• Anonym (Myran)

    Min 12-åriga dotter har blivit anmäld för mordbrand!

    Fick för någon timme sen ett samtal från socialen. Min 12-åriga dotter och en 13-årig granntjej/skolkamrat är anmälda för mordbrand hos en kille/man på vår granngård. Han hade dagarna innan jul gått på en promenad och lämnat sin ytterdörr olåst. När han kom tillbaka såg han min dotter + den andra tjejen komma ut från porten. När han sen kom in i sin lägenhet så hade någon försökt tända eld på flera ställen i hans lägenhet. Han hade sen pekat ut min dotter + den andra tjejen i skolkatalogen. Nu kommer vi få komma på ett samtal med socialtjejen och två poliser. Jag tycker detta är jättebra då vi har haft ett turbulent år med mycket samtal om vad som är rätt och fel, att man ska välja sitt umgänge etc.
    Dock hävdar min dotter bestämt att hon inte har gjort detta! Hon svär på att hon är oskyldig och är förtvivlad för att någon har pekat ut henne fast att det inte är hon. Hon är orolig för vad socialen ska komma fram till i sin utredning eftersom det kommer att göras en sådan nu.
    Hon bad mig nu att få byta skola då hon inte orkar gå kvar i sin nuvarande. Vi bor i en mindre stad med endast en kommunal högstadieskola i närområdet, sen finns det tre friskolor med högstadium men till dessa är det kö. Enda alternativet nu är en högstadieskola ca. 2 mil bort (samma kommun). Men just nu ser det ut som den enda utvägen. Dottern har press på sig från klasskamraterna. De är ett "tjejgäng" på 7-8 stycken som hänger ihop i skolan och en del av dessa även på fritiden. En del av dessa tjejer drar problem med sig med stölder, vandalisering m.m. En av dessa är tjejen som sågs gå ut ur porten med min dotter. Min dotter vill komma bort från skolan och dessa tjejer men känner pressen att fortsätta umgås med dem. Hellre vara med än utanför.........
    Kan tillägga att vi inte bor i något "fint" område. Det är väldigt mångkulturellt med många stökiga ungdomar. Jag har mellanlandat här med mina barn medan jag studerar, sen planerar vi att flytta vidare!

    Det snurrar i mitt huvud just nu! Vad händer nu? Kan det verkligen "gälla" att man pekar ut någon man ser komma ut från porten som att dessa har varit inne i lägenheten? Han såg ju inte att de kom ut från lägenheten! Och min dotter som säger att hon absolut inte har varit där, vad händer nu? Och tillslut detta med skolan, ska jag byta skola till henne? Vad skulle ni gjort?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 11:21
    Hemma efter en morgon hos polisen. Allt gick bra, trevliga poliser och tjejen från socialen var jättebra och henne kommer vi fortsätta ha kontakt med då det blir en utredning av min dotter (automatiskt pga detta med branden).
    För att göra en lång historia kort så visade det sig att min dotter, den andra tjejen + några tjejer till har varit i mannens lägenhet när det brann. Min dotter + kompisen satt i köket när det började brinna i täcket på sängen + toarullen på toaletten. Mannen var själv hemma + en av hans kompisar och de släckte det som brann. Polisen trodde att mannen ev. inte sagt hela sanningen då han troligtvis inte kommer att få bo själv om något sånt här skulle hända.Det kom även fram att denna mannen bjuder ungdomarna på alkohol, cigaretter + säljer sin medicin till dom ibland. Min dotters kompis hade han frågat om hon ville ha hasch.
    Polisen och tjejen från socialen skrev ner den nya informationen. De ska kontakta de andra tjejerna som var med i lägenheten då det var en av de som hade tänt på och inte min dotter eller hennes kompis som nu fått skulden.

    Tror iallafall att min dotter fick ett uppvaknande nu då polisen förklarade vad som hänt om hon varit 15 år, eller ännu värre, om hon varit 18 år. Dottern grät och hon sa sen att det känns bra att hon ska få börja på en annan skola och att det känns bra att hon ska få gå och fortsätta prata med tjejen från socialen.

