Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Sådär ja, då har man börjat jobba igen efter 5 veckors ledighet.
    Känns som att vi har legat rätt bra i fas med hemmet med tanke på hur mycket annat vi har hunnit mer. Vissa veckor har vi mest bara varit hemma o vänt på natten känns det som :)

Nu tänkte jag ta tag i utrensningen samt börja träna.
    Själva städningen i hemmet känns det som att vi har koll på. Vet dock inte om jag ska följa zonerna per vecka eller ett rum per dag....får nog fundera lite på det där.

Men utrensningen tänkte jag iaf nog börja i garderoben....eller fortsätta där jag slutade i våras. :)
    Jag handlade en bok: Hilda och Wilda.Rensa och skapa ordning där hemma.
    Där tar dom varje rum steg för steg....verkar bra, men svårt att utföra. Jag tänkte iaf försöka och verkligen bocka av för varje grej jag gör.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Jag tycker att vi behöver rensa för att jag vet att vi har saker som vi inte använder och som tar upp plats för saker som vi vill ha kvar.
    Jag rensar för att det ska bli lättare att städa samt att det ska bli lättare att verkligen hitta en plats till var sak som vi behöver. :)

Jag tror inte heller att vi har mycket saker om man jämnför....men innan har vi nog varit mer av att det kan vara bra att spara. Men vi märker ju mer o mer att vi faktiskt oftast inte använder det  vi sparar.

• sholof

När jag rensar bland saker som inte bara är mina så måste de andra på något sätt vara delaktiga för att det inte ska bli helt fel.
    Fast nu är ju min man oftast med när vi rensar så det är inget problem och när det gäller barnens saker så får de vara med och delvis bestämma över vissa av deras saker

Denna veckan har jag inte hunnit med så mycket alls...märks att skolorna börjar nästa vecka. Jag har varit på infomöte både igår och idag.... Skönt när allt är ingång på allvar så m an kan få lite mer rutin

• sholof

Nu får ni komma igång med rutiner, utrensningar m.m. jag behöver ju bli peppad att komma igång. :)

Jag har kommit fram till att vi ska köra dagsrutiner.

Måndagar är allmänt uppstädning efter helgen
    Tisdagar är tvättdagen
    Onsdagen får nog bli veckostädning
    Torsdagar får bli något litet allmänt då barnen kommer ha aktiviteter den kvällen.
    Fredagen får bli familjmys
    En dag i helgen får bli en rensardag eller storstädningsdag om det är något rum som man behöver ta tag i extra mycket.

Sen har jag och mannen pratat om vad han ska göra, redan nu städar han oftast toaletterna, till det ska han någon gång i månaden ta köksluckorna, kryddhyllan och sånt i köket som jag inte orkar göra fysiskt. Även grundstädning i badrummet kommer han att göra en gång i månaden.

Skönt att ha det bestämt, och han vet vad jag vill att han ska göra så kan han göra det när han har tid o ork över. Tror det kommer funka bra detta. :)

• sholof
    81missan skrev 2014-08-23 22:02:49 följande:

Hur får man mannen att "ta på sig" olika sysslor Sholof? Min man är introvert och jag vet inte om det beror på det men han vill inte bestämma i förväg vem som gör vad och när det ska bli gjort... Han diskar ibland och fixar med maten nån gång, hänger lite tvätt när jag är upptagen eller andan faller på. Det kanske är ok det med?

Min man vill ju vara delaktig, det är en fördel.
    Sen vill jag ju inte heller tvinga honom att göra vissa saker på bestämda dagar, så detta kändes som ett bra upplägg att han vet vad han kan göra när han har lust. :)
    För städar jag lite så känner han dåligt samvete och vill gärna göra något :)
  • sholof
    Ms H skrev 2014-08-23 22:25:02 följande:

Titta, det blommar!

Härligt Ms H! Samma fina färg som min fick.
    Så det hjälpte ju tydligen att pyssla om dom lite i vintras....samt att vintern iaf här nere var rätt så mild.
  • sholof

Angående rutiner till barn.
    Nu är våra minstingar 5,5 år (men de hade ungefär samma rutiner när de var 4,5) men de ska duka av från bordet. Ibland behövde  vi påminna dom men nu så kommer de ihåg iaf tallriken o bestiken varje gång.

De ska lägga sina kläder i tvättkorgen på kvällen, om de inte ska ha samma kläder dagen efter för då ska dom lägga dom i en hög på rummet.
    De vet att de inte ska ha en massa kläder i högen på rummet.

Nu brukar dom även få bädda sina sängar på helgerna...med lite hjälp från oss.
    De behöver oxå städa upp i deras lekrum några dagar i veckan...dock inte varje dag.

Den äldste som är 8 är minst intresserad av att hjälpa till hemma och vi behöver påminna honom fortfarande precis som med de yngre.

Fast sålänge de inte vill ha veckopeng och tjatar om massa annat så räcker det gott o väl med de sakerna oxå.

• sholof

En annan rutin som vi inte har men som våra vänner har för sina barn är att sätta in sin disk i diskmaskinen, först måste de skölja av förståss.

Det är något som jag drar mig för att barnen ska göra....för jag vet att jag kommer stå efteråt och flytta runt på sakerna. Men jag såg ju att killarna klarade av det galant när vi var hos vännerna.

Det är väl det där med att det tar egentligen kortare tid att göra det själv, men det är bra för barnen att de får in vissa rutiner redan vid en ung ålder.

Fast då måste iaf barnet kunna nå upp till kranen för att de ska kunna göra allt själv...så då måste man iaf vara 5-6 år.

• sholof

Jag brukar oxå blanda lite hejvilt beroende på vad det är för kläder som ska tvättas.

Men jag brukar oftast köra mörkt, färgat, vitt  och ibland även rött. Men både rött o färgar kan jag lägga i det mörka beroende på vad det är för slags kläder. :)

Vårt projekt nu är att få ordning på pyssel och datorrummet eftersom mannen har fått köpa en ny dator...mitt krav då var att vi skulle rensa ut bland allt annat som vi har sparat där inne :)

• sholof
    Fundersam02 skrev 2014-09-02 10:20:02 följande:

Hur gör ni med disktrasor och golvtrasor?
    Tvättar ni dem i 60 grader separat eller tillsammans med lakan och handdukar?

Jag vill gärna tvätta dem separat, men den andra tvätten borde ju bli ren även om man slänger med en trasa. Det är väl mer känslan av att det känns lite äckligt som hindrar mig, men det är väl dumt. 

Jag brukar tvätta dom med det mörka i 60 grader.

Vi har långsamt börjat  rensa  ut o sortera i vårt datarum. Jag har innan varit väldigt bra på att samla på alla sorters bra att ha papper, som jag nu inser att jag lika bra kan vara utan :)
    Så låda för låda  typ blir här lite mindre saker hela tiden.

Jag har även bytt ut våra barns foto i ramarna vi har i vardagsrummet....det är på tiden då det iaf är minst ett halvår sen som vi fixade nya foton :)

Nu ska jag bara kasta det sista för dagen och sen blir det soffan i någon timme innan det är dags för jobbet:)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!