Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
Jag googlade lite o fann dessa fina julpärlplattorna. De där julklapparna ska jag nog prova göra. :)
Igår fick jag ett ryck i badrummet o tvättstugan....allt det jag inte orkade i veckan gjordes igår. Så tvättmaskin o torktumlaren är nu rengjorda. Den förbannade duschkabinen är åter så ren som det går att få den.... hatar gamla duschkabiner!!
Sen fick jag naturligtvis städa av resten av badrummet också eftersom det kände ofräscht efter det andra :)
Jag kollade igenom Kellys uppdrag denna veckan, men inget av de behöver jag göra :) Så skönt med ett litet sovrum. Det enda som borde göras...o som vi har tänkt på i ett par veckor nu är att gå igenom våra garderober. Hade bara velat tömma dom helt o sen bara lägga in sånt som vi använder.
Jag har en garderob i lekrummet som just nu bara fungerar som något skräp/lager/ställe för kläder o dyl jag inte använder. Tänker mig göra om den garderoben till en garderob där vi kan förvara såna saker som vi inte använder oss av men som ändå ska sparas. Så som finklänningen, kostymen osv....som m¨åste användas vid speciella tillfällen.
Kanske ska börja i den garderoben först då....
Hur har ni det med julförberedelserna? Ligger ni i fas eller brukar det bli att ni julstressar för att hinna med allt i sista stund?
Jag har själv inte gjort alla 31 babystep, för mig kändes det som att det då skulle hända för lite i början.
Det vi gör på rutin nu är fortfarande diskbänken, där sambon startar maskinen det sista han gör innan han lägger sig. Att se till att diskbänken är ren o köksbordet fint gör att hela köket känns städat.
Badrummet gör vi också nästan varje dag, och det är skönt att alltid har rent där.
Därefter så försöker vi se till att lägga tillbaks saker vi använder direkt när vi är klara med dom, så att de inte blir liggandes på soffbordet m.m. Att köra ett upprensningsrace på kvällen tar max 5 minuter o då går vi igenom de flesta rum o samlar ihop sånt som hamnat fel.
Sen tycker jag att hallen är viktig att ha ordning i, det är det första man möts av när man kommer hem. Så se till att ha bra förvaring där och se till så att skor, jackor, väskor m.m. hamnar på rätt plats direkt. Detta kräver ju ingen direkt arbetskraft om man gör det direkt när man kommer hem istället för att behöva städa upp där efteråt.
Just det, en bäddad säng gör ju att sovrummet känns mer rent o städat. Plus att det inbjuder en när man ska gå och lägga sig :)
Jag håller med om hotspotsen, vi har också mycket mindre såna...o när vi väl får en så försvinner den mycket fortare än förrut.
Nu har jag ägnat 1 timme åt veckostädningen....o hann med allt som behövdes göras. Så nu känns huset rent o fräsch inför helgen. Nu ska jag bara tvätta sängkläderna och sen intar jag soffan för att försöka sova lite.