• M  och  M

Vad har ni för febertermometer?

Vad har ni för slags febertermometer och hur tycker ni de funkar?

• Svar på tråden Vad har ni för febertermometer?
  • Pilu

Digital för rumpan, funkar bra för oss (sonen är 2). Har legat inne en del med sonen och där kasserade dom alla örontermometrar pga att dom ej var tillförlitliga, dom sa att rumptemp var säkraste kortet för att få rätt temp och dom rekommenderade det för oss då vi berättade att vi tänkt köpa en örontermometer.

• pigglet

Digital för rumpan. När vi låg i Uppsala hade de slutat med örontemp, eftersom de ändå inte visar rätt. Det är även min erfarenhet från förskolan.

• CaCC

Vi har en digital för rumpan. En TopCom (med en liten "gubbe" på) men vi ska införskaffa en ny eftersom den inte verkar visa korrekt temp. Testade med en rumptemp som mäter under läängre tid och den visade 0,5 högre än vår TopCom.

• CaCC
    La Lola skrev 2012-01-01 18:50:39 följande:
    Vi tar febern så sällan. Ser ingen mening med att veta vad den ligger på. 
    Jag kan inte minnas att vi tempat Hedda sen hon var bebis o då protesterade hon inte.

Jag kan tycka att det är rätt bra att ha koll på deras normala temp-kurva så man vet om de har feber eller inte. Det är ju långt ifrån alla som har 37,5 i normal temp. Vår äldsta dotter har normal temp på 36,5 så har hon istället 37,5 så har hon rätt hög feber.
  • Trident5678

Vi har en örontermometer och den funkar jättebra, både på oss vuxna och på barnen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Krake
    La Lola skrev 2012-01-01 18:50:39 följande:
    Vi tar febern så sällan. Ser ingen mening med att veta vad den ligger på. 
    Jag kan inte minnas att vi tempat Hedda sen hon var bebis o då protesterade hon inte.
    Samma här, tempar mycket sällan. Går på allmäntillstånd och hur varm han känns. När vi tempar är det digital för rumpan.
    Moster, inte monster.
  • M  och  M
    EN11 skrev 2012-01-01 20:23:06 följande:
    Har olika men en digital som vi använder under armen, gäller dock att hålla till ordentligt, då har den varit riktigt pålitlig. Legat mkt på sjukhus och där använder de bara sådana under armen. Terumo finns på apoteket. 

Aha kanske får kolla på en dån då... Vad kostar de ungefär? Min upplevelse från jobb på förskola är att örontermometer är opålitlig. Tar jag temp fem gånger får jag fem olika resultat...
  • KossanMuu

Har en panntermometer. eller js, kan användas i örat med men tar alltid pannan istället. 179 kr på lidl och jag är jättenöjd. men eg vet man ändå om ens barn har feber, märks ju.

♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • M  och  M
    CaCC skrev 2012-01-01 21:43:42 följande:
    Jag kan tycka att det är rätt bra att ha koll på deras normala temp-kurva så man vet om de har feber eller inte. Det är ju långt ifrån alla som har 37,5 i normal temp. Vår äldsta dotter har normal temp på 36,5 så har hon istället 37,5 så har hon rätt hög feber.

Tror min dotter också har låg temperatur. Känns viktigt att veta för iasf är ju under 38 feber...
  • M  och  M
    KossanMuu skrev 2012-01-01 22:12:36 följande:
    Har en panntermometer. eller js, kan användas i örat med men tar alltid pannan istället. 179 kr på lidl och jag är jättenöjd. men eg vet man ändå om ens barn har feber, märks ju.
    ♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se

Nia jag tycker det är jättesvårt att känna bara om hon har feber faktiskt. Speciellt då hon har låg temperatur
  • Jania

Har en örontermometer. Minns själv att jag tyckte väldigt illa om att få en termometer uppkörd i rumpan när jag var liten så jag vill inte utsätta min dotter för samma obehag. Jag tror ändå att jag skulle märka om min datters allmäntillstånd förändrades med feber o dylikt. All teknik ska ses som hjälpmedel och inte antas vara tillförlitliga till hundra procent. Min örontermometer ger en fingervisning om hur hennes temp rör sig om hon mår dåligt och jag kan lättare se om tempen ökar/minskar snabbt/långsamt/inte alls. Räcker bra för mig än så länge

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Shasti
    M och M skrev 2012-01-01 22:12:22 följande:

Aha kanske får kolla på en dån då... Vad kostar de ungefär? Min upplevelse från jobb på förskola är att örontermometer är opålitlig. Tar jag temp fem gånger får jag fem olika resultat...

