Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Varför använder inte DU menskopp???

Wittra skrev 2012-01-05 15:40:31 följande:
    Ja, reagerar också på argumentet "men prova" eh, jaha, men om den kostar 200 så är det väl pengarna åt fanders om man inte trivs? man kan väl inte returnera snuskkoppen
    Man kan tydligen klippa sönder den och skicka tillbaka och få pengarna tillbaka, från nåt ställe i alla fall (läste det här i tråden). Hur pass miljövänligt DET är förtäljer nog inte storyn.
  • Jennie med ie
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:28:14 följande:
    ja hoppas ni som säger "sjuuukt äckligt" inte använder bindor.. då är menskoppen som en blomma och bindor som en fis i jämförelse.
    Nåja, det är ju rätt individuellt vad man ser och upplever som äckligt. Där finns inget facit...
  • Jennie med ie
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:37:48 följande:
    jo egentligen är väl inget så äckligt eftersom det är blod och något naturligt. vissa verkar ju tycka det är äckligt eftersom det verkar kladdigt, när det i själva verket är mer kladdigt med bindor.
    Även naturliga grejer kan såklart upplevas äckligt...

Med binda behöver man ju inte komma i fysisk närkontakt med blodet och det behöver inte bli det minsta kladdigt, även om man SER blodet. Personligen gillar jag inte bindor, men förstår att alla inte är som jag
  • Jennie med ie
    Borttagen användare skrev 2012-01-05 17:52:39 följande:
    jo, fast har du en binda så blir det kladdigt eftersom du blöder från din fitta och det hamnar i bindan = du får en blodig fitta. sen hur blodigt det blir beror nog på hur mycket du blöder och hur ofta du byter binda. men man pissar ju inte ut blodet och får en fin stråle som lägger sig så fint i bindan, utan blodet letar ju sig uppåt, neråt, bakåt.. beroende på hur mycket man rör sig. har du tampong, eller menskopp hamnar i princip inget blod utanför slidan. så kladdigt blir det ju alltid med binda hur man än vrider och vänder på det, men kanske inte på fingrarna om det var det du tänkte på.
    Ja jag tänkte på fingrarna/händerna...
  • Jennie med ie
    MariaElionora skrev 2012-01-05 21:59:31 följande:
    Hur kan man tycka så mycket om nåt man aldrig provat?
    Hur kan man anse att bindor och tamponger är MINDRE äckligt än menskopp. Menskoppen är ju gjord för att vara hygienisk på ett helt annat sätt än bindor och tamponger.
    T ex för att man med tampong eller binda inte måste ta med fingrarna/händerna på själva blodet? DET tycker nog många känns äckligt, och med binda eller tampong slipper de det... Konstigare än så måste det inte vara.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 22:02:25 följande:
    T ex för att man med tampong eller binda inte måste ta med fingrarna/händerna på själva blodet? DET tycker nog många känns äckligt, och med binda eller tampong slipper de det... Konstigare än så måste det inte vara.
    Som t ex de som inte tycker om tanken att stoppa upp fingrar i vaginan och därför inte vill testa att använda pessar. Jag känner inte likadant, men förstår att andra kan göra det...
  • Jennie med ie
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:03:55 följande:
    Nog tusan kommer man lättare åt blodet när man drar ut en tampong eller byter binda än när man tömmer menskoppen. Jag får då aldrig blod på mina fingrar. Sen så är blodet i menskoppen mycket renare och "finare" än det blod som samsas med bakterier och skit i tampongen eller bindan.
    Och många får inte nåt blod på fingrarna med tamponger eller binda...  Tjena, vi är olika.
  • Jennie med ie
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:18:46 följande:
    Sen som jag tidigare sagt tycker jag alla har skyldighet att tänka på miljön och tycker det är mångfalt viktigare än folks egocentriska ursäkter för att slippa ta