Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Jag tycker att det här med att vika den rena tvätten och få in på sin plats är så mycket jobbigare nu när det inte är säsong för att hänga ut tvätten.
    På sommaren så hänger jag ut allt och viker ihop det efter hand och lägger det sen på sina platser direkt.
    Men nu så torktumlar vi nästan allt istället o då är det så lätt att bara lägga allt i en hög för att vika, sen nångång.....
    Jag måste försöka få in en rutin på det där.

I helgen hoppas vi på fint väder så att jag kan klippa klart gräset och göra allmän uppstädning. Kanske plantera lite höstblommor så att det blir fint på trappen.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    81missan skrev 2014-09-09 21:21:37 följande:

Jag har haft lyckan att vara hemma från jobbet två dagar, ofta blir det bara en dag i stöten.. Potatislådan är rengjord, satte 3-åringen på att torka av de nedre skåpluckorna (vet inte om dom blev renare dock) igår och idag har jag gjort ny musli. Köksgolvet blev torkat i lördags då vi fick besök. Han hunnit rensa under diskbänken också. Kanske dags för ugnen?
    Jag har letat nytt fläktfilter på mataffärerna, även maxi, men inte hittat något. Skulle verkligen vilja byta ut det gamla!

Vi hittade vårt på Bauhaus tror jag det var. Köpte något i reserv så vi slipper jaga det nästa gång vi behöver byta.
  • sholof

Jag och mannen försöker tvinga oss att hålla lite på våra rutiner även om vi är helt slut bägge 2 när vi väl har ätit kvällsmat.

Men tisdagar som klädvikningsdag fungerar iaf kanon. Då tar jag hand om all tvätt som vi tvättat under helgen.
    Men något utöver det som vi måste göra blir ju tyvärr inte gjort.

• sholof
    Chianti skrev 2014-09-14 21:43:32 följande:
    Jag gjorde inte allt idag, en del förarbete har jag gjort tidigare, som att logga in på UC och kolla vilka krediter jag hade som jag inte ens visste om! Har man en gång skaffat en kredit på IKEA så finns den kvar, även om man betalt den. Helt onödigt, och sånt banken kollar på när man söker lån t ex.
    Det var kul att sätta sig ner och bena ut allt! Oj vad mycket man aldrig funderat på, och som man kan spara pengar på. Inga enorma summor men varför har jag betalt 300 i månaden för mobilt bredband, när bredbandet hemma kostar 140? Och el, nu har jag valt miljövänlig el till ett bättre pris. Skitsummor, men bra för den ekonomiska moralen tror jag. Glad

Bra tips att kolla UC och avsluta krediter man inte använder. Vi har oxå kredit på tex IKEA som vi inte kommer utnyttja. Kan vara smart att kolla över och avsluta allt sånt.

Har oxå den senaste månaden kollat över vår ekonomi, och vårt sparande. Vi planerar att flytta om ca 2½-3 år. Då vill vi att belåningsgraden på vårt befintliga hus ska vara nere på 75% och övriga smålån ska vara borta förutom på bilen kanske...
    Men det ser ut som att det inte ska vara några problem, speciellt som man är fokuserad och betar av ett lån i taget :)
  • sholof

Ny veckan, nya tag... Nu ska jag försöka komma igång, får se hur det går. :)

Idag gjorde ajg iaf en veckostädning i alla rum som vi använder dagligen, samt veck ihop tvätten som låg i ett fint berg.
    Mannen tvättade av lite köksskåp och rengjorde kaffekokare m.m. I helgen ska fönstrena putsas och höstgardinerna ska förhoppningsvis upp.

• sholof

Låter jobbigare att ha en städerska än att städa själv :)

Fast det känns kanske renare än om man själv gör det, samt att det låter behagligare att någon annan gör jobbet.

Överlag känns det som att vårt hus blir skitigare, stökigare än förra huset jag bodde i.
    Känns som att det syns mycket fortare, dammet bildas mycket fortare osv...

Så när vi ska flytta så gäller det att jag känner av om huset är ett rent eller skitigt hus *S*

• sholof
    Hilmas skrev 2014-09-16 23:18:22 följande:
    Nu blev jag nyfiken. Vad ska vi undvika i nästa bostad? Här har vi mörkt golv i gästtoan o allt syns. Vi har också ljust golv i köket o precis allt syns. Bedrövligt!

Kanske gardiner inte e så tokigt. De skymmer smutsiga fönster.
    Ja, det har jag ju inte funderat så mycket på.
    Men mörka golv i badrum är nog en såna sak.
    Sen tror jag lite på att man ska kolla på ventialtion osv, som påverkar en hel del.
    Även fönstrena ska jag vara noga med att kolla upp i nästa hus då det lätt blir imma på dessa.

slätta dörrar vill jag oxå ha, både rumsdörrar och köksluckor.
    Jag verkligen hatar att den syns direkt att det blivit dammigt på dörrarna.
    lister och kontakter bör väl egentligen vara mörka så att man inte ser dammet på dom heller....men det är ju inte lika snyggt som vita lister :)

Men vad säger ni andra, vad ska man undvika i ett hus för att det ska kännas renare? :)
  • sholof

Välkommen Sagolina! Skoj att du finner inspiration, så kanske även vi blir inspirerade av att det kommer in någon ny :)

Ja matrensning överlag kan vara bra.
    Frysen är ok, men fortfarande saker där som vi inte orkade ta tag i i januari när vi hade förra frysrensningen. Men ska helt klart kolla över den.

Skafferiet borde vi oxå ta tag i då vi har alldeles för lite utrymme för de sakerna.
    Vi borde rensa bort onödiga saker som tar plats så att vi kan få mer ordning på matvarorna.

• sholof
    Ms H skrev 2014-09-17 23:09:08 följande:

Jag kan avslöja att jag har en fullstor frys och är ensamstående. Utan barn. Och inte kompis med någon jägare eller nått sånt...

Lycka till, fast det är svårt när man bara ska laga mat till sig själv. Tar ju långt tid att tömma en frys.

Ska oxå göra ett ryck i frysen, jag vet vi har några lådor o några påsar kött som vi borde äta upp.
    Sen har vi en hel del bär o rabarber i frysen från trädgården, och det är ju skoj att man kan få användning av det senare.
  • sholof

Brukar inte orka stöka så sent, och för det mesta, som nu, är jag ju på jobb.
    Men jag brkar försöka ta tag i köket direkt efter maten.

Men bra att du orkar ta tag i det så slipper du se det imorgon bitti
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!