• Ipana

    Hur ser du på dina egna föräldrar sen du själv fick barn?

    Innan jag fick barn så hade jag en bra relation med mina föräldrar, framförallt min mamma. Mina föräldrar har gett mig en bra uppfostran, trygg och säker hemmiljö osv. De är fortfarande gifta. Strax efter att min son föddes skulle min mamma gå i pension, jag tänkte att det var helt perfekt för då kunde vi ses ofta! Jag såg framemot detta. Dock märkte jag ganska snabbt att så var inte hennes tankar. Hon började ganska snabbt efter att hon slutat jobba boka upp sig på alla möjliga saker och jag kände att jag o min son hamnade alltid i sista hand. Hon kom inte speciellt ofta, min pappa kom än mer sällan på besök... när hon/de väl var här så var det inte fokus på min son utan då kunde hon mycket väl fråga varför jag inte vattnat blommorna? Hon/de har inte en enda gång under snart 2,5 år sagt att "Vi kan komma och passa sonen så kan du o maken gå ut och äta eller göra ngt annat skoj". När vi frågat har  det inte varit ngt problem, men de har aldrig föreslagit detta själv. De visar inget intresse av att hämta honom på dagis eller träffa honom oftare. (Vi bor ju några mil ifrån varandra, så jag kan köpa att den dagliga kontakten är lite svårare än om vi bott på samma ort) men så förbaskat långt är det minsann inte och man kan ju tycka då att de borde vilja träffas mer tex på helgerna då? Är det alltid bara vi som ska fråga? (Det känns så)

    Summa summarum så har allt detta lett till en enorm besvikelse från min sida, jag blir arg så fort hon säger minsta lilla sak fel, jag orkar inte ringa henne för hon pratar bara om sig själv osv. Först var det mest mamma jag var arg på, men nu även pappa. Ingen av dem ringde på sonens födelsedag... inte ens ett sms. Mamma skyllde på att hon glömt eftersom hon satt på ett flygplan till Italien den dagen... pappa har jag inte ens sagt ngt till.  

    Nu är jag gravid med barn nr 2 och det känns som min ilska/besvikelse bara eskalerar...

    Är det ngn som känner igen sig i detta? Har ni fått en annan syn på era egna föräldrar sen ni själv fick barn? Jag har försökt prata med mamma en gång om detta men hon bara hugger ifrån direkt och blir arg/ledsen...

    Tips?

     

  • Svar på tråden Hur ser du på dina egna föräldrar sen du själv fick barn?
  • Ipana

    Det är absolut ingen fara!! Skönt att få ventilera sina känslor! Drygt att hon jämför hela tiden!! Jag tror att min mamma hade önskat att jag fått en flicka. De få gånger vi tex har varit på köpcenter, så stövlar hon rakt fram till tjejavd. och påpekar hur söta alla klänningar är. + lite annat som hon sagt. Detta gör ju inte saken bättre, då jag sätter detta i samband med övriga känslor när det gäller hur ofta hon vill ses osv..

  • Ipana
    OliviaViktor skrev 2011-12-29 15:53:48 följande:
    Jag känner igen mig i detta

    Dina föräldrar anser kanske att deras Fria tid är kommen och ansvar osv. är något som de slipper. Dom är ointresserade av dig och ditt barn pga. det.

    Du får lära dig att acceptera det. Det gör ont när man ser andras föräldrar vara så insatta och hjälpande och engagerande, men du har det inte så, det kan du inte förändra.

    Skit i dina föräldrar och skaffa bra vänner istället! =)
    Jag försöker verkligen att intala mig att detta är INTE mitt fel. Har även gått till psykolog ang. detta. Efter det så kan jag hantera detta ngt bättre, men det gör fortfarande ont. Mina föräldrar har alltid haft svårt med känslor. Hade önskat att man kunde prata mer öppet om saker, hade ju verkligen underlättat nu...
  • Ipana
    OliviaViktor skrev 2011-12-29 16:05:27 följande:
    På vilket sätt skulle det vara ditt fel?
    Låt dina föräldrar vara, dom vill ju vara ensamma? dom fokuserar, pratar och engagerar bara i sig själva! vad ska du med det till?

