• Anonym (orolig)

ska jag skriva över huset?

Jag äger ett hus som mitt barn och hans familj bor i. Jag äger huset för att han inte kunde få lån, så jag ser det som att det är hans hus och jag äger det bara som en formalitet. 

Nu vill han göra en renovering på huset och nyttja rot-avdraget. Jag kan inte göra detta som ägare tlll huset då jag redan nyttjat rot-avdraget på mitt eget hus. Han vill då att jag ger bort en del av huset till honom som gåva så kan han göra avdrag. Jag hade nog tänkt mig en liten del bara men nu vill han att jag skriver över hela huset på honom. Jag ska alltså stå kvar på lånen men inte äga någon del av huset. Sonen menar att det inte är något att oroa sig över eftersom det finns pantbrev i huset som överstiger lånet. Han kan själv inte få lån. Har han rätt ska jag bara ge bort huset och stå kvar på lånen? Finns det någon risk med detta?

• Svar på tråden ska jag skriva över huset?
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-12-28 11:40:46 följande:
    Nej du får inte göra avdrag för 100,000, bara ifall ni är två delägare får man det. Annars är det 50,000kr per person och år. Men som sagt det spelar ingen roll då jag inte kan göra avdrag för mer än 50,000kr. Jag tjänar inte så pass mycket.

Fastighetsägare får inte göra avdrag för mer än 50,000kr heller per år. 
    Det står tydligt i länken som jag skickade med att man som enskild får dra av 100 och om man är två ägare innebär det inte att man får dra av dubbelt utan man får dra av hälften var. Sen om du nu redan gjort din renovering, så blir den debiterad i år och ni kan nyttja hans nästa år.

Sen att det är kopplat till individen är rätt, och om individen äger två hus kan individen nyttja avdraget på bägge sina egendomar .....

Du gör bäst att tala med en jurist , för det huset som du har tagit lån på äger banken, du kan inte bestämma vilken som ska stå som ägare om det är lån på det. Hade det inte varit lån på det så hade inte ngn annan med det att göra.
  • ssf
    Anonym skrev 2011-12-27 23:21:32 följande:
    Rot avdraget gäller för huset, inte för personen som äger det. om du äger 2 hus får du alltså göra 2 olika rotavdrag. mina föräldrar äger vårt hus o de fick göra ett rotavdrag på vårt hus när vi renoverade och ett på deras eget. så kolla upp det innan du skriver på några papper som du inte behöver.

Då kommer de tyvärr få betala mer vid en kontroll, eftersom man måste bo i huset man nyttjar rotavdrag för. Titta tidigare i tråden för länk var på skatteverkets sida den infon står. Enda undantagen är sommarbostad samt om man äger huset som ens föräldrar bor i.
  • ssf
    Anonym (orolig) skrev 2011-12-27 23:44:43 följande:
    Näe du, avdraget är kopplat till individen, inte till fastigheten.  Dessutom spelar det ingen större roll då jag inte kan dra av mer än 50,000 ändå. Jag tjänar inte så mycket att jag skulle kunna dra av dubbelt. 
    dogcatbird skrev 2011-12-27 23:04:57 följande:
    Varför kan inte sonen få lån? Är det något fel på honom?

Tänk på att avdragen ska läggas ihop med andra avdrag man gör också, ränteavdrag på lån till exempel. Tillsammans får avdragen inte bli högre än inbetald skatt.
  • ssf
    ramsylina skrev 2011-12-28 05:16:37 följande:
    Kolla detta noga bara. Det är väl dels så att man får nyttja rotavdraget i förhållande till sin andel, eller? I så fall kanske den andelen inte spelar någon roll för rätten till avdrag. Banken å andra sidan kan mycket väl börja morra om du ger bort även en liten del. Det beror på hur stora lånen är i förhållande till husets värde, banken vill gärna ha en viss marginal och lånen är upplagda efter det. Så innan du gör något skulle jag kolla noga med banken så att du inte ställer till det med lånen. Om du tex bara har bottenlån nu och ger bort 10 % så skulle det tex kunna innebära att banken kräver att en del av bottenlånet omvandlas till ett topplån som du måste börja amortera på.
    Jag vet inte, men hade jag varit du så ade jag kollat upp allt sånt där med banken innan!

