• linuxx

Har jag rätt stoppa umgänget?

Vi har ett domslut vi fick i september där det ska vara delad vårdnad.
    Mitt ex har inte följt domslutet och haft umgänge och träffat sin son 2 ggr sedan september.  
    Hon har varit här cirka 1-2 ggr i veckan sedan slutet av november och försökt få med sin pojk och han har inte velat. Hon har lämnat efter 5 min. Domen är växelvis boende.

Den 23 dec kommer mitt ex och hennes mamma + en väninna till mitt ex. Jag hade förberett min son att mamma skulle komma. Dom lockar med julklappar men han vänder dom ryggen. Väninnnan skriker att hon ska hämta sin pojk och att hon inte lämnar huset förrän hon fått med sig honom. Mitt ex jagar min son och tar honom och går rakt ut genom dörren skrikandes.

Vad har jag för rättigheter i detta läge? HOn har inte skött umgänget och hållt sig borta långa perioder och kommer helt plötsligt som gubben i lådan med vännina och mor och lyfter ut honom.

Har jag rätt stoppa umgänget då jag inte anser det hälsosamt för pojken då hon inte skött umgänget som är i domen? HOn har hållt sig borta flera månader. Jag har föreslagit 100 ggr att hon ska ta det med stegvis upptrappning men hon lyssnar liksom inte och tänker bara på att hon har rätt ha sin son. Jag tycker det är psykisk barnmisshandel att göra på detta sättet.  

• Svar på tråden Har jag rätt stoppa umgänget?
  • linuxx

Min advokat har som sagt skrivit till rätten att jag är för det växelvisa boendet men att vår son inte mått bra av endast 2 tillfällen umgänge under cirka 4 månader då han varit låg och tillsluten när jag hämtat honom och att jag föreslår stegvis upptrappning och sedan återgå till det växelvisa boendet om umgänget fungerar. Detta svarade han på efter att hon anklagat mig för Vite efter domslutet. Han sa att hon aldrig får igenom vitet och dessutom gäller vitet framåt i tiden.

På tisdag får min advokat reda på att hon tvingat med han till sig skrikandes. Så får vi se vad som händer.

• linuxx

Hur skulle det bli om jag har mina föräldrar hemma när mitt ex ska hämta och nån av mina föräldrar ser min pojk skrika och stoppar umgänget. Åker jag dit för Vite eller är det mina föräldrar? Skulle inte våga ha mina föräldrar hemma för dom hade blivit galna se sitt barnbarn ledset.

• Kjell2
    linuxx skrev 2011-12-25 21:45:21 följande:
    Hur skulle det bli om jag har mina föräldrar hemma när mitt ex ska hämta och nån av mina föräldrar ser min pojk skrika och stoppar umgänget. Åker jag dit för Vite eller är det mina föräldrar? Skulle inte våga ha mina föräldrar hemma för dom hade blivit galna se sitt barnbarn ledset.
    Vite blir det aldrig direkt. DEt blir efter att din ex anmält till dosmtol att du förhindar umgänge. Domstolen kan sen säga att om du fortsätter förhindra får du betala 10 000 kr, eller någon annan summa, per gång.

Om du stoppar umgänge kommer du få det svårare i en framtida vårdnadstvist. Om du hävdar att mamma inte sköter sitt umgänge så kommer hon direkt hävda att du förhindrar umgänge.

Misstage du har gjort är att du låtit detta gå i fyra månader utan att du vänt dig till familjerätt eller domstol. Nu sitter du i en tråkigt situation.
  • linuxx

Hon har kontaktat domstol där hon yrkar verkställande på den befintliga dom. Hon anser jag stoppar umgänget genom att jag inte släpper iväg vår son.  
    Min advokat har svarat att jag aldrig nekat umgänge och att hon endast nyttjat en bråkdel av det umgänge som vår son har rätt till. Han har dessutom varit på förskolan under flertalet tillfällen under hennes dagar och hon har inte hämtat honom. Att jag dessutom vill ha stegvis upptrappning då det växelvisa boendet inte fungerar. Fungerar umgänget under upptrappningen är jag positiv till att gå tillbaka till det växelvisa boendet.

Tror du Kjell jag får igenom exempelvis upptrappningen?  

• linuxx

Det ska vara "Hon har inte varit på förskolan och försökt hämta honom under hennes dagar".

• linuxx

Är inte risken att dom ser hon missköter umgänget och att risken e stor jag får större delen av umgänget?
    Eller måste detta ske 100 ggr. 

• Kjell2
    linuxx skrev 2011-12-26 16:04:46 följande:
    Hon har kontaktat domstol där hon yrkar verkställande på den befintliga dom. Hon anser jag stoppar umgänget genom att jag inte släpper iväg vår son.  
    Min advokat har svarat att jag aldrig nekat umgänge och att hon endast nyttjat en bråkdel av det umgänge som vår son har rätt till. Han har dessutom varit på förskolan under flertalet tillfällen under hennes dagar och hon har inte hämtat honom. Att jag dessutom vill ha stegvis upptrappning då det växelvisa boendet inte fungerar. Fungerar umgänget under upptrappningen är jag positiv till att gå tillbaka till det växelvisa boendet.

