• lövet2

Ordet neger

Nej. Det är ett beskrivande ord som inte är mer rasistiskt än indian, eskimå, same eller blondin.

• lövet2
    Quinna skrev 2011-12-28 23:26:37 följande:
    Ärligt? Du beskriver en mörkhyad person med ordet neger?  ?
    Nej. Alla mörkhyade personer är inte negrer. Folk har olika utseende - det kanske du inte visste ...?
  • lövet2
    Quinna skrev 2011-12-28 23:50:56 följande:
    Vilka är negrer för dig då?
    Jo, jag vet att folk har olika utseende. Jag brukar dock inte beskriva folk med öknamn.
    Inte jag heller. Däremot - om jag beskriver en persons utseende - så krånglar jag inte till det. Är det en man som är 120 cm lång, så nämner jag kanske inte att han är rödhårig utan jag använder ordet dvärg. Kort och koncist och beskriver hans utseende så andra förstår vem jag menar. Man beskriver det mest utmärkande draget i en persons utseende, för allt annat är både löjligt och tillkrånglat.

Om du då inte vet hur en neger ser ut, så förstår jag inte riktigt varför du ens engagerar dig i ämnet?
  • lövet2
    Selfish Geene skrev 2011-12-28 23:59:25 följande:
    "dvärg" är också nedsättande, det heter "småväxt"
    (en dvärg är ett litet sagoväsen, en fantasi-art inte en människa)

Jag förstår att du förm inte menar något illa, men kan du förstå att din okunskap orsakar människor lidande?
    Min mor är småväxt. Hon är 156 cm lång. Dvärgväxt är något helt annat.

Jag är inte okunnig i vilka olika åsikter det finns. Om någon känner sig kränkt av min åsikt så är det beklagligt, men en åsikt kränker alltid någon.
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-28 23:59:40 följande:

Ah, nu förstår jag...Lövet2 är indier och mörkhyad därför menar hon att "neger" inte borde användas för såna som henne.

Jo du Lövet, det spelar ingen roll om du är indier, är du mörkhyad så räknas du som "neger" eller "sandneger" för rasister.

Vad rasister har för åsikter vet vi väl alla. Jag låter inte dem styra mina handlingar eller ord.
  • lövet2
    Quinna skrev 2011-12-29 00:15:25 följande:
    Jag har ingen aning om hur en neger ser ut.  Kan du förklara?
    Trevligt att du är villig att bredda dina kunskaper lite! Se inlägg 49, så kanske du känner dig upplyst i frågan.
  • lövet2
    Applepie skrev 2011-12-29 13:05:16 följande:
    Man kan säga mörkhyad eller svart. Det är inte fel med det. Men neger är fel att säga!
    Svart har jag helt slutat att säga efter att upprörda afrikaner talade om att det minsann bara var just de infödda afrikanska negrerna som var svarta. Amerikanska negrer var fult ljusbruna och förtjänade inte att kallas svarta.

*suckar lite över lättstötta människor*
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:20:08 följande:

Du missade min poäng helt.

Du skrev att alla mörkhyade inte är "negrer" (dina ord).

Jag skrev då att en "neger" är en mörkhyad person...du menar att bara Afrikaner (svarta) är "negrer" och såna som du, indier, inte är "Negrer".

Jag menade då att i de flestas ögon, som använder sig av ordet "neger", så är du lika mycket "neger" för dem som en svart Afrikan är och så gav jag dig också exempel som "sandneger".

Nej, indier är inte negrer. Ser du inte skillnaden själv i utseendet?
    Annars kan du läsa beskrivningen även du i inlägg 49.
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:26:15 följande:

Nej, du är lite bättre än en dum lat, ointelligent,lägrestående "neger".

Mår du bättre av att tro att du är bättre än en svart Afrikan eller vad är grejen? I rasisters ögon så är du lika mycket "neger" eller "sandneger" för dem.

1. Varför anser du att negrer är dumma och lata?
    2. Varför skulle jag tro att jag var bättre än någon annan person (bortsett från uppenbara rasister som du då möjligen)?
    3. Varför tjatar du om "sandnegrer" som ingen normal människa någonsin hört talas om förr?
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:34:41 följande:

1."Neger" betyder just dum,lat,ointelligent. Jag använder inte ordet "neger" överhuvudtaget.

2. För att du använder ordet "neger" för att beskriva människor

3. För att det förhoppningsvis skulle få dig att förstå men icke

1. Det är din betydelse. Att folk hade fördomar förr om att negrer just var dumma och lata innebär inte att ordet i sig har den betydelsen. Jag har fördomar om att stockholmare är korkade, men ordet ändrar inte betydelse bara för att jag och andra har fördomar om dem.
    2. OK, så om jag använder orden neger eller indian så är jag rasist? Om jag hissar svenska flaggan så är jag rasist? Om jag - gud förbjude - skulle råka sjunga med i svenska nationalsången är jag rasist? Tack, då vet jag.
Svar på tråden Ordet neger