• Anonym (Ensam)

Sambos men sover aldrig ihop

Jag är 28 år och bor sedan två år tillbaka med min sambo och vårt barn. Är gravid med barn nummer två som kommer när som helst och allt vore toppen om det inte vore för ett stort problem i vår relation.

Sambon föredrar att sova på soffan istället för i dubbelsängen hos mig och har gjort det mer eller mindre varje natt sen 1,5 år tillbaka.

Jag har tjatat, gråtit, hotat, pratat och nu till slut känns det som om det inte är värt att försöka ens. Det har gått så långt att min sexlust har försvunnit helt (barnet i magen kom till när jag försökte muta honom att komma tillbaka till sängen med mycket sex...) min sexlust var inte i topp efter första barnet heller men jag försökte.

Nu får jag ingen närhet annat än när han vill ligga (eller om han nån gång får dåligt samvete mot mig) så nu vill inte jag ligga alls och han förstår inte det trots att jag säger det rakt ut. Jag menar - hur upphetsande är det med ett "Ska vi ligga älskling?" och en hand på tutten när man inte annars knappt rör varandra?

Har försökt få med honom på familjerådgivning men han vägrar...ofta med orden "vems fel tror du att de kommer säga att det är då?" Har försökt få honom att förstå att jag skiter i vems fel det är så länge vi gör nåt för att fixa vår relation innan det är för sent. Men nej han vägrar berätta om vårt liv för nån som inte har med det att göra.

Det känns som vi bara bor i samma hus men lever olika liv.
    Tyvärr har jag inte så mycket till liv heller eftersom jag flyttade från min stad till hans under första graviditeten och som det känns nu vill jag bara flytta tillbaka.

Jag känner mig så ensam och bortvald. Det är ju inte så här det ska vara att vara ett par! Jag vill inte att det ska ta slut men snart orkar jag inte mer.

• Svar på tråden Sambos men sover aldrig ihop
  • Anonym
    Anonym (Ensam) skrev 2012-01-04 20:11:16 följande:
    Han har sagt lite olika om varför han hellre sover på soffan bl.a.- att han sover bättre där- att han bara slocknar framför tv:n- att han inte vill gå till sängen när han är trött för du piggnar han till på vägen- att han vill ha ljud- att han inte orkat gå till sängenosv..

kan ni ha en TV (med lurar) i sovrummet?
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Kompromissaren) skrev 2012-01-04 20:37:43 följande:
    heh kom på att det låter som ett av mina ex. han sov alltid på soffan nu när jag tänker tillbaka av samma anledningar du skrev. kanske är samma kille? ;D
    Kanske är samma
  • Anonym
    Anonym (Ensam) skrev 2012-01-04 20:48:01 följande:
    Har bytt säng och det funkade inte. Funderar verkligen på att kasta ut alla tv men då blir det väl datorn istället :-/
    Anonym skrev 2012-01-04 20:36:52 följande:
    Kanske kan ni skaffa en tv till sovrummet?
    Jag har väldigt svårt att sova med tv på och snart kommer ju en bebis som kommer sova i sovrummet med oss.. Sambon har ju kunnat sova utan tv i sovrummet förut så varför skulle han inte kunna det nu? (Dessutom var han piggare då...)
    Människor förändras och han kanske behöver se tv för att kunna somna?!
  • Anonym

Jag är lite oromantisk av mig, så att inte sova tillsammans, ser jag inte som ett problem.
    Jag menar när jag sover, vet jag ändå inget av om min sambo ligger bredvid mig eller inte.

Varför är just sovandet så viktigt för dig ts?

Däremot är jag närhetsjunkie och skulle inte stå ut länge i en relation där inte närhet fanns dagligen.
    Så där skulle jag vara hård, vill han inte röra vid mig utom när han vill ligga, så behöver han inte röra vid mig då heller.
    Kan vi skippa närheten, kan vi skippa sexet, för mig är närheten viktigare än sex. 
    Men vad säger han själv saknar inte han att ha närhet med dig?
    Har du frågat honom det?            