  • Svar på tråden Min 12-åriga dotter har blivit anmäld för mordbrand!
  • Anonym (bra där!)
    puss skrev 2012-01-04 09:14:58 följande:
    kan bara säga att jag tyckar att du verkar vara en jättefin mamma, och din dotter verkar så klok och duktig som vill bort från sitt dåliga gäng. bra att hon får byta skola!
    önskar er allt gott, lycka till.
  • Anonym (Myran)

    Hemma efter en morgon hos polisen. Allt gick bra, trevliga poliser och tjejen från socialen var jättebra och henne kommer vi fortsätta ha kontakt med då det blir en utredning av min dotter (automatiskt pga detta med branden).
    För att göra en lång historia kort så visade det sig att min dotter, den andra tjejen + några tjejer till har varit i mannens lägenhet när det brann. Min dotter + kompisen satt i köket när det började brinna i täcket på sängen + toarullen på toaletten. Mannen var själv hemma + en av hans kompisar och de släckte det som brann. Polisen trodde att mannen ev. inte sagt hela sanningen då han troligtvis inte kommer att få bo själv om något sånt här skulle hända.Det kom även fram att denna mannen bjuder ungdomarna på alkohol, cigaretter + säljer sin medicin till dom ibland. Min dotters kompis hade han frågat om hon ville ha hasch.
    Polisen och tjejen från socialen skrev ner den nya informationen. De ska kontakta de andra tjejerna som var med i lägenheten då det var en av de som hade tänt på och inte min dotter eller hennes kompis som nu fått skulden.

    Tror iallafall att min dotter fick ett uppvaknande nu då polisen förklarade vad som hänt om hon varit 15 år, eller ännu värre, om hon varit 18 år. Dottern grät och hon sa sen att det känns bra att hon ska få börja på en annan skola och att det känns bra att hon ska få gå och fortsätta prata med tjejen från socialen.

  • Lavish

    Men alltså MORDBRAND kan väl inte vara brottsrubriceringen? Mordbrand är det väl bara om någon har dött, alltså blivit MÖRDAD, av branden?

    Det kan väl vara anstiftan till brand eller i värsta fall anstiftan till mordbrand, men inte mordbrand?

    Man kan liksom inte bli dömd för mord om ingen dött.

  • Anonym (Myran)
    Lavish skrev 2012-01-05 11:13:33 följande:
    Men alltså MORDBRAND kan väl inte vara brottsrubriceringen? Mordbrand är det väl bara om någon har dött, alltså blivit MÖRDAD, av branden?

    Det kan väl vara anstiftan till brand eller i värsta fall anstiftan till mordbrand, men inte mordbrand?

    Man kan liksom inte bli dömd för mord om ingen dött.
    Jag vet faktiskt inte riktigt.
    Polisen idag sa att om hon varit 15 år hade hon blivit anklagad och delgiven misstanke för "anlagd mordbrand".
    Nu är inte jag polis, och vet inte hur allt rubriceras, men finns det människor i huset så tror jag det kallas mordbrand även om ingen dött??
  • Anonym (Myran)
    Lavish skrev 2012-01-05 11:13:33 följande:
    Men alltså MORDBRAND kan väl inte vara brottsrubriceringen? Mordbrand är det väl bara om någon har dött, alltså blivit MÖRDAD, av branden?

    Det kan väl vara anstiftan till brand eller i värsta fall anstiftan till mordbrand, men inte mordbrand?

    Man kan liksom inte bli dömd för mord om ingen dött.
    Anonym (Myran) skrev 2012-01-05 11:17:38 följande:
    Jag vet faktiskt inte riktigt.
    Polisen idag sa att om hon varit 15 år hade hon blivit anklagad och delgiven misstanke för "anlagd mordbrand".
    Nu är inte jag polis, och vet inte hur allt rubriceras, men finns det människor i huset så tror jag det kallas mordbrand även om ingen dött??
    Hittade detta:

    Brottsbalken, kapitel 13, stadgar:


    1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.


    Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).


    2 § Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, döms för grov mordbrand till fängelse på viss tid, lägst sex och högst arton år, eller på livstid.


    Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller annars inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet. Lag (2009:396).

  • Insatt
    Lavish skrev 2012-01-05 11:13:33 följande:
    Men alltså MORDBRAND kan väl inte vara brottsrubriceringen? Mordbrand är det väl bara om någon har dött, alltså blivit MÖRDAD, av branden?