Nej, spelar ingen roll hur stor andel man har (vilket redan sagt tidigare i tråden Flört)
  • elmadumle
    Nape skrev 2011-12-28 09:17:16 följande:
    Har han skulder hos Kronofogden? I så fall FÅR han inte äga någonting- Kronofogden tar huset direkt, säljer huset på exekutiv (stavning?) auktion. Äger han en del av huset vet jag inte, men det är nog inga "roliga" saker som händer. Du kanske måste "köpa ut" hans del sedan, pengarna går till Kronofogden.

Har han extra inkomst så han har råd att renovera- släng in de pengarna också som betalning på lånen. Då blir han av med dem snabbare.
    De kan inte sälja huset då sonen inte äger pantbrevsrätten i fastigheten, han hyr ju av sin mamma och så länge hon äger huset så kan kf inte sälja huset.
  • Anonym
    Nape skrev 2011-12-28 09:17:16 följande:
    Har han skulder hos Kronofogden? I så fall FÅR han inte äga någonting- Kronofogden tar huset direkt, säljer huset på exekutiv (stavning?) auktion. Äger han en del av huset vet jag inte, men det är nog inga "roliga" saker som händer. Du kanske måste "köpa ut" hans del sedan, pengarna går till Kronofogden.

Har han extra inkomst så han har råd att renovera- släng in de pengarna också som betalning på lånen. Då blir han av med dem snabbare.

Men vänta nu.... inte tvångsförsäljs alla bostäder som de som hamnar hos kronofogden äger inte! Det är en sista åtgärd, om skulden inte återbetalas.

Det är ju en nödvändig renovering skriver TS, då är det mycket bättre både för TS och sonen att pengarna år till renoveringen än till lånet. De verkar ha en bra och fungerande deal om hur lånet ska betalas, som sonen sköter som han ska.  
  • Anonym

Nej, det hade inte jag gjort. Ni har gjort en överenskommelse från första början. Sedan är det inte säkert att rot-avdraget kommer att finnas kvar.

Som sagt, ni har kommit överens sedan innan.

• annniel
    Anonym skrev 2011-12-28 13:39:16 följande:
    Det står tydligt i länken som jag skickade med att man som enskild får dra av 100 och om man är två ägare innebär det inte att man får dra av dubbelt utan man får dra av hälften var. Sen om du nu redan gjort din renovering, så blir den debiterad i år och ni kan nyttja hans nästa år.

Sen att det är kopplat till individen är rätt, och om individen äger två hus kan individen nyttja avdraget på bägge sina egendomar .....

Du gör bäst att tala med en jurist , för det huset som du har tagit lån på äger banken, du kan inte bestämma vilken som ska stå som ägare om det är lån på det. Hade det inte varit lån på det så hade inte ngn annan med det att göra.
    Näe det står inte alls i din länk att man får dra av 100,000. Läs din egen länk en gång till. Det står däremot att om man är två delägare i en fastighet får varje ägare dra av 50,000, alltså 100,000 tillsammans. Men har du 10 fastigheter får du inte dra av 10x50,000. Det är 50,000 per individ och år.
  • Anonym
    annniel skrev 2011-12-28 19:38:52 följande:
    Näe det står inte alls i din länk att man får dra av 100,000. Läs din egen länk en gång till. Det står däremot att om man är två delägare i en fastighet får varje ägare dra av 50,000, alltså 100,000 tillsammans. Men har du 10 fastigheter får du inte dra av 10x50,000. Det är 50,000 per individ och år.

Gissat att det är "göra ett skatteavdrag med 50 % på belopp upp till maximalt 100 000 kronor" som Anonym misstolkar. Här syftar 100 000 kr på arbetekostnaden från hantverkarna som man får göra avdrag på (per ägare och år), och skatteavdraget är 50% av det, alltså maximalt avdrag per ägare är 50 000kr precis som annniel skriver.
  • Anonym (Gör det inte!!)

GÖR DET INTE!! I alla fall inte hela huset.

Det finns tyvärr många exempel på människor som blir otäckt giriga när det kommer till lite större summor. Jag känner en familj där den gamla mamman ägde en fastighet där både hon själv, men även sonen, bodde (olika lägenheter). Sonen övertygade mammman om att det bästa var att hon skrev över huset på honom eftersom det var han som skötte underhållet av huset. Den gamla tanten gick med på detta, men hade som krav att hon skulle få bo kvar under sitt återstående liv. Sonen sålde givetvis huset genast och mamman fick flytta:(

Du tar också upp relevanta frågor som vad som skulle hända om din son går bort mm.

