Anyah skrev 2013-09-02 13:57:31 följande:
'Det är väl det som är grejen egentligen? Att inte börja med för stora projekt utan börja med babystep och lägga den där kvarten varje dag på zonstädningen. För varje gång vi återkommer till en zon märker i alla fall jag en stor skillnad när det gäller hur lättstädat det blir.
Oavsett om jag hinner eller orkar göra zonstädning eller andra större projekt är jag stenhård mot mig själv att göra mina kvällssysslor - plocka undan disk efter middagen, torka av bänkar och diskbänk, städa golven i köket (kan räcka med att sopa), plocka undan leksaker, samla ihop smutstvätt och lägga fram rena kläder för morgondagen.
Allt detta tar inte särskilt lång tid och vad det gäller köksröjet är det antingen jag eller maken som fixar den biten.
Jag håller med.
Det viktigaste när man börjar är att få in de dagliga rutinerna. De ska gå av sig själv och kännas lika viktigt som att tex laga middag :)
Så om jag inte orkar fokusera på zonstädning så ser vi iaf till så att köket är städat på kvällen, att toaletterna är SoSade, sängen bäddad, och att tvätten är i ruljans.
De sakerna gör att vårt hem ser städat och i ordning ut.
Zonstädning, och röjarprojekt är bara extra bonusar som gör att vårt hem allt eftersom blir mer o mer lättstädat.