Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Jag fick fart i köket efter kvällsmaten ikväll. Så alla väggar o karmar m.m. är avdammat. Alla hyllor avtorkade plus att alla dörrar o kryddhyllan oxå fick sig en omgång. Så med andra ord, alla ytor utvändigt i köket är klara. 
    Så nu när jag körde till jobb  så fixade sambon golvet o plockade ihop det sista som jag lämnade på köksbordet. :)  

Så imorgon tänkte jag ta vaskaskåpet.
    Sen borde jag även hinna med ugnen o micron. Tur att vi fortfarande håller helt ok ordning i våra skåp o kyl sen rensningen i våras.     

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Linn; ja jag läste ditt blogginlägg om bakstation. Vi har det nästan så i vårt kök. Vi har en bänk där vi har vår bakmaskin, men även all mjöl o annat som behövs för bakning står där. Plus att en del av redskapen som vi använder till bakning ligger i en låda där. Nu är vi bara på jakt efter fina billiga småburkar. Det får bli lite loppisfynd när vi väl hittar så att vi slipper kartongerna. 

Jag tycker fortfarande att det är skoj att lägga in handdukar i handduksskåpet, att vika lakanen rätt, att lägga ner killarnas kläder i deras lådor, att öppna städskåpet m.m. Allt efter rensningen och organiseringen som jag gjorde i våras.

Plastburksskåpet är helt ok, och kylen har vi koll på och mer ordning i skafferiet än innan. Så visst hjälper det att rensa och organisera :)    

• sholof
    Rallypillan skrev 2013-09-12 11:33:18 följande:
    Tack! :D jo, jag är oxå storstädartypen. Typ en gång i månaden. Undviker helst hemmet när det blir förjävligt. :/ Vi har diskmaskin och sen den kom in i bilden är det en enorm skillnad. Men glänser gör diskbänken inte. Lägger till spisen. Det ska va snyggt och i ordning. Varje kväll :D
    Fick ett ryck och sorterade ut kläder vår bebis inte kan ha längre. Det nöjer jag mej med idag tror jag. Ska handla o panta idag dessutom. :)

Välkommen!
    Ja lyssna på Angio101, man börjar när man vill och gör det man hinner, orkar.
    Att börja med att diskbänken och spisen ska vara ren varje kväll är en bra vana. Det blir så mycket roligare att vakna upp till ett fint kök.
    Även vanan att tvätta av handfat och toalett varje dag är nåt jag rekomenderar (även om jag själv oftast bara gör det varannan dag) Då är badrummet fräscht alltid!   
  • sholof
    mammaspyre skrev 2013-09-12 17:44:39 följande:
    Skrubbat av badkaret nu när jag ändå skulle duscha! Så gled ju resten av badrummet med på ett bananskal.... jag har börjat med att fylla upp tvål/schampo/balsam i pumptvål flaskor på badkarskanten. -ser snyggare ut än massa 1-liters flaskor och det räcker minst dubbelt så länge!!

Ja pumpflaskor för schampo o dyl är verkligen smart, annars tar man alltid för mycket

Sambon är på föräldrarmöte nu 5...eller nåt sånt.
    Själv har jag rengjort micron. Ugnen står och drar till sig ett tag sen ska jag torka ur den. Sambon lovade ta tag i gallrena ikväll, så slipper jag det.

Vaskskåpet har också fått sig en omgång, kom fram till att vi behöver en hylla för extra flaskor och en liten korg för extra svamp och annat smått som kan behövas där.
  • sholof
    josen 1 skrev 2013-09-13 17:04:43 följande:
    Ett tips för er som har mycket gammal mat. Vi brukar med jämna mellanrum köra med köpfri månad. Det blir som en tävling att spendera så lite pengar som möjligt, då försöker vi äta upp allt vi har i skåpen och så gör vi nått kul för alla pengar vi lyckas spara samtidigt som det blir rensat hemma och inte köps massa strunt :)

Roligt tips, kanske man ska prova :) Barnen kanske inte tycker det är så skoj förvisso....tänk om det måste äta nåt som inte tillhör deras favoriter *:D
    81missan skrev 2013-09-13 19:05:28 följande:
    Jag har äppelprojekt-helg. Idag har det blivit chips (blev sådär) och en paj. Ska försöka ta itu med dricka när barnen somnat. Köket är under kontroll men har inte hunnit starta något projekt. Hur ska man nå upp över skåpen och nå att torka ända mot väggen?

Är inte din gubbe längre? :P
    Jag torkade över skåpen själv denna veckan, men nästa gång vi är i köket så vet redan sambon redan nu att det är han som får ta den biten. :) 
  • sholof
    interiormom skrev 2013-09-14 21:10:54 följande:
    Kan vi inte ha någon slags städutmaning? :)

Ja det hade väl varit skoj. En utmaning i den aktuella zonen!
  • sholof

Vi tjuvstartar badrumszonen redan nu, för det är väl där vi ska vara nästa vecka?

Jag har hatat vårt badkar sen vi flyttade in.
    Det är svart - drar till sig damm
    Det är bubbelbadkar - massa sladdar och slangar. Vi använder det inte ens som bubbelbadkar. 
    En kortsida saknas - man ser alla sladdarna.

Så idag på morgonen var vi o fyndade ett badkar som vi hade sett på blocket.

Kan rekommendera att göra fynd när överklassen ska renovera. Badkaret vi köpte var väldigt fint och inte slitet, det hade enligt köparen kostat 15000 kr och vi köpte det för 800 :)
    Nackdelen var väl att blandare o slangen var guldiga, blingbling är kanske inte riktigt vår sak. Men vad gör det när jag får ett fint vitt badkar på tassar. :)

Nu ska vi meka ut det gamla och in det nya. Sen ska det andra på blocket för en billig peng. Så blir vi nog alla mer nöjda. Mest jag när jag ska städa badkaret :)   

• sholof
    Ms H skrev 2013-09-15 10:33:05 följande:
    Sholof: grattis till bra fynd! Slang och blandade är ju lätt att byta ut. De på det svarta kanske är snyggar och funkar?

Nu när badkaret är på plats så ser det inte så farligt ut med guldigt. :) Jag är bara så nöjd med att bli av med det gamla, och under det nya är det sååå lätt att städa. Jag har redan provat :P

Hela badrummet fick ju städas efter att ha hållt på med slangar o avlopp. Så inför veckan som kommer så ska bara duschkabinen och vaskskåpet rengöras sen har vi gjort allt där. :)  
  • sholof
    81missan skrev 2013-09-15 22:15:15 följande:
    Tänka sig, han hjälpte mig!

Så skönt, babystep även för honom :)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!