• Anonym (Ensam)
    Anonym skrev 2012-01-04 20:45:32 följande:
    Du kanske snarkar våldsamt, som min gamla farmor? Hon snarkade så det gick inte att vistas i samma eller angränsande rum, minns jag. Eller så kanske du, när du sover, plötsligt slänger ut en arm i sömnen, och knockar din man? Eller så kanske du går upp flera ggr på natten, eller roterar som en propeller medan du sover.

Inget konstigt att ni SOVER åtskilda till vardags, däremot konstigt om ni ALLTID är åtskilda.
    Ja snarkar gör jag men vevandet och sparkarna sköter han så bra själv :-P
    Är höggravid och går  inte alls upp på natten för att kissa ens nu.
    Anonym skrev 2012-01-04 20:50:23 följande:
    Ja, du får fråga honom igen men utan att anklaga (för då kommer ni ingen vart). Fråga för att du vill veta, förstå.
    Jo men då kommer han med de där bortförklaringarna om att han sove bättre där osv. (se några inlägg tidigare)
    Anonym (been there) skrev 2012-01-04 20:51:28 följande:
    Min x man var lika dan, tyvärr ändrades det inte, vi har nu varit skiljda i 4 år och min nya man sover alltid bredvid mig i sängen, det är oerhört viktigt. Man behöver den närheten!
    Det hjälper tyvärr inte att tjata, men för skojs skull, lägg dig du på soffan och sov en natt, får du se var han tar vägen 
    Då försöker han säkert att tränga sig ner han med så att jag vaknar och inte kan somna om. :-P
    Anonym (Mysan) skrev 2012-01-04 20:52:39 följande:
    Jaaa, förstår han inte hur du känner om du talar ut det på ren svenska vet jag inte hur han ska fatta...Man tycker att man inte kan vara klarare än att rakt ut säga:

Fattar du att jag blir ledsen och känner mig oälskad när du vägrar sova tillsammans med mig?! Det räcker inte att säga orden,man måste visa dem också i handlingar! Fatta att jag behöver få känna närhet!

Du får väl ta ett allvarigt snack än en gång och verkligen prata och tala allvar, med spänd blick och kräva hans fulla uppmärksamhet och verkligen vara allvarig i det du säger. För uppenbarligen lyssnar han inte och tar dig på allvar. Du måste visa allvar med bårde rösten och kroppen.

Kan inte du själv börja gå på familjerådgivning eller till en terapeut...och säg bara det att imorgon har jag tid hos en terepeut. Då lär han ju fatta att du mår dåligt och går och pratar om ert förhållande utan honom, då kanske han vill vara med, annars blir han ju helt utanför. terapeuten kan ju komma med bra hjälp även om ni inte sitter där båda två...som sagt tillsist kanske din sambo går med dit också.
    Nästan exakt så där har jag sagt till honom.
    Har även gått hos terapeut när jag var nere förut men då var inte fokus på honom, men då sa hon(terapeuten) att det vore bra om han kom med så att vi kunde rensa mellan oss på samma gång men han ville inte. Han kunde tänka sig höra om mina problem så länge jag inte drog in honom i det... Nåt i den stilen sa han.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym skrev 2012-01-04 20:56:57 följande:
    Jag är lite oromantisk av mig, så att inte sova tillsammans, ser jag inte som ett problem.
    Jag menar när jag sover, vet jag ändå inget av om min sambo ligger bredvid mig eller inte.

Varför är just sovandet så viktigt för dig ts?

Däremot är jag närhetsjunkie och skulle inte stå ut länge i en relation där inte närhet fanns dagligen.
    Så där skulle jag vara hård, vill han inte röra vid mig utom när han vill ligga, så behöver han inte röra vid mig då heller.
    Kan vi skippa närheten, kan vi skippa sexet, för mig är närheten viktigare än sex. 
    Men vad säger han själv saknar inte han att ha närhet med dig?
    Har du frågat honom det?            
    Ja du har rätt, om vi hade närhet annars i förhållandet så skulle jag nog inte haka upp mig på att vi inte sover tillsammans men vi har ingen närhet så heller.