Om du inte är i en sådan ekonomisk situation att du klarar att vara utan pengarna för huset ska du absolut se till att ha kvar huset som säkerhet.
    Tänk även på dina andra barn och deras arv. Om din son av någon anledning inte skulle klara av att betala dig (och han redan har fått huset) så har han både fått ett hus och minskar dina tillgångar varje månad du behöver betala på hans lån. Han kommer dessutom utöver detta få ärva dig när du går bort.
    Det är ju samtidigt väldigt viktigt att han får sitt hus om det skulle hända dig något! Det skulle bli en väldigt tråkig situation om han har betalat av på lånet till dig samt har lagt tid och pengar på renovering och sen behöver dela huset med sina syskon.

Jag hoppas att du vänder dig till någon som kan råda dig i situationen!

• Anonym (kronkan)

GÖR DET INTE.

Det faktum att han pratar om pantbreven gör att jag skulle dra öronen åt mig. Han har endera ingen som helst aning om hur saker och ting fungerar - eller också försöker han lura dig. 

Ligger han hos Kronofogden kan huset bli utmätt och tvångsförsålt.
    Du får då ersättning motsvarande din ägarandel, om det blir någon vinst vill säga.
    Skulle han äga säg 50% betyder det att du får 50% tillbaka men har lån på kanske 75%. 

• Fennyxx

Nej, precis som nästan alla andra säger, du ska inte skriva över huset. Det kan gå åt helvete på en mängd otrevliga sätt. Vill han ha huset ska han ta lånen också.

• Loreena

Gör inte det TS!!!! Om din son och hans sambo/fru skulle sätta sig i en ekonomisk knipa någon gång i framtiden så kan det blir utmätning av huset. Då står du där med lån på ett hus som du inte har kvar. Vad du än gör, så skriv inte över huset utan att han samtidigt tar över lånen!!

• Loreena

Tänk såhär Ts... Om du skriver över huset på din son, som antagligen är sammanboende/gift med barnens mor och hon sedan vill skiljas... så har hon rätt till halva huset.. Och du har ingen rätt till något, bara en massa skyldigheter att betala ett lån som du inte har täckning för.

Det finns massor med risker med att skriva över huset utan att samtidigt skriva över lånen Ts!! Gör det inte!!

• Nossmiarfe

NEJ! Tror inte heller banken går med på det om huset står i säkerhet mot att du fått belåna huset.

• Nossmiarfe

Ger du bort huset kan banken kräva tillbaka lånet av dig omedelbart då de anser att du sålt huset och borde då kunna lösa lånet, kan du inte lösa lånet får du försöka baka in dem i din bostad alternativ ta blankolån

• Anonym (morsa till fyra)
    Anonym (orolig) skrev 2011-12-27 10:47:03 följande:
    Jag äger ett hus som mitt barn och hans familj bor i. Jag äger huset för att han inte kunde få lån, så jag ser det som att det är hans hus och jag äger det bara som en formalitet. 

Nu vill han göra en renovering på huset och nyttja rot-avdraget. Jag kan inte göra detta som ägare tlll huset då jag redan nyttjat rot-avdraget på mitt eget hus. Han vill då att jag ger bort en del av huset till honom som gåva så kan han göra avdrag. Jag hade nog tänkt mig en liten del bara men nu vill han att jag skriver över hela huset på honom. Jag ska alltså stå kvar på lånen men inte äga någon del av huset. Sonen menar att det inte är något att oroa sig över eftersom det finns pantbrev i huset som överstiger lånet. Han kan själv inte få lån. Har han rätt ska jag bara ge bort huset och stå kvar på lånen? Finns det någon risk med detta?

Låter som en synnerligen dum lösning.
    En sak om du överlåter en del av huset och han skriver på en låneförbindelse till dig, men hela huset? nono, känner jag bara. 

prata med en jurist som kan detta med fastigheter, om du funderar på att överlåta huset/del av det till ditt barn. 
Svar på tråden ska jag skriva över huset?