Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Handsprit på mobil o tangentbord brukar jag oxå ta, när jag torkat av dom lite innan. Egentligen vill jag plocka isär dom först för att få bort allt snusk :) Nu trotsar vi regnet o kör en runda till återvinningen:)

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Luktärten skrev 2013-08-31 16:13:06 följande:
    Kläder som mannen haft liggande på golvet i grovköket i minst tre veckor, är jag berättigad att stoppa det i en kasse och kasta in i ett skåp?

Eller lägg det i hans säng? Eller till myrorna? Eller till den plats i huset som han anser är hans? :P
  • sholof
    Luktärten skrev 2013-08-31 16:10:43 följande:
    Plötsligt så händer det....oväntat besök som som aldrig tidigare varit här klafsar rakt in i köket! Fatta, i mitt skinande kök!  Hoppas de tror att det alltid ser så ut.

Men va härligt, då blev det   två flugor i en smäll. Både rent hus o besök när det är som finast. :)

Här har vi dumpat ett billast på återvinningen och påbörjat utrensningen i förrådet. Så svårt att bestämma sig för vad som ska slängas och vad som ska behållas.

• sholof

Så här gjorde jag för att äntligen komma igång att rensa i vårt förråd.

Först tog jag ut sånt som stod direkt ivägen för att kunna röra sig där inne. 
    Andra gången så tog jag ut allt sån som jag visste direkt skulle slängas osv. Vissa saker la jag i hög för att sorteras senare.

Igår så började vi sortera och och packa om julsakerna, så att de tog mindre plats. Den stora sorteringen där kommer vi göra i jul.

Eftersom  vi har 2 rum i vårt förråd så fokuserade vi oss på det inre, där vi har tänkt förvara lådor o dylikt  som vi inte ska komma åt. Minnen och annat som bara ska ligga där. Så där packade vi om, justerade hyllplanen så att det skulle passa för olika sorters lådor. När vi gav upp igårkväll så planerade vi lite för hur vi på bästa sätt skulle kunna förvara lite kläder och skor där.

Så tills nästa gång ska vi ha inköpt en klädstång o kanske en vägghängd skoställ.

När det är klart kan vi få klart att sortera i det yttre rummet, där vi ska ha lite verktyg, sovsäckar och andra friluftssaker. m.m.

Jag fick äntligen slängt en del papper o saker som jag bara har flyttat med mig i 15 års tid :)

Vi försökte även sortera ut böcker och fyllde 3 lådor som ska till loppis.                 

• sholof

Idag har vi också ägnat oss åt en hel del soffhäng :) Enormt skönt ibland. Jag har oftast så svårt för att slappna av, för det är så många måsten jag vill göra. Men efter gårdagens rensarrace så kände jag mig väldigt nöjd idag. Så idag fyllde vi bilen med lådor o påsar som ska till återvinningen och loppis. Plus att jag körde iväg 3 påsar med barnkläder o skor till en släkting. :)

• sholof
    060810 skrev 2013-09-01 21:11:13 följande:
    Har hållt mig borta härifrån några veckor då jag haft så sjukt mkt att göra... Har liksom inte orkat och nu förfaller lägenheten IGEN.....

Var börjar vi imorgon för zon nu? Känns som att jag måste igång med zonerna igen...

Kul att se att tråden lever i a f :) 

Imorgon är det Hall, och där ingår väl enligt Flylady också matsal och veranda tror jag.

För mig blir det iaf en utrensning i hallen och garderoberna där för att ta bort lite sommargrejor och inventera vinterkläderna.  Får börja ta fram lite mössor o dyl, det är ju fasligt kallt nu.

Sen blir det städning av uterummet och även lite planering för om vi ska byta tak på uterummet nu i höst.     
  • sholof
    vallakra skrev 2013-09-02 09:27:18 följande:

Nej, det är en av de få saker vi kommer spara i leksaksväg. Eller som sonen säger "det ska mina barn leka med när du blir en farmor".

Ja det är iaf något som man vill spara på. Blir ju aldrig omodern heller....hoppas jag :)
  • sholof
    Anyah skrev 2013-09-02 13:57:31 följande:

'Det är väl det som är grejen egentligen? Att inte börja med för stora projekt utan börja med babystep och lägga den där kvarten varje dag på zonstädningen. För varje gång vi återkommer till en zon märker i alla fall jag en stor skillnad när det gäller hur lättstädat det blir.

Oavsett om jag hinner eller orkar göra zonstädning eller andra större projekt är jag stenhård mot mig själv att göra mina kvällssysslor - plocka undan disk efter middagen, torka av bänkar och diskbänk,  städa golven i köket (kan räcka med att sopa), plocka undan leksaker, samla ihop smutstvätt och lägga fram rena kläder för morgondagen.
    Allt detta tar inte särskilt lång tid och  vad det gäller köksröjet är det antingen jag eller maken som fixar den biten.

Jag håller med.
    Det viktigaste när man börjar är att få in de dagliga rutinerna. De ska gå av sig själv och kännas lika viktigt som att tex laga middag :)

Så om jag inte orkar fokusera på zonstädning så ser vi iaf till så att köket är städat på kvällen, att toaletterna är SoSade, sängen bäddad, och att tvätten är i ruljans. 
    De sakerna gör att vårt hem ser städat och i ordning ut.

Zonstädning, och röjarprojekt är bara extra bonusar som gör att vårt hem allt eftersom blir mer o mer lättstädat.    
  • sholof

Här var det tyst, fler än jag som inte har städat nåt idag? :) Fast jag har ju förvisso städat badrummet eftersom jag mår lite illa...o kommer det till att jag måste använda toaletten för att illamåendet blir värren så ska iaf toaletten vara ren o fin. :)

• sholof
    060810 skrev 2013-09-03 21:15:59 följande:
    Idag har jag städat vidare i hallen och även i köket så nu ser där helt okej ut :) Det är ju nåt som behövs göras varje dag och det känns som att jag inte gör annat än städa...
    Vardagsrummet är ett enda kaos och jag ska försöka ta det imorgon, i a f en del, och sen blir det nog att försöka hålla hallen fin resten av veckan. 

Ja men visst är det ett jobb som aldrig tar slut. Men det ska ju på detta vis bli enklare o snabbare och gå mer på rutin så att man slipper känslan av att halva huset är rena katastrofen.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!