Hans behov av närhet är sex - hans ord, men han förstår inte att jag behöver annan form av daglig närhet för att vilja ha sex.
  • ramsylina

Hej TS

Jag förstår att du är jätteledsen över att han sover i soffan, det skulle jag också vara. Däremot tror jag inte egentligen att det är där problemet ligger. Ni har hamnat i en ond cirkel där ni bekräftar varandra, tar på varandra, för lite. Inte konstigt att du inte har nån sexlust om ni inte kramas och tar hand om varandra även när det inte leder till sex.

Småbarnstiden är en jobbig period att ta sig igenom. Kanske kan du lägga problemet på närhetsnivån istället? Låt honom sova i soffan just nu om han nu vill det, men kräv lite närhet. Att ni uppmärksammar varandra. Hjälper han till i övrigt i hemmet och med barn eller känner du dig som en hushållerska? Om ni får ett bättre förhållande under dagen så kanske det blir mindre viktigt vart han sover på natten? Jag tror dessutom att om ni får ett bättre och mer nära förhållande under dagen så kommer han vilja komma tillbaks till sängen.

Hoppas ni hittar en lösning som funkar för er båda!

• Anonym

Jag o min man sover inte heller tillsammans längre sedan vårt barn föddes (1 år sedan) Numera är det jag som sover på soffan o han i sovrummet med vårt barn. Anledningen e dels för att han snarkar o dels för att vårt barn vaknar ofta o han är inte lika känslig för ljud som jag är så det är helt enkelt för att jag ska få någon sömn. Vårt sexliv är bättre nu när jag kan sova. Tidigare sov jag med vårt barn o han på soffan eftersom han gick o la sig mkt senare o behövde vara pigg på jobbet men då var jag så otroligt trött jämt. Jag undrar också om vi någonsin kommer att kunna sova ihop igen men jag hoppas det ändå för det e ju inte riktigt normalt att aldrig sova ihop.

• Anonym (Ensam)
    ramsylina skrev 2012-01-04 21:08:46 följande:

Hej TS

Jag förstår att du är jätteledsen över att han sover i soffan, det skulle jag också vara. Däremot tror jag inte egentligen att det är där problemet ligger. Ni har hamnat i en ond cirkel där ni bekräftar varandra, tar på varandra, för lite. Inte konstigt att du inte har nån sexlust om ni inte kramas och tar hand om varandra även när det inte leder till sex.

Småbarnstiden är en jobbig period att ta sig igenom. Kanske kan du lägga problemet på närhetsnivån istället? Låt honom sova i soffan just nu om han nu vill det, men kräv lite närhet. Att ni uppmärksammar varandra. Hjälper han till i övrigt i hemmet och med barn eller känner du dig som en hushållerska? Om ni får ett bättre förhållande under dagen så kanske det blir mindre viktigt vart han sover på natten? Jag tror dessutom att om ni får ett bättre och mer nära förhållande under dagen så kommer han vilja komma tillbaks till sängen.

Hoppas ni hittar en lösning som funkar för er båda!

Jag känner mig som en hushållerska, han är jättebra stundvis med vårt barn men han är katastrofalt dålig på att hjälpa till med hushållssysslorna. När jag städar tittar han på tv/datorn istället och om jag ber om hjälp så ber han mig istället att ta det lugnt för "det där kan man göra sen".   Har testat att ta det lugnt och tyvärr blev det ändå bara jag som städade sen...
  • Anonym (svårt att sova)

Jag har i perioder mycket svårt att somna in för natten, får ångest av kvällsrutiner och att gå och lägga mig. Under dessa perioder hamnar jag oftast i soffan. Mina "bortförklaringar" skulle låta precis som din sambos. Min man har varit förstående och vi har alltid gosat lite i soffan innan jag somnat där och sen tassar han försiktigt upp och går och lägger sig. 

Sen vi flyttade för ett halvår sedan så har vi inte haft soffan ens på samma våningsplan så nu har min man köpt denna datorn till mig så jag kan kolla på film med hörlurar i sängen. Har inte haft datorn så länge men hittills har det funkat     

• Anonym (sova själv)
    Anonym (Ensam) skrev 2012-01-04 21:15:47 följande:
    Jag känner mig som en hushållerska, han är jättebra stundvis med vårt barn men han är katastrofalt dålig på att hjälpa till med hushållssysslorna. När jag städar tittar han på tv/datorn istället och om jag ber om hjälp så ber han mig istället att ta det lugnt för "det där kan man göra sen".   Har testat att ta det lugnt och tyvärr blev det ändå bara jag som städade sen...
    Låter ju som om detta kan vara ett lika stort eller t.o.m större problem.