Tror du Kjell jag får igenom exempelvis upptrappningen?  

Att ärligt kunna säga att du aldrig stoppat umgänger är bra. Förstör inte den möjlgheten

Då jag bara hört ena sidan av argumenten är det väldigt svårt att gissa på domen.

• linuxx

Kjell:
    Nä jag skulle aldrig våga stoppa umgänge. Det ända som kan få mig stoppa umgänget är som jag vet han utsätts för fara. Jag har försökt ge henne råd och att hon ska sköta sina kort rätt för annars är risk pojken aldrig vill. Hon har hela tiden gjort annat. Hon har hållt sig borta så mkt att det till och med varit väldigt svårt uppmuntra honom sista tiden att umgås med mamma. Hon har ju inte ringt heller. Ett tag och även nu har jag ju trott att hon gett upp och inte vill längre.  

Kan känna att hon vill att jag ska bryta domslutet. Hon har haft möjlighet att hämta sin pojk på förskolan under lång tid men inte gjort det. Jag har pratat med förskolan och dom sa hon aldrig hört av sig eller varit där.

När jag fick hennes brev ifrån rätten angående verkställande så ringde jag min advokat och han sa hon tar en stor risk och gör på det här sättet då hon inte skött umgänget på så lång tid. Att man ska vara försiktigt med sådant. Att hon ska vara bekymrad i detta läge då hon har haft 2 umgängestillfällen på 4 månader.
    Han sa hon får problem få igenom verkställande och att det dessutom gäller framåt. 

När jag berätta jag aldrig stoppat umgänge så fråga han mig om jag är nöjd med den nuvarande domen. Jag sa då att den är ok men att jag kräver stegvis upptrappning om vi ska ha växelvis boende då jag märkt pojken inte mår bra av långa uppehåll. Han sa han tror allt fixar sig och att det kan lösas genom papper eller så blir det ett nytt samarbetssamtal på rätten som vi hade tidigare.

Hon hämta han i fredags och jag har trott jag ska hämta han idag kl 18.. Kollade domen och det är imorgon kl 18.Tur jag inte åkte ut för att hämta idag. 4 dagar med mamma efter 2 st umgängestillfällen på 4 månader.  Skulle vilja vara en fluga på väggen och se hur han är.

• linuxx

Hennes första stämning gällde att han var 2 dagar i veckan på förskolan istället för 3 när jag hade honom.
    Hon stämde mig för detta + yrkade egen vårdnad. I detta läge bor vår pojk heltid hos mig och hon har inte haft han på 4 veckor.

2 dagar innan vi skulle till rätten ringer min advokat mig och säger dom lagt sig när det gäller egen vårdnad men att dom föreslår varannan vecka för  att mitt ex har stora svårigheter motivera pojken till umgänge. Dom föreslår varannan vecka och endast lämning på förskolan. Jag säger jag inte går med på det..Jag vägrar för jag tycker han e för liten + att endast lämning på skolan funkar ej i längden. 

När vi kommer till mötet på rätten tas detta upp och domaren bestämmer växelvisboende och att lämning på skolan inte funkar då barn blir sjuka mm. Lämning sker där om han e där. Domaren säger även att varannan vecka är otänkbart för han är för liten. Han säger att 3 dagar i veckan är att föredra.
    Jag är nöjd med domen.

Sen håller mitt ex sig borta och hon ringer sig hon ska dra sig tillbaka några månader.
    Sen blir jag anklagad för Vite. Jag e heltidsförälder från och med jul-augusti tror jag.

Det är mkt jag inte blir klok på. Jag har hållt mig lugn hela vägen och det verkar ha funkat bra. När man får dessa anklagelser och stämningar är det som få kniv i magen varje gång. Hon har yrkat egen vårdnad och varit helt hysterisk kring vår son men han bor med mig heltid . Lustig situation. 

• elmadumle

Att man som förälder kan skita i sitt barn flera månader och sedan komma och tvinga med sig barnet under det att barnet skriker och gråter är helt otroligt, då vill man absolut inte sitt barns bästa. Du har en svår sits ts men jag tycker du gör det bästa av det. Hoppas mamman ser vad hon utsätter sitt barn för, och tänker om.

• linuxx

Jag var som sagt orolig hela julen. När jag hämtade min pojk var han rätt sluten men han sa han var positiv kring sin mamma märkligt nog och gilla vara med henne. Jag blev väldigt förvånad med tanke på vad som hände den 23 dec då hon tog han skrikandes. Hans beteende känns lite ytligt och tillgjort när han säger han vill gå med mamma mer. Samtidigt lättad och glad och att det kanske ordnar sig allt nu. Obegripligt han gör denna vändning.

Nu har vår pojk varit positiv kring mamma helt plötsligt och tydligen kan man aldrig veta med barn. Nu funkar umgänget helt plötsligt med mamma.
    Nu återstår att se hur fortsättningen blir.  Vi ska till rätten då hon yrkat verkställande som sagt. Jag har fortfarande aldrig nekat umgänge. Skulle problemet bli igen att han blir ledsen och inte vill så vill jag ju inte bli anklagad igen.    

Svar på tråden Har jag rätt stoppa umgänget?