Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

angio101 skrev 2013-11-05 14:45:55 följande:
    igår drog jag fram spisen och rengjorde bakom och runtom. woohoo!! Det är nåt jag har gått och tänkt på i säkert ett halvår (ja, jag hatar att göra rent ugn och spis) och faktiskt inte gjort sedan vi flyttade in (april-2011). Det tog en halvtimme.  Den här spisen är så mycket lättare att flytta än den i min förra lägenhet, så nu kanske jag kommer igång och städar bakom en gång i halvåret.

I helgen hade vi främmande och som vanligt (lär mig väääldigt långsamt) blev det halvt panikstädning på förmiddagen samma dag som besök, MEN en skillnad var att jag faktiskt tog mig tid att lägga tillbaka saker på sin plats eller slängde det som skulle bort istället för att skjutsa ner allt i påsar och in under sängen. Babysteps och FLYwashing funkar...

haha, precis samma som jag gjorde precis. Drog fram spisen och rengjorde bakom....gick ganska så fort och som du säger så var min spis också väldigt lätt att dra fram. Så nu är det bara den där fläkten som jag behöver skaffa ett nytt filter till o skrubba ordentligt. 

halva köket är nu städat. Jag har diskbänk o alla skåpen på den väggen kvar, det tar jag en annan dag.
    Ska skriva en liten lapp till sambon nu på saker som han hemsk gärna få göra när han har lite tid över.    
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Jag är glad jag bor i söder och vi inte har snö än....och inte särskild stor yta som måste skottas :)

Jag däckade på soffan ikväll och nu är jag på jobb. Men sambon hade allt hunnit fixa skåpen i köket jag inte nådde upp till plus att han tvättat köksgolvet som blev kändes lite klistrigt efter att spisen varit framme.

• sholof
    Luktärten skrev 2013-11-05 23:38:30 följande:
    Håller med flera andra i tråden. Kul att se dig igen Linn! Kul även att din fina blogg är igång igen. Har varit in och läst och ser mycket fram emot receptet på Coca-cola grytan!

Jag har också haft en down-period och inte gjort så mycket väsen av mig. Zonstädningen de senaste veckorna har inte allst fungerat och jag är helt borta borta var vi är, även om jag misstänker köket starkt! Trots det ser det ganska bra ut på ytan här hemma. Håller efter som en igel och plockar både morgon och kväll för att det inte ska stöka till sig. Har dock 2 problemrum som jag aldrig får ordning på känns det som.

Grovköket; ett rum som alla passerar flera gånger per dag. Just nu kläder och skor för alla väder, det betyder typ allt från foppatofflor till vinterkängor. Tunna jackor till tjockaste vintermössan. Skolväskor och jympaväskor, träningskläder i drivor. Gissa hur det ser ut där...

Kontoret; min stora akilleshäl. Med älskade ungar som älskar att pyssla strös det allsköns alster över hela golvet. Hot spoten som tidigare var uppepå micron i köket är finns nu på skrivbordet. Plus allt annan som av nån anledning samlas i detta problemrum.
    Känns precis som det har varit hos mig. Även om zonstädningen inte har funkat alls, så har vi hållt efter hemmet så att det alltid är rent o fint, hyffsat iaf. :)

Vårt kontor är likadant, och jag försöker hitta på den ena lösningen efter den andra och det blir väl lite bättre för varje gång. Barnen är där ofta o pysslar, ritar klipper o klistrar. Sen blir teckningarna liggandes, och jag försöker hitta en plats för dom... Snart funderar jag på att ställa en låda där så att de får lägga alla sina papper där, så kan man slänga allt på en gång ;)

Pennorna m.m. verkar oxå vara svåra att få tillbaks på sin plats, får väl tjata mer. Sen har vi 2 katter som gärna vill sova inne i kontoret, så deras päls o annat de drar med in hamnar ofta på skrivbordet.      
  • sholof

Idag har jag inte hunnit göra något där hemma utom att laga mat plocka ordning diskbänken efter oss.... Vi tillbringade istället 2 timmar på badhuset med killarna, mycket uppskattat. :)

Fast sambon sa att han skulle städa toaletterna nu ikväll.

Sen hade han fixat en app till våran platta där man lätt skrev upp saker som skulle göras och när man var klar kunde man bara boka av den så försvann den.
    där tyckte han att jag skulle skriva in när jag ville att han skulle göra nåt speciellt i hemmet/zonen osv.... Så kunde han lätt kolla där istället för att jag bara sa det till honom o han sen kunde glömma det :)
    Mycket bra ide.      

• sholof
    Linn77 skrev 2013-11-09 18:37:46 följande:
    Äh... Vad dumt det blev. Jag försökte svara på sholofs senaste inlägg.. Försöker igen. Visst är det härligt att besöka badhuset, speciellt när det är höstruggigt ute. Helt rätt prioriterat av dig! Nyfiken på appen din man hittat. Vad heter den?

Any.Do tror jag den heter.
    Tydligen ska den kunna kopplas till flera enheter, så om jag vill att han ska göra nåt när jag är på jobb så kan jag skriva på min mobil o han få upp det hemma... Vi har ännu inte provat detta. Men verkar iaf bra :) 
  • sholof

Hallå!

Jag har varit iväg på jobbresa till Bremen söndag-måndag.  Så idag var det tvättmaskinernas tur att få jobba lite, och få iväg den rena tvätten från tvättstugan. Resten av dagen sov jag av ren utmattning....för att orka jobba inatt :)

Hoppas min ork hittar tillbaks innan veckan är slut så att jag kan städa av badrummet, Sambn har ikväll iaf storstädat toaletter o handfat. Så det är bara den där duschkabinen som är så jobbig. Vårt nya badkar däremot är en fröjd att städa både i, under o bakom. :)  

• sholof
    Skärgårdsmamman01 skrev 2013-11-13 13:03:38 följande:
    Jag rekommenderar en app som heter Homeroutines. Den organiserar upp livet och sporrar till action. Har skrivit en recension på min blogg om ni vill veta mer.

funkar den bara på iphone eller den finns till android också?
  • sholof

Tvättmaskinen: hur gör ni när ni rengör den? Vet att jag läst det flera gånger här men har inte tagit det till mig.
    90 grader o en skvätt ättika? :) 

• sholof

Tack för tipsen om tvättmaskinen, ska försöka köra en omgång imorgon så får jag se hur det slutar :)

Helgens planer är mest att mysa med barnen. Sambon fyllde år igår, så vi hade lite kalas igår och idag ska vi till svärmor för kaffe. 

• sholof
    Luktärten skrev 2013-11-16 08:33:31 följande:
    Jag har inga direkta mönster så det blir en liten utmaning att få till det.

www.makeandcreate.se/quicklinks/pysseltips/pa.../

Googla på pärlplattor julmönster och kolla under bilder så kan ni få lite inspiration.

Va fina, såna får vi nog också göra till vår gran. :)

Här pärlas det också rätt mycket i perioder, även jag o sambon gillar att pärla när vi kommer på nåt roligt vi vill göra.  
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!