För min del skulle jag inte tycka det var jobbigt att sova i olika sängar/soffor/rum. Jag är uppe ganska mycket på natten, somnar sent, läser länge och tycker jag får smyga för att inte väcka min man. Min man vaknar tidigare än jag och stör mig ibland på på morgonen. Ett tag hade vi  dubbeltäcke men det var så jobbigt, aldrig fick man ha täcket ifred, så det slutade vi med rätt snabbt. Det här med att sova i dubbelsäng är nog inte för alla...
  • Anonym (Mimmi)

Jag sover i princip aldrig med min sambo. tycker inte om att sova bredvid någon som hela tiden väcker en med snarkningar och när de vänder och vrider på sig. Jag älskar att sova själv och skulle inte ha något emot att ha två olika sovrum. Gud vad skönt säger jag bara! :) Däremot förstår jag precis vad du menar när du säger att du behöver närhet för att vilja ha sex. jag älskar att ha sex med min sambo, men om han bara direkt tar mig mellan benen utan att vi varit nära på annat sätt, och utan att han sagt något snällt på länge så blir jag bara förbannad. Klart man vill känna sig uppskattad och äslad, inte bara att man duger till sex! Förstår dig precis! Men jag tror inte heller problemet ligger i om ni sover i samma säng eller inte, utan i om han är öm och kärleksfull mot dig innan ni sover. 

• Krake

Tycker du ska släppa sovandet och fokusera på närheten. Jag gillar inte heller att sova ihop med folk och har eget sovrum. Man kan ha närhet och sex på andra sätt än genom att dela säng. Om din man inte vill dela säng med dig så tror jag det hela blockeras av att du inte accepterar det. Byter du inställning till att själva sovandet inte är så viktigt så har ni en bättre utgångspunkt för närhet.

Moster, inte monster.
  • Genghis
    Anonym (Ensam) skrev 2012-01-04 20:26:23 följande:
    Han säger "Jag älskar dig" dagligen
    men samtidigt är det svårt att känna sig älskad när han inte sover med mig.
    Alla gillar inte att sova tillsammans med andra. Jag föredrar att vara ensam i sängen, då får jag mer plats och det blir inte så varmt, 

Jag fattar inte riktigt poängen heller, man sover ju, då vet man ju inte att den andra är där ändå? Eller skulle det hjälpa om din sambo lägger sig i din säng och går efter att du har somnat?
  • Anonym

Jag och min sambo sover sällan tillsammans. I början tyckte jag att de va värdelöst, men nu har jag vant mig.

Anledningarna är att hans son på 2,5 år vaknar mitt i natten och skittidigt på morgonen om inte pappa är där, att hans dubbelsäng som han delar med sonen är sjukt obekväm enligt mig, Min 120-säng är för liten och för hård enligt honom. Vi ska köpa ny säng som vi båda kan sova i, har bara inte funnits pengar till det än (Varit sambos i 9 mån).

Men när han har nattat sonen kommer han ut och umgås och myser med mig.

Ligg och mys med honom i soffan och gå å lägg dig sen? Man MÅSTE ju inte vara i sängen bara för att mysa och ha sex.

• Anonym

Vad säger han om du också vill sova i soffan då? Kommer inte Muhammed till berget får berget komma till Muhammed.... ;)

• Anonym
    Anonym (Ensam) skrev 2012-01-04 21:05:11 följande:
    Ja du har rätt, om vi hade närhet annars i förhållandet så skulle jag nog inte haka upp mig på att vi inte sover tillsammans men vi har ingen närhet så heller.

Hans behov av närhet är sex - hans ord, men han förstår inte att jag behöver annan form av daglig närhet för att vilja ha sex.

Förstår inte, eller vill inte?

Om han själv inte har behov av närhet, så är han förstås inte särskilt motiverad att söka närhet heller, av den anledningen.

