Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Idag lyckades jag oxå städa lite....dock inte i köket :)

Fast jag orkade faktiskt laga middag, och slänga igång diskmaskinen när vi var klara. Sen fick det bli toaletterna som fick sig en omgång.
    Imorgon blir det den vanliga veckostädningen. Det får räcka för denna veckan känns det som

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Välkommen hit Mompan :)

Jag hoppade över babystepen just för att jag vill att det ska hända lite mer... o ja vissa veckor har jag gjort allt för mycket.
    Det viktiga är att inse vilka rutiner som är viktiga för just dig och ditt hem.
    Jag har själv märkt att med SoS så är badrummen alltid fräscha...o sen ser vi till så att köket alltid är undanplockat. Vi brukade inte heller ha saker överallt, men vi har även blivit bättre på att plocka undan saker direkt o att se till att försöka hitta plats till alla saker vi har.

Fast med det sagt, så har jag köket fullt av saker. Kom precis hem efter att ha handlat o sen hämtat alla 4 killarna. Så maten bara östes in o sen blev jag för trött efter för lite sömn idag. Så jag förtjänar en liten stund i fåtöljen nu :)

• sholof
    MTLL skrev 2014-01-12 11:12:23 följande:
    Härligt när nya rutiner funkar, mompan! :)

Jag har nu på fm rensat alla mina kläder och det blev 3 stora högar (släng, sälja, skänka) med kläder! Underbart! Nu ska det tvättas, sen hängas in i vår walk-in-closet eller ut till försäljning! Idag e första dagen då vi ska göra en room-rescue och en declutter på 15 min! Ska man då följa zonen alla andra e i? Eller väljer man själv vilket rum man ska decluttra? Blir ju kanske smidigare om man följer zonen som FlyLady är i, även om man är på Babystepsen?

Det tycker jag att ni kan välja själv. Jag hade valt det rummet som man kanske är mest i och som märks störst skillnad så här i början.
  • sholof
    MTLL skrev 2014-01-12 14:02:29 följande:
    Vi började i storarummet. Har 2 st Beståvitrin från IKEA och där inne bland finporslin och glas döljer sig en massa skit! Vi hann med hela vitrinskåpet och sortera allt! Sen har vi ingen mer förvaring i storarummet förutom ett vitrin på väggen och där e allt som det ska! :) Kanske hallen/tvättstugan...

Skönt när man inte har så mycket onödig förvaring i vardagsrummet
    Vi har enbart ett vitrinskåp i vårt som nu är överfullt med finporslin. Men vårt vardagsrum håller iaf efter sig nästan självt :)

Ja hallen är också ett bra ställe att få ordning på och så även tvättstugan.
    Sen är köket också en plats som det underlättar om man har ordning o reda.

Just kök och tvättstuga kräver ju fungerande rutiner för att det inte ska bli samlingar av smutdisk/tvätt :)
  • sholof

Jag kommer nog bara att försöka städa våra badrum denna veckan, inga projekt där inne. Men avtorkning av skåp o väggar o golv får det bli.

I övrigt kommer vi fortsätta med frystömningen och se till så att vi i första hand äter av det som vi har hemma.

Luktärten skrev 2014-01-12 23:42:08 följande:
    Gjorde en fin veckoplanering, blev inspirerad av en blogg, och satte upp på ytterdörren. Helst hade jag velat ha en magnettavla men jag har inte hittat någon jag gillar eller som är i rätt storlek, så det fick bli tejp istället. På planeringen finns vad vi ska äta hela veckan, de aktiviteter som är och om det är något särskilt som vi behöver påminnas om. Tanken är att bladet byts ut varje vecka. Stora tjejen blev eld och lågor och nästa vecka vill hon skriva den.
    Jag har en magnettavla i vår hall, och den funkar bra till aktiviteter för barnen....men jag kände ändå i höstas att jag inte riktigt var nöjd med hur vi utnyttjade den.
    Får kanske börja om från början med den och se om jag kanske kan få in matplaneringen där också.
  • sholof

Jag finner inte orken att hoppa på zonerna än, är så förbenat trött hela tiden.
    Men jag nöjer mig med att jag/vi iaf håller efter hemmet och ligger i fas med kök o tvättstuga. Det är en fröjd att tvätta när man iaf ser botten på tvätttunnan 1-2 gånger i veckan :)

• sholof
    Luktärten skrev 2014-01-13 23:36:14 följande:
    Hur stor tavla har ni? Hittade en enkel fin på IKEA men jag tyckde den var för stor. Nån som vet var man hittar en enkel vit i A4 -format eller något större?

Den är väl kanske 4 A4 i storlek.
    Den är dock uppdelad så man har 7*7 smårutor. Alltså för varje veckodag och om man vill för alla i familjen
  • sholof
    Luktärten skrev 2014-01-14 00:06:20 följande:

Du kommer inte ihåg var ni köpte den?

Granit tror jag det var. De har ju rätt mycket organiserar grejor :) ibland kan man fynda...

Jo om man släpper taget på disk o tvätt så går det fort utför. Fast just de sakerna har aldrig varit så svårt för mig. Förutom kanske den rena tvätten som inte alltid är så rolig att vika :)
  • sholof
    Luktärten skrev 2014-01-14 00:15:06 följande:

Åh, Granit är en rolig och fin butik. Synd att den inte finns där jag bor, ska kolla om jag hittar nåt på webben.

Man hittar allt på webben ;)

Jag kommer nog att ha barnens stående aktiviteter på den tavla o sen matsedlen.... kanske ska försöka få in om det är nåt speciellt som händer i veckan oxå. Får leta lite inspiration känner jag.
  • sholof
    spökplumpen skrev 2014-01-14 07:03:31 följande:
    Förra veckan fick jag äntligen rent och fint i köket. Denna vecka väntar badrummen och vårt sovrum tror jag. Tänker byta ut vårt sovrum mot grabbarnas rum när det gäller zonerna. Vårt sovrum behöver bara dammas av så är det färdigt, dammsuga och golven tas ju iaf när jag veckostädar. Men grabbarnas rum...ja när har barn någonsin rent runt sig?

Smart att byta ut sovrummen :)
    Jag har själv tänkt att vårt sovrum går väldigt smidigt på sovrumsveckan, o sen kommer jag inte längre den veckan. Men om jag tar det som extra rum så kanske jag lättare kan ta tag i barnens 3 rum, och rensa ur o städa där mer noggrant.
    Vi har ju några små samlare...så det hamnar lite vad som helst i deras rum :)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!