    Det kan väl vara anstiftan till brand eller i värsta fall anstiftan till mordbrand, men inte mordbrand?

    Man kan liksom inte bli dömd för mord om ingen dött.
    Nej nej, det behöver inte ens ha varit någon i huset. Det räcker med att det är ett bostadshus så att någon KAN tänkas ha varit där.
  • Maskot
    Anonym (Myran) skrev 2012-01-05 11:17:38 följande:
    Jag vet faktiskt inte riktigt.
    Polisen idag sa att om hon varit 15 år hade hon blivit anklagad och delgiven misstanke för "anlagd mordbrand".
    Nu är inte jag polis, och vet inte hur allt rubriceras, men finns det människor i huset så tror jag det kallas mordbrand även om ingen dött??

    Fast mordbrand tror jag nog det kan rubriceras som även om ingen dog. Det är ett flerfamiljshus om jag förstår TS rätt, och hur förloppet vid en elsvåda utveckalar sig vet man ju inte i förväg. Det är helt klart risk för andras liv om man med vilje sätter eld på ett flerfamiljshus.
  • Insatt
    Anonym (Myran) skrev 2012-01-05 11:19:30 följande:
    Anonym (Myran) skrev 2012-01-05 11:17:38 följande:
    Jag vet faktiskt inte riktigt.
    Polisen idag sa att om hon varit 15 år hade hon blivit anklagad och delgiven misstanke för "anlagd mordbrand".
    Nu är inte jag polis, och vet inte hur allt rubriceras, men finns det människor i huset så tror jag det kallas mordbrand även om ingen dött??
    Hittade detta:

    Brottsbalken, kapitel 13, stadgar:


    1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.


    Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).


    2 § Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, döms för grov mordbrand till fängelse på viss tid, lägst sex och högst arton år, eller på livstid.


    Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller annars inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet. Lag (2009:396).


    Ja, se där, det behöver inte ens vara ett bostadshus.
  • Lavish
    Anonym (Myran) skrev 2012-01-05 11:19:30 följande:
    Anonym (Myran) skrev 2012-01-05 11:17:38 följande:
    Jag vet faktiskt inte riktigt.
    Polisen idag sa att om hon varit 15 år hade hon blivit anklagad och delgiven misstanke för "anlagd mordbrand".
    Nu är inte jag polis, och vet inte hur allt rubriceras, men finns det människor i huset så tror jag det kallas mordbrand även om ingen dött??
    Hittade detta:

    Brottsbalken, kapitel 13, stadgar:


    1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.


    Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).


    2 § Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, döms för grov mordbrand till fängelse på viss tid, lägst sex och högst arton år, eller på livstid.


    Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller annars inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet. Lag (2009:396).


    Jasså, där ser man, jag trodde det kallades anstiftan till mordbrand om ingen dog.

    Men hon har ju fortfarande inte lyckas anlägga någon brand, de försökte ju bara men misslyckades?
  • Anonym (Hepp)

    Varför tillåts ungdomar ha sönder och sno saker av den här mannen. Han psykiskt sjuk, låt han vara.

  • Anonym (suck)
    Anonym (Hepp) skrev 2021-08-22 13:28:08 följande:

    Varför tillåts ungdomar ha sönder och sno saker av den här mannen. Han psykiskt sjuk, låt han vara.


    Detta är en 9 år gammal tråd!
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (suck) skrev 2021-08-22 13:35:06 följande:

    Detta är en 9 år gammal tråd!


    Haha! Det kollade jag aldrig.
  • fornminne

    Vi får hoppas att den numera 21-åriga kvinnan har fått ordning på sitt liv. Men varför dyker det så ofta upp gamla trådar???

  • Anonym (Y)
    fornminne skrev 2021-08-29 20:00:44 följande:

    Vi får hoppas att den numera 21-åriga kvinnan har fått ordning på sitt liv. Men varför dyker det så ofta upp gamla trådar???


    Det är speciellt en person som ligger bakom massor av dem. Alltid relaterat till tjejer och kommentaren är alltid en nonsenskommentar om tjejer verkligen brukar göra så/vara så/tänka så.

    Det är alltid samma individ.
Svar på tråden Min 12-åriga dotter har blivit anmäld för mordbrand!