    Ja, det är många som har problem med sina känslor, men det är inte ditt ansvar även om man lätt tar ansvar över det.

    Jag skulle önska att du kunde fokusera på det som är bra med ditt liv istället även om det gör ont, såg på din presentation att du har en helt underbar man och en underbar son =)
    Jag vet inte om jag kanske gjort ngt fel så att de känner sig utanför..mer den känslan. Det kom lite på tal när jag en gång försökte ta upp det med henne, men hon sa inget om det då. Kanske jag förstorar upp saker och borde kanske bjuda in henne/dem ännu mer... såna tankar maler..

    Jag håller med dig, jag bör fokusera 100 på min egen lilla underbara familj. :) 
  • Ipana
    Jennilie skrev 2011-12-29 17:28:13 följande:
    Jo men ändå, din son behöver en mormor som finns där och han blir bortskämd av, jag hopas han har en mer engagerad farmor ial..

    Min dotter har varken farmor eller mormor.. hennes farmor vill men då pappan inte vill finnas i ilden så är det svårt för farmor.. min sambo jag har nu hans pappa  nya fru kallar sig farmor/farfar ist och har tagit henne till sig. Hur bra e då min mamma om de som inte är blodsband och bara funnits  bilden i 2år gör en sådan sak?

    Jag håller tummarna och hoppas att din mamma ändrar attityd och tar tillsig din son mer.
    Farmor & farfar är otroligt underbara människor båda två. Speciellt farmor kommenterar ofta hur lycklig hon är för sitt barnbarn och hur mycket hon saknar honom när hon inte sett honom på ett par dagar. Hon ringer själv och ber om att få hämta osv. Hon är verkligen "på" och vill vara med så ofta hon får. Vi har en fantastiskt relation med dem och sonen blir bortskämd med tonvis med kärlek från deras håll, antagligen är det kontrasten mellan att farmor o farfar är superengagerade gentemot mina som knappt är det alls. Nog därför jag ser skillnaden så starkt och ifrågasätter.
     
  • Ipana
    Prospero skrev 2011-12-29 16:03:03 följande:
    Känner igen mig. Nu har vi ca 20 mil till min mamma (pappa är inte med i bilden) men när vi ses har jag haft förhoppningar att hon skulle ta mer egna initiativ som att hämta på dagis eller leka med barnen. Hon tar sällan initiativ till att komma hit eller att vi ska komma dit också.

    Jag har varit grymt besviken på bristen av såna initiativ, men får nog inse att det är sådan hon är. Hon har inte så mycket ork heller. Sen kan man ju inte vara 100 på att barnbarnen blir ett stort intresse för dem - de har ju sina egna liv. Så jag är väldigt kluven - jag kan förstå det men ser också att det blir problem om man har stora förväntningar. I vissa fall kanske de gör som de gör av hänsyn, vill inte tränga sig på?

    Födelsedagar tycker jag dock är riktigt dåligt om de inte kommer ihåg.

