Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Jag googlade lite o fann dessa fina julpärlplattorna. De där julklapparna ska jag nog prova göra. :)
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Stokke skrev 2013-11-18 06:33:17 följande:
    Massor av energi.
    Började dagen kl 05:00, ett race i tvättstugan. Gymmet kl 05:30, hemma igen 6:10, tömde diskmaskinen, plocka i grov entrén. Frukost i lugn och ro. Nu dusch och sen åka till jobbet kl 7:30. Jobba 8-16:30.

Ikväll tar jag tag i badrummet ;)

blev helt matt av den energin :)

Här har jag typ gått upp, gett killarna frukost o sett till att de kommit iväg till skola o dagis. Sen har jag handlat. Nu sitter jag med en kopp te o min huvudvärk o funderar på att gå o lägga mig igen för att sova bort hela dagen.
    Jag ska förvisso jobba inatt, men brukar bara vila några timmar på eftermiddagen....men idag får det nog bli hela dagen känns det som   
  • sholof

Igår fick jag ett ryck i badrummet o tvättstugan....allt det jag inte orkade i veckan gjordes igår. Så tvättmaskin o torktumlaren är nu rengjorda. Den förbannade duschkabinen är åter så ren som det går att få den.... hatar gamla duschkabiner!!

Sen fick jag naturligtvis städa av resten av badrummet också eftersom det  kände ofräscht efter det andra :)

Linn77 skrev 2013-11-17 22:42:06 följande:

Nästa vecka är vi i sovrummet! Jag har ett nattduksbord som rymmer en massa prylar. Tror jag ska ta tag i det nästa vecka och göra en rejäl rensning där. Det har blivit så att jag bara lägger ner alla "bra-att-ha-saker" däri. 

Jag är fasligt glad att vi byt ut våra nattduksbord mot hyllor istället. Det går liksom inte att gömma undan saker där då.

Denna veckan har vi bestämt oss för att storstäda killarnas 2 sovrum också. Det kan behövas en utrensning där innan jul känns det som. Även om de inte ska ha massa leksaker o krams där inne så samlar de ändå på sig en massa. Våra 2 minstingar är några riktiga hamstrar....:) 
  • sholof

Jag kollade igenom Kellys uppdrag denna veckan, men inget av de behöver jag göra :) Så skönt med ett litet sovrum. Det enda som borde göras...o som vi har tänkt på i ett par veckor nu är att gå igenom våra garderober. Hade bara velat tömma dom helt o sen bara lägga in sånt som vi använder.

Jag har en garderob i lekrummet som just nu bara fungerar som något skräp/lager/ställe för kläder o dyl jag inte använder. Tänker mig göra om den garderoben till en garderob där vi kan förvara såna saker som vi inte använder oss av men som ändå ska sparas. Så som finklänningen, kostymen osv....som m¨åste användas vid speciella tillfällen.

Kanske ska börja i den garderoben först då....   

• sholof

Hur har ni det med julförberedelserna? Ligger ni i fas eller brukar det bli att ni julstressar för att hinna med allt i sista stund?

• sholof
    3bairns skrev 2013-11-20 23:32:24 följande:

Jag ligger i samma fas som vanligt - inget fixat än alls. Äldsta dottern fyller år i december och det har vi inte fixat något med det heller. Det blir lite körigt i december men vi planerar inte så mycket. Lite adventspynt upp till advent, ett gäng lussefirande och julfester  i mitten och sen jul och lite födelsedagar .

Vi har oxå barn som fyller år i december, så nästa helg igen blir det barnklas både lördag o söndag, o sen 2 veckor efter det blir det kalas igen....

Så där har vi väl börjat planera en del... Vi har köpt julklapparna till barnen, men vi har de vuxna kvar. Men tänker i stressa det minsta i december...så får väl börja förbereda lite redan 
  • sholof
    81missan skrev 2013-11-21 09:30:25 följande:
    Vad ska förberedas? Är det julklappar du syftar på?

Finns många som verkar stressa upp sig inför julen...med planering, julklappar, julpynt i tid o massa annat. 
    Det ska städas o bytas gardiner m.m. m.m.     
  • sholof

Jag har själv inte gjort alla 31 babystep, för mig kändes det som att det då skulle hända för lite i början.

Det vi gör på rutin nu är fortfarande diskbänken, där sambon startar maskinen det sista han gör innan han lägger sig. Att se till att diskbänken är ren o köksbordet fint gör att hela köket känns städat.

Badrummet gör vi också nästan varje dag, och det är skönt att alltid har rent där.

Därefter så försöker vi se till att lägga tillbaks saker vi använder direkt när vi är klara med dom, så att de inte blir liggandes på soffbordet m.m. Att köra ett upprensningsrace på kvällen tar max 5 minuter o då går vi igenom de flesta rum o samlar ihop sånt som hamnat fel.

Sen tycker jag att hallen är viktig att ha ordning i, det är det första man möts av när man kommer hem. Så se till att ha bra förvaring där och se till så att skor, jackor, väskor m.m. hamnar på rätt plats direkt. Detta kräver ju ingen direkt arbetskraft om man gör det direkt när man kommer hem istället för att behöva städa upp där efteråt.         

• sholof

Just det, en bäddad säng gör ju att sovrummet känns mer rent o städat. Plus att det inbjuder en när man ska gå och lägga sig :)

• sholof

Jag håller med om hotspotsen, vi har också mycket mindre såna...o när vi väl får en så försvinner den mycket fortare än förrut.

Nu har jag ägnat 1 timme åt veckostädningen....o hann med allt som behövdes göras. Så nu känns huset rent o fräsch inför helgen. Nu ska jag bara tvätta sängkläderna och sen intar jag soffan för att försöka sova lite.   

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!