Vad har du använt för märke? Vi har Braun och den är hur bra som helst. Sen gäller det att man tar rätt också, Det ska vara rätt vinkel in i örat. Vi får i stort sett alltid samma resultat och om det diffar så är det bara på 0,1-0,2 grader.
  • M  och  M
    Shasti skrev 2012-01-02 08:26:54 följande:
    Vad har du använt för märke? Vi har Braun och den är hur bra som helst. Sen gäller det att man tar rätt också, Det ska vara rätt vinkel in i örat. Vi får i stort sett alltid samma resultat och om det diffar så är det bara på 0,1-0,2 grader.

Vet faktiskt inte märker. Kanske skiljer ja... Tycker dock de är så sjukt dyra! 600spänn för en febertermometer liksom. Hm...
  • Shasti
    M och M skrev 2012-01-02 12:10:43 följande:

Vet faktiskt inte märker. Kanske skiljer ja... Tycker dock de är så sjukt dyra! 600spänn för en febertermometer liksom. Hm...

Jo visst är de dyra men jag tycker de är guld värda för barn. Min dotter hade totalvägrat ta tempen i rumpan och under armen får man dem inte att sitta stilla tillräckligt länge. Munnen funkar inte heller. Så för oss är den kanon.
  • älskarlivet81
    M och M skrev 2012-01-02 12:10:43 följande:
    Väl värda pengarna! Och skulle vi vuxna behöva ta tempen så funkar den kanon för oss också!
  • EN11
    M och M skrev 2012-01-01 22:12:22 följande:
    Minns inte vad den kostade men minns inte att det skilde sig nämnvärt från övriga termometrar på apoteket. Var betydligt billigare än en örontermometer. Minns heller inte om det står användning i armhålan men det var så de använde den på avd, kollade nämligen deras och köpte likadan.
    Örontempen kan vara miss visande om man inte håller den rätt, gör man det så är de idag säkrare än vad de var när de kom. 
    (En sköterska jag talade med hade varit på kurs ang temp och fått höra att om man verkligen ska få rätt temp så ska termometern in 10cm in i ändtarmen (ursch) finns inte en termometer som är gjord för det.)
    Så som sagt temp är en scanning, tar man på samma sätt jämt så har man ju ett värde att jämföra med.
  • Pilu
    KossanMuu skrev 2012-01-01 22:12:36 följande:
    Nja inte är det alltid så lätt å märka att barn har feber, ofta leker de på som vanligt och ibland blir de lite speedade osv. Har tidigare känt min son på pannan för å känna om han är varm men han blir inte varm där utan vi lär känna på kroppen (undrar just hur många gånger man missat). Jag och sambon är ofta oense ang om han har feber eller ej, visar sig inte förrän vi tempat Min son har både haft feber och dubbelsidig öroninflammation utan att vi märkt det.
  • tjooohej

Har en örontemp som jag tycker funkar bra på oss vuxna men på 1-åringen är den helt värdelö,s svårt att få i rätt vinkel och ex lite vax i örat så visar den alldeles för låg temp. Jämfört med att ta i rumpan och det har skilt så mkt som 1,5 grad!
    Ena örat funkar lite bättre, men mina barn har aldrig tyckt att det varit besvärligt men rumptemp äldsta nu 3,5 år. Är ju inte så ofta man tar plus att jag försöker att vara försiktig o distrahera med nån leksak osv.

Att bara känna funkar rätt bra på stora killen men 1-åringen är jättesvår att känna på. Så det är nog olika. 

Svar på tråden Vad har ni för febertermometer?