komma. Dom lockar med julklappar men han vänder dom ryggen. Väninnnan skriker att hon ska hämta sin pojk och att hon inte lämnar huset förrän hon fått med sig honom. Mitt ex jagar min son och tar honom och går rakt ut genom dörren skrikandes.

Vad har jag för rättigheter i detta läge? HOn har inte skött umgänget och hållt sig borta långa perioder och kommer helt plötsligt som gubben i lådan med vännina och mor och lyfter ut honom.

Har jag rätt stoppa umgänget då jag inte anser det hälsosamt för pojken då hon inte skött umgänget som är i domen? HOn har hållt sig borta flera månader. Jag har föreslagit 100 ggr att hon ska ta det med stegvis upptrappning men hon lyssnar liksom inte och tänker bara på att hon har rätt ha sin son. Jag tycker det är psykisk barnmisshandel att göra på detta sättet.  

• Svar på tråden Har jag rätt stoppa umgänget?
  • Kaneldoft

Linuxx du har startat hur många trådar som helst i detta och även här i denna tråd blir svaret nej du får inte stoppa för ni har en dom! Eller så stoppar du och mamman stämmer dig på sabotage

• linuxx

Men hon följer ju inte domen och har inte umgänge som står i domen? Har ju hållt sig borta? 

• Kaneldoft

a a och hon är fortf uf och du fortf bf eller hur. Det slår hårdare mot bf för bf har skyldigheter med uf kan gör som den vill för man kan inte tvinga den att ha ug om den inte vill men inte ställa in när den vill och nej mamman är inte tvingad att lyssna på vad du anser är bäst heller. Säger inte att jag inte håller med dig men nu ser regelverket ut såhär och vill du förändra det så föreslår jag dig att engagera dig politiskt

• linuxx

Menar du att jag är boende förälder och hon umgängesförälder?

Enligt domen ska via har vår pojk lika mkt. Eftersom hon hållt sig bort har jag varit ensamförälder och helt plötsligt dyker hon upp och tvingar med han. Detta är skadligt för barn. Risken är han kommer hata henne.
    Jag är rädd att mitt barn tar skada av en övergång då hon inte haft umgänge på länge länge. Hon har inte följt domslutet och inte haft han dom dagarna vår son har rätt till umgänge.  

• linuxx

Givetvis är det ju kul för min sons mamma vara med sin son på jul då det är hennes jul. Men hon kan ta det försiktigt och kunnat umgås med han mer regelbundet innan. Jag kan i huvudtaget inte förstå hur man som förälder kan lyfta sitt barns skrikandes till sig och tvinga med barnet då man hållt sig borta. Jag skulle spy sitta där fira jul. Alla funkar väl olika.

• linuxx

Så jag får helt enkelt acceptera hon håller sig borta ibland och sen tar han skrikandes till sig?
    Hon har aldrig tidigare tagit han skrikandes till sig.

Eller så håller hon sig inte borta och tvingar han till sig varje tillfälle som står i domen.
    Hur funkar barn med sånt här? Kommer hon köra tvingametoden och kunna lyckas med den metoden? Är inte risken ett barn inte tycker om den ene föräldrern? 

• Kaneldoft

Enl domen har ni vv men enl praktiken säger du ju att hon "bara" kommer när hon vill dvs räknas det då som uf och att du blir då bf. Det finns risk med allt en risk är att barnet kommer hata dig med så hur du en gör finns risker. Lagömannen har bestämt att ni ska ha gv och då får du inte hindra om du inte vill förlora boende och vårdnad men sånt ska ditt ombud upplysa dig om. Barnet kan ta skada av hur överlämnande gått till med då söker du upp en läkare som kan intga det så du har papper på det som isåfall är till din fördel.

• linuxx

Orkar man som förälder ta sitt barn skrikandes till sig varje gång skulle jag vilja veta?

• Kjell2

Bara för att en förälder bryter mot domoen ger det inte den andra förälderna rätt at bryta mot domen. Du har väldigt begränsad rätt att stoppa umgänget i en fastställd dom.

Det du kan göra är att ta allt till tingsrätten för en ny dom och använda mammans begränsade intresses för umgänge för att få mera umgänge själv.

• Kaneldoft

Barn är lojala mot båda sina föräldrar och just nu känns det mer som att du har problem med allt detta eftersom du startar tråd på tråd med samma tema. Vad beror det på? Sen kan barnet när det blir äldre ty sig mer till ena föräldern i perioder och mer till den andra i andra perioder. Det är du och mamman som separerat inte barnet och mamman. Testa och ligg lågt och titta barnet och mamman kan utv en fin mor-barn relation om du bara tillåter det

Svar på tråden Har jag rätt stoppa umgänget?