Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Linn77 skrev 2013-03-17 15:39:40 följande:
    Jag har länge varit lite nyfiken  på en sådan men tvekat pga det höga priset. Men som sagt den kanske är värd det. Jag gillar inte heller att putsa fönster men jag gillar inte skitiga fönster heller så på något sätt måste ju fönstrena rengöras :)
    Jag har faktiskt länge dragit mig för just fönsterputsning, men ska här bli lite extra fint nu med våra nya rutiner så måste fönsterputsningen oxå få plats i rutinen.

Jag gillar att det bara är att ta en liten hink med vatten o diskmedel o en svamp, för att skrubba rent fönstret och att sen fönsterskrapan som suger upp det mesta av vattnet.
    Det räcker med att torka upp med en liten handduk längst ner, och då torkar man ju av fönsterbrädan och allt. Känns väldigt smidigt och mycket lättare än vad fönsterprojekten har varit för mig förut.
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Jag funderar på vad ni andra har i era toaletter när ni rengör badrummet varje dag?
    Vi har i vanliga fall WCanka, men det känns lite överkurs att ha det i toaletterna varje dag. Har ni någon annan lösning?

• sholof

oki. Jag tror jag ska börja med en sprayflaska med vatten o diskmedel alternativt något ett rengöringsmedel vi brukar använda. Så ska jag försöka använda det i hela badrummet när jag SoSar, det är ju bara att prova sig fram.
    Vi har barn varannan vecka här, och de dagar killarna är här så behövs verkligen badrummet städas varje dag. :)

• sholof

Vi fokuserar oxå på sovrum denna veckan. I vår sovrums zon i går vårt sovrum plus barnens 2 sovrum. Vår plan för veckan är att storstäda barnens sovrum....där är egentligen bara deras sängar och byrå med kläder och ett fåtal leksaker. De har ett separat lekrum som ingår i hallzonen. :) I vårt sovrum kommer vi påbörja en första utrensning av vara kläder för att se vad vi kan göra oss av med lätt.

• sholof

Jag blir oxå väldigt nyfiken på massa saker jag läser i din blogg Linn.
    Det är roligt att få inspiration och att känna att det faktiskt händer nåt där hemma utan allt för stort insats. :)

Jag undrar om den där tröjvinkningen skulle funka i min låda, eller kanske en trådback som vi oxå har i vår garderob. Det ska iaf testas när jag väl röjer ibland mina kläder.

Igår började jag lite nätt med mina killars byrålådor. De har vars två lådor, en för tröjor och en för byxor. Där kunde jag faktiskt rensa ut sådan som var försmått eller som vi helt enkelt inte använder. Så tänkte att steget till att ta tag i mina kläder inte blir så stort sen. :)     

• sholof
    Linn77 skrev 2013-03-19 07:51:52 följande:
    Jag tror att det skulle funka med tröjvikningen även för dig, maken har sina t-shirts vikta så i en ställning med trådbackar som vi  har köpt på Ikea och ställt in i en garderob. Ska försöka komma ihåg att ta en bild senare så att du får se hur det ser ut.

Mina tröjor har jag i en vanlig Ikea Malmbyrå. 

Härligt att du har börjat röja i dina pojkars byrålådor, det behövs ofta när dom växer ur kläderna. Hur gamla är dom?

När våra barn blev tonåringar fick dom sina egna barnbidrag att handla kläder för men innan dess så turades jag om att ta med mig ett barn åt gången, och handla nya kläder,samt fika på stan men då krävde jag först att vi tillsammans skulle gå igenom deras kläder och sortera och gallra,

Dina killar är nog för små än så länge för det misstänker jag? Men det var faktiskt riktigt mysigt att få en ensamdag på stan tillsammans med ett barn i taget då och då. 