    I övrigt har jag börjat tänka mer på hur det var när jag var barn och att jag inte hade särskilt mycket tid med mina föräldrar (de var mest på jobbet), det gör mig också besviken. Men inget som går att ändra nu, men det påverkar ju också vår relation.
    Jag känner igen mig i det du skriver om min egen barndom. Såna saker som jag insett sen jag själv blev förälder. Kan inte komma på några tillfällen när pappa varit med på utflykter mm. Oftast bara jag och mamma o kanske brorsan som gjorde ngt. Pappa var engagerad i annat förutom sitt jobb. På den tiden verkade det som att det var mamman som skulle göra allting och pappan bara fanns. Jag var jättelänge på dagis osv. 
    Min mamma har också en syn på parrelationer där "de där männen kan ingenting", jag tror att det sticker i hennes ögon att min man är en helt fantastisk pappa, superduktig på att laga mat (och gör står för 80% av matlagningen i vårt hushåll), han är ordningssam och har bättre koll än mig på saker o ting.
    Om man nu ska se till "klassiska" könsroller så kan man säga att jag är mannen och min man är kvinnan, fast vi är väldigt jämnställda. Min pappa har aldrig fått chansen ( tror jag det handlar om) att vara delaktig i tex matlagning osv, för då har mamma varit där med pekpinnen o sagt att så kan man inte göra! Gör såhär istället. 
  • Ipana
    Prospero skrev 2011-12-30 18:55:44 följande:
    En del av våra pappor kommer ju på att de missat något och tar igen det med barnbarnen, men inte din då? Min är för gammal och sjuk men min svärfar är ett toppexempel på en sån.
    Nej, inte som jag känner det. Att inte ens ringa på sitt barnbarns födelsedag eller skicka kort eller något alls, klassar jag som ointresse. :(
  • Ipana
    Mariamx skrev 2011-12-30 20:32:31 följande:
    En av de saker jag tänker på är att de förväntningar många har här är att mor och farföräldrarna ska varavdär för avlastning, och  egentligen inte för att umgås med barnbarnen, och man blir besviken när intresset för avlastningen  inte är så stort från deras håll. Man pratar om att hämta barnen från dagis, vara barnvakt etc, så att man och ens partner ska kunna få vara själva en stund osv. För mig blir det då att förväntningarna egentligen handlar om att man vill ha mera hjälp med sitt eget barn och blir besviken på sin mamma (oftast så är det mamman el svärmodern) som man känner inte hjälper till tillräckligt. Men våra föräldrar har ju faktiskt tagit hand om oss när vi var barn, de kanske inte är lika intresserade av att göra det med barnbarnen också, men väldigt gärna vill umgås med dem villkorslöst ialla fall? Nästan liknande förhållande man oftast har med sina syskon. De hälsar på umgås med sina syskonbarn, med utan krav på att de måste vara barnvakt åt de eller hämta/lämna från dagis, för att det skall räknas som umgänge. Många föräldrar känner ju att när de blir pensionärer så är det då de får njuta av att bara vara, resa, njuta av livet, slippa alla krav, jobb etc.  

    Vad sägs om att vända lite på det? Era föräldrar har fått ta mycket ansvar för er under er uppväxt, psykisk, ekonomiskt, mentalt etc. Nu är de lite äldre, tröttare, svagare. Hur mycket avlastning får de av er idag? Hur mycket hjälp får de idag av er, med vad de nu kan behöva få hjälp med eller underlättas med i t.ex vardagen? Man kan hjälpa de med en massa saker, praktiska saker, ekonomiskt (även om deras ekonomi är mycket större än ens egen), t.ex genom att handla en massa mat och ta med till de när man är på besök.

    Bara för att visa uppskattning för det de har gett oss. Och vem vet, det kanske underlättar för förhållandet mellan oss och våra föräldrar och får de att ställa upp mer "frivilligt", än påtvingat.

    Det underlättar inte att man bara tänker på sina rättigheter (vad kan de göra för mig, och vad gör de inte för mig?) utan också på sina skyldigheter (vad kan jag göra för mina föräldrar och vad är det jag inte gör?) om man vill bygga ett bra förhållande till sina föräldrar.
    Jag förstår vad du menar och det kanske lät som att jag syftade på avlastning i mitt inlägg. Men jag menar inte alls det så. Vad jag menar med att de kanske ville hämta på dagis eller fråga om de kan ha honom är att de borde VILJA umgås med honom, lära känna honom som person och inte alltid bara träffa honom när vi är med. Få egentid med sitt barnbarn. Jag önskar att jag fått det med mina far- och morföräldrar. Jag kan inte minnas en enda gång som jag umgicks med dem ensam.. vilket jag gärna gjort! Tycker att det är tråkigt att ingen av dem är i livet längre och jag kan inte säga att jag kände dem heller... egentligen. När jag träffade mormor så var det när hon kom till oss för att spela bridge med mina föräldrar eller när vi var hos henne o drack kaffe. Jag hade velat ha mer än så. Tänk de barn som får vara på "landet" och leka med bara mormor tex, hur härligt är inte det? 

    Det är mer på ett sånt plan jag menar. Sen ska man väl inte ljuga om att jag & min partner gärna får egentid ibland. 

    Farfmor o farfar som träffar honom mycket säger att de gärna har honom ensam, de KÄNNER honom nu vilket de tycker är underbart.
     
Svar på tråden Hur ser du på dina egna föräldrar sen du själv fick barn?