Men om han verkligen får klart för sig att för dig fungerar inte sexet, om du inte också får närheten, att där måste han göra en ansträngning.
    I gengäld kunde du kanske gå med på att låta honom få ha sin soffa då. 
    Så får ni båda ge och ta, men då måste han skärpa sig på att visa dig närhet.

Min son som är asperger förstår inte det där med att visa att han tycker om, annat än med ord.
    Med honom har jag varit supertydlig, jag har sagt att när jag eller han kommer hem, så vill jag ha en kram.
    Då får jag också det, visserligen tar det bort spontaniteten, men jag känner ändå värmen från honom i kramen, Och faktiskt så har det hänt att han kommit rent spontant och gett mig en kram, som på nyårsaftonen vid tolvslaget.
    Han har lärt sig att jag uppskattar det, även om han inte alltid förstår poängen.
    Att det är viktigt för mig.

Inga andra liknelser, än att det kanske är så tydlig du måste vara mot  din man om han inte själv har behovet och det kommer naturligt för honom att visa ömhet och närhet. 
    Tala om att när ni ska ha mysigt framför tv:n så vill du ha honom nära, men inte på ett sexuellt sätt, inte där och då.
    Den stunden ska bara vara närhet.
    Kanske vill du börja och sluta varje dag med en kram, den som går upp sist ger den andra en kram, och likadant gör den som går och lägger sig först.
    Det gör mycket att börja och sluta varje dag med en kram.
    Och det är konkreta, tydliga saker som han kan ta fasta på om han tycker det är svårt att veta när, var och hur.
    Vilket jag vet att han inte är ensam om som man att tycka.
    Du vet säkert fler saker du skulle vilja få in i vardagen. 

Och skulle han strunta i det, trots att du är så tydlig, trots att ni kommit överens.  
    Då ställer du honom till svars, varför han inte gör som han lovat att han ska göra.
    Och hjälper inte det, så.......antingen skulle jag om jag vore du i det läget sluta ha sex, för det skulle inte ge mig något då.
    Alternativt börja fundera allvarligt på om han var rätt för mig och det skulle jag tala om för honom att jag funderade på, så han förstår allvaret.                               
  • Anonym (Ensam)
    Anonym skrev 2012-01-09 21:38:33 följande:
    Hur har det gått ts?
    Jo det går bättre än väntat.
    Han råkade gå förbi när jag hade tråden uppe och blev arg för att jag berättade om oss inför massa folk på nätet men jag frågade då vad jag skulle göra annars när han inte lyssnar på mig och jag behöver få ur mig det här.
    Han surade bra länge men har faktiskt sovit i sängen två nätter och verkar försöka sig på lite hushållsarbete med, så just nu är det trevligare stämning här hemma men jag kan inte ens i min vildaste fantasi inbilla mig att det kommer hålla sig så här.
  • Anonym (Arg på oförståelse)
    Anonym (Mysan) skrev 2012-01-04 20:30:12 följande:

Enbart dumma bortförklaringar till varför han inte vill sova i sängen. Älskar man någon vill man väl inget hellre än att ligga tillsammans och mysa, sova, ligga osv...??! Eller? Min man och jag med för den delen skulle aldrig få för oss att inte sova ihop, om det inte var av extrama skäl, typ magsjuka eller nåt som stör den andre kanske...men har då aldrig hänt!

Dålig insikt. DU/NI kanske älskar att sova ihop men andra kan det helt enkelt inte! Jag älskar min sambo mer än allting annat, och hon vet det, men hon har fått lära sig att jag har både svårt att somna OCH att sova bredvid någon annan öht. Att somna med ljud, t.ex. tv på gör det enklare för mig medan hon vill ha det helt tyst.

Sluta sprid detta att ALLA måste sova tillsammans jämt annars är det något fel på dem. Och vi har ett helt fungerande/underbart sexliv, vad skulle just grejen med att sova bredvid varandra ha med det att göra som folk ofta påstår? Man närmar sig helt enkelt på andra ställen/kryper ned bredvid den andra/min sambo (som har lätt att) somnar efter och jag går sedan ut för att somna till tvn.

Inse att all människor inte är kopplade exakt som DU.
Svar på tråden Sambos men sover aldrig ihop