Vad kul att du läser i min blogg förresten! :) 

Det är så sällan någon som kommenterar så jag känner mig lite ensam trots att jag ser att det finns en del läsare där ute i cyberrymden :) 
    Jag är så dålig på att kommentera men jag läser i din blogg rätt ofta. Gillar speciellt din smygtitt på kommande vecka. :)

Mina killar är 4 och 6 år, så ja de är lite för unga för att vilja följa med ut att handla kläder men det är ett väldigt bra tips för framtiden. Just att de är med och rensar ut så att även de ser vad som behövs eller inte behövs.

Vi har oxå trådbackar från IKEA i vår garderob, så lägg gärna in en bild sen hur det ser ut hos er. JAg kommer att prova det sen när jag väl kommer till våra tröjor.     
  • sholof
    Ms H skrev 2013-03-19 17:27:37 följande:

www.ghcampingshop.se/agglada-i-plast-10agg/30...
    Verkar vara en väldigt intressant sida. :)

Vi är nöjda med den lilla förändring vi hittills gjort i vårt kylskåp.
    Vi bytte hylla så vi har alla burkar o sånt nästan längst ner o sånt vi använder ofta längst upp istället för tvärtom.
    Plus att vi köpt lådor att ha pålägg i, ordning o reda och lätt att ta fram till frukost.    
  • sholof

Det tackar jag mycket för. Jag hejar på dig i smyg och ska försöka börja kommentera lite mer :)

Idag har jag haft 15 min decluttering i killarnas sovrum och även dammat så imorgon blir jag klar i deras rum och kan ge mig på min garderob.... känns lite motigt eftersom jag vet att jag är dålig på att slänga iväg kläder.

Idag har jag oxå för första gången haft planerings o räkningsdag. Vi skrev en inköpslista som sambon ska handla  imorgon och så fixade vi till våra postfack. Nu när jag har köpt dymo så kunde jag märka upp vad våra brev ska hamna och även ett fack till post i allmänhet eller om vi inte hinner sortera samma dag.
    Tog även ett ryck o betalade räkningar, så nu slipper jag tänka på det i helgen eller att jag kommer på det i sista minuten som det lätt bli annars Så skönt!    

• sholof

För att klara dagens utrensning av min garderober:

1. Do I need this
    2. Do I love this
    3. Do I use this
    4. Does this belong here

Idag blir det nog en grovrensning för att på torsdag försöka organisera det hela lite bättre.

• sholof
    Linn77 skrev 2013-03-20 11:00:25 följande:
    Du är verkligen på bettet!
    Är imponerad av att du hinner med att göra så mycket.
    Om du inte klarar av att slänga kläder så testa att packa ner dom i en kartong och ställ undan den i några månader. Om du inte har saknat något plagg så känns det nog lättare att göra sig av med dom sen.

Jag har också nyligen börjat följa veckoplaneringsdagarna, det är bara andra veckan för mig än så länge. Men jag gillar det och tycker att det funkar bra så här långt.

Gratulerar till inköpet av Dymo, inget hem klarar sig utan den! :) 

Jag har faktiskt gått länge o stört mig på att jag inte haft något bra sätt att märka upp olika saker. Så jag är väldigt nöjd med inköpet av dymon. Nu kan jag lätt märka upp saker till barnen oxå för de kan ju iaf läsa sina namn utan problem :)

Jag har blivit förkyld, så tog "sovmorgon" till kl 17. Så jag började inte ens på min garderob idag. Istället satte jag o sambon timern på 15 minuter o rensade o städade ur hans barns sovrum. Då han vi med allt utom deras byrå :)
    Sen hjälptes vi åt att göra det sista i mina killars rum. Sen däckade jag i soffan fram tills jag skulle till jobbet.

Jag känner att babysteppen och 15 minuters decluttring passar oss. Sambon hakar på rätt mycket oxå för att han vet att jag mår bra av det. :)
    Flyladys sida tycker jag oxå är väldigt rörig, men att hitta inspiration här funkar mycket bra för mig, o så kollar jag runt på olika forum och bloggar.         
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!