• Anonym (Ensam)

Sambos men sover aldrig ihop

Jag är 28 år och bor sedan två år tillbaka med min sambo och vårt barn. Är gravid med barn nummer två som kommer när som helst och allt vore toppen om det inte vore för ett stort problem i vår relation.

Sambon föredrar att sova på soffan istället för i dubbelsängen hos mig och har gjort det mer eller mindre varje natt sen 1,5 år tillbaka.

Jag har tjatat, gråtit, hotat, pratat och nu till slut känns det som om det inte är värt att försöka ens. Det har gått så långt att min sexlust har försvunnit helt (barnet i magen kom till när jag försökte muta honom att komma tillbaka till sängen med mycket sex...) min sexlust var inte i topp efter första barnet heller men jag försökte.

Nu får jag ingen närhet annat än när han vill ligga (eller om han nån gång får dåligt samvete mot mig) så nu vill inte jag ligga alls och han förstår inte det trots att jag säger det rakt ut. Jag menar - hur upphetsande är det med ett "Ska vi ligga älskling?" och en hand på tutten när man inte annars knappt rör varandra?

Har försökt få med honom på familjerådgivning men han vägrar...ofta med orden "vems fel tror du att de kommer säga att det är då?" Har försökt få honom att förstå att jag skiter i vems fel det är så länge vi gör nåt för att fixa vår relation innan det är för sent. Men nej han vägrar berätta om vårt liv för nån som inte har med det att göra.

Det känns som vi bara bor i samma hus men lever olika liv.
    Tyvärr har jag inte så mycket till liv heller eftersom jag flyttade från min stad till hans under första graviditeten och som det känns nu vill jag bara flytta tillbaka.

Jag känner mig så ensam och bortvald. Det är ju inte så här det ska vara att vara ett par! Jag vill inte att det ska ta slut men snart orkar jag inte mer.

• Svar på tråden Sambos men sover aldrig ihop
  • Anonym (Kompromissaren)

heh kom på att det låter som ett av mina ex. han sov alltid på soffan nu när jag tänker tillbaka av samma anledningar du skrev. kanske är samma kille? ;D

• Anonym

Kan du göra något då?
    T.ex. vara gosig med honom och krama honom, klappa, hålla handen vid tv m.m. Inte säga något om sängen utan istället bara försöka komma närmre honom igen.

• Badabing

Vissa personer måste sova själv. Störande när den andra rör sig, snarkar eller annat. Bättre ni skaffar varsin säng kan man tycka. Kanske i samma sovrum eller i varsitt rum...

Inte det optimala såklart men hur känner han för att sova på soffan varenda natt?

• Anonym (Ensam)
    Anonym (Mysan) skrev 2012-01-04 20:30:12 följande:
    Enbart dumma bortförklaringar till varför han inte vill sova i sängen. Älskar man någon vill man väl inget hellre än att ligga tillsammans och mysa, sova, ligga osv...??! Eller? Min man och jag med för den delen skulle aldrig få för oss att inte sova ihop, om det inte var av extrama skäl, typ magsjuka eller nåt som stör den andre kanske...men har då aldrig hänt!
    Ja, det känns som dumma bortförklaringar men hur får man honom att förstå hur ledsen man blir av det när han inte ens förstår när jag säger det rakt ut?
    Anonym (Kompromissaren) skrev 2012-01-04 20:31:32 följande:
    Träng dig ner i soffan brevid/på honom. Eller byt plats på soffan o sängen... o skaffa öronproppar så att du kan sova trots ljudet. Funkar det inte får du tänka efter - är det så viktigt för dig att ni sover ihop eller finns det någon annan kompromiss som du kan göra? Vill du få det att funka med Honom eller vill du ha någon som kan ge dig det du behöver? Lycka till i dina kval! 

ps. jag o min sambo sover aldrig ihop för han har insomni och sitter uppe hela nätterna. har vänner som sagt att jag är sjuk i huvudet som har det så o står ut med det men jag försöker se till andra sätt han bekräftar mig på. tex så lagar han mat och snäll och omtänksam. ds. 
    Nån av oss måste ta ansvar för barnet vi har på morgonen så jag är gärna utvilad då, vill inte ligga i soffan (som vi inte båda får plats i bredvid varandra heller) och vara helt slut dagen efter.
    Anonym (Mysan) skrev 2012-01-04 20:31:54 följande:
    Alla är ju olika och man väljer ju hur man ska ha det i en relation men jag skulle verkligen inte känna mig älskad om min man inte sov i samma säng som mig och angav lathet som ett skäl till att få sova på soffan. Nääää, nåt fel är det ju i er relation...Någonting han inte säger.
    Ja, nåt är helt fel det anser jag med. Frågan är bara vad
  • Anonym

Du kanske snarkar våldsamt, som min gamla farmor? Hon snarkade så det gick inte att vistas i samma eller angränsande rum, minns jag. Eller så kanske du, när du sover, plötsligt slänger ut en arm i sömnen, och knockar din man? Eller så kanske du går upp flera ggr på natten, eller roterar som en propeller medan du sover.

