• Louksor

Torrfoder till katter, vad rekomenderas?

Hej!

Vilket torrfoder rekommenderar ni till mina 3 katter?
    Har en bondkatt, som är en kastrerad hane på 5 år. Är ute när det är bra väder, annars ligger han helst och slöar inne. vikt 4kg

Den andra är en norsk skogskatt, kastrerad hona på 5år. Även hon gillar att vara ute vid bra väder, annars ligga o slöa inne. Vikt 2,9kg

Den 3e är en perser med lite birma i sig, är en hane på 9månader, ska kastreras. För tillfället innekatt, men har tänkt låta han få gå ut efter kastreringen. vikt 4,2kg

Nu har katterna fri tillgång till torrfoder och ger dom även ett mål blöt/mjukmat per dag.
    Katternas vikt ligger stilla, så de verkar sköta sin matranson bra själva.

Den norska skogskatten får ibland tovor i "armhålorna" fram.
    Persern får tovor på magen, trots att jag borstar ofta.

Så ett foder som även är bra för lång päls vore bra, eller om det finns nåt man kan tillsätta som är bra för pälsen.

Mvh Marcus

• Svar på tråden Torrfoder till katter, vad rekomenderas?
  • emmachristina

Säger bara en sak: EUKANUBA!

• Trixie

proplan har jätte bra foder för långhåriga katter , omega 3 har funkar på min skogkatt för pälsen, blank o fin. Tovor kommer man nog aldrig ifrån om man har långhåriga missar!

• emmachristina

Tänk bara på att katter ska äta KÖTT och inte spannmål. Även om en del foder låter bra så behöver det inte vara så. Jag rekommenderar Eukanuba just för att dom har högt innehåll av kött och väldigt lite spannmål.

• emmachristina

Eukanuba har även foder för just långhåriga katter :)

• Frontline
    Eukanuba Adult Maintenance Lamb & Liver kattfoder för vuxna katter med smak av lamm och lever från 1 år.

Komplett och balanserat kattmat för vuxna katter.

* Tillagad med färskt köttprotein och E-vitamin för att främja ett starkt och friskt immunsystem.
    * Bidrar till ett friskt urinvägssystem genom att sänka urinens pH-värde, och genom en låg magnesiumhalt i kosten.
    * Främjar friska tänder genom reducerad tandstensbildning.
    * Främjar en frisk hud och päls genom avvägningen mellan fettsyror av typ Omega-6 och Omega-3.

Din katt kan äta mer eller mindre beroende på ålder, temperament och aktivitetsnivå. Se till att det alltid finns gott om färskt vatten som katten kan dricka.

Ingredienser:
    Kycklingmjöl, lamm (>14%), kycklinglever (>14%), mal, ris, grovmalen majs, fiskmjöl, kycklingfett, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, torkad öljäst, natriumklorid DL-metionin.

Royal Canin outdor 30

Ingredienser

Köttmjöl (fågel), Ris, Majs, Animaliska fetter, Majsgluten, Hydrolyserade animaliska proteiner, Betfiber, Jäst, Vegetabilisk olja, Fiskolja, Mineraler, Frukto-oligosackarider, Natriumfosfat, Äggpulver, DL-methionin, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), Taurin, Tagetesextrakt (källa för lutein), Hydrolyserade skaldjur (källa för glukosamin), Hydrolyserat brosk (källa för kondroitin)

Analystabell Mängd Protein (%) 30,0 Fett (%) 20,0 Aska (%) 6,0 Stärkelse (%) 31,0 Råfiber (%) 1,2 Vattenhalt (%) 7,0 Kostfiber (%) 6,4 Linolsyra (%) 4,3 Arakidonsyra (%) 0,1 Omega 6 (%) 4,3 Omega 3 (%) 0,84 EPA/DHA (%) 0,4 Omsättbar energi (kalkylerad enligt NRC85) (kcal/kg) 3.971,5 Mineral (%) 6,9 Kolhydrat (%) 34,9 Omsättbar energi (uppmätt) (kcal/kg) 4.198,0 Mineral Mängd Kalcium (%) 1,1 Fosfor (%) 1,0 Magnesium (%) 0,08 Natrium (%) 0,6 Järn (mg/kg) 180,0 Mangan (mg/kg) 67,0 Zink (mg/kg) 215,0 Jod (mg/kg) 3,1 Selen (mg/kg) 0,3 Kalium (%) 0,7 Koppar (mg/kg) 22,0 Klorid (%) 0,7 Vitamin Mängd Vitamin A (IE/kg) 22.000,0 Vitamin B1 (mg/kg) 37,0 Vitamin B6 (mg/kg) 34,0 Vitamin B12 (mg/kg) 0,2 Niacin (mg/kg) 234,0 Folsyra (mg/kg) 6,0 Kolin (mg/kg) 2.500,0 Pantotensyra (mg/kg) 68,0 Vitamin D3 (IE/kg) 1.400,0 Biotin (mg/kg) 2,0 Vitamin B2 (mg/kg) 74,0 Vitamin C (mg/kg) 300,0 Vitamin E (mg/kg) 600,0 Andra näringsämnen Mängd Taurin (%) 0,28 Glucosamin och kondroitin (mg/kg) 500,0
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline
    emmachristina skrev 2011-12-29 03:04:44 följande:
    Tänk bara på att katter ska äta KÖTT och inte spannmål. Även om en del foder låter bra så behöver det inte vara så. Jag rekommenderar Eukanuba just för att dom har högt innehåll av kött och väldigt lite spannmål.
    Läs ovan
    Väldigt mycket kött i din kisses favomat eller hur...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ForReal
    Marie-anne skrev 2011-12-29 03:12:22 följande:
    jag ger friskies for sterilized cats!

Jag tjatar om det i många trådar, men varje gång så kanske nån som t ex TS som undrar får se det och blir klokare :)

TS - Ge inte Friskies, absolut inget från dem. Riktigt dålig mat för katter, inte alls anpassat efter deras behov och mest bara skit. Tyvärr. Men tror knappast utifrån din trådstart du skulle ge dem det heller. Eukanuba är bra.

• ForReal
    Frontline skrev 2011-12-29 03:19:02 följande:
    Läs ovan
    Väldigt mycket kött i din kisses favomat eller hur...
    Det är mer än de flesta. Att proteinet kommer till 30% från kött är att anses som OK i torrfoder. Men sen finns ju t ex Orijen med ännu högre kötthalt.
Svar på tråden Torrfoder till katter, vad rekomenderas?