Inget konstigt att ni SOVER åtskilda till vardags, däremot konstigt om ni ALLTID är åtskilda.

• Anonym (Ensam)
    Anonym skrev 2012-01-04 20:36:11 följande:
    Kanske ska ni köpa en ny säng om nu soffan är så mycket skönare? Eller kasta ut tv:n?

Nämen vafan sätt ner foten och ställ krav! Annars är det bara att lämna honom om han inte inser det viktiga.

Det är bara omogenheter han håller på med.
    Har bytt säng och det funkade inte. Funderar verkligen på att kasta ut alla tv men då blir det väl datorn istället :-/
    Anonym skrev 2012-01-04 20:36:52 följande:
    Kanske kan ni skaffa en tv till sovrummet?
    Jag har väldigt svårt att sova med tv på och snart kommer ju en bebis som kommer sova i sovrummet med oss.. Sambon har ju kunnat sova utan tv i sovrummet förut så varför skulle han inte kunna det nu? (Dessutom var han piggare då...)
  • Anonym

Ja, du får fråga honom igen men utan att anklaga (för då kommer ni ingen vart). Fråga för att du vill veta, förstå.

• Anonym (been there)

Min x man var lika dan, tyvärr ändrades det inte, vi har nu varit skiljda i 4 år och min nya man sover alltid bredvid mig i sängen, det är oerhört viktigt. Man behöver den närheten!
    Det hjälper tyvärr inte att tjata, men för skojs skull, lägg dig du på soffan och sov en natt, får du se var han tar vägen 

• Anonym (Mysan)

Jaaa, förstår han inte hur du känner om du talar ut det på ren svenska vet jag inte hur han ska fatta...Man tycker att man inte kan vara klarare än att rakt ut säga:

Fattar du att jag blir ledsen och känner mig oälskad när du vägrar sova tillsammans med mig?! Det räcker inte att säga orden,man måste visa dem också i handlingar! Fatta att jag behöver få känna närhet!

Du får väl ta ett allvarigt snack än en gång och verkligen prata och tala allvar, med spänd blick och kräva hans fulla uppmärksamhet och verkligen vara allvarig i det du säger. För uppenbarligen lyssnar han inte och tar dig på allvar. Du måste visa allvar med bårde rösten och kroppen.

Kan inte du själv börja gå på familjerådgivning eller till en terapeut...och säg bara det att imorgon har jag tid hos en terepeut. Då lär han ju fatta att du mår dåligt och går och pratar om ert förhållande utan honom, då kanske han vill vara med, annars blir han ju helt utanför. terapeuten kan ju komma med bra hjälp även om ni inte sitter där båda två...som sagt tillsist kanske din sambo går med dit också.

• Anonym (Ensam)
    Anonym skrev 2012-01-04 20:38:29 följande:
    Kan du göra något då?
    T.ex. vara gosig med honom och krama honom, klappa, hålla handen vid tv m.m. Inte säga något om sängen utan istället bara försöka komma närmre honom igen.
    Visst försöker jag få till mysiga filmkvällar då och då när jag inte ens nämner sängen men då räknar han ju med sex direkt och förstör kvällen med att prata om hur mysigt det skulle vara.
    Sex är det sista jag tänker på efter all den här tiden utan vardaglig närhet, såhan känns lite som en främling.
    Badabing skrev 2012-01-04 20:38:34 följande:

Vissa personer måste sova själv. Störande när den andra rör sig, snarkar eller annat. Bättre ni skaffar varsin säng kan man tycka. Kanske i samma sovrum eller i varsitt rum...

Inte det optimala såklart men hur känner han för att sova på soffan varenda natt?

Men problemet fanns ju inte från början? Han kunde ju sova med mig (och sova väldigt gott sa han) förut.

Han väljer själv soffan trots att jag bönat och bett honom om att komma till sängen så jag antar att han trivs där.
Svar på tråden Sambos men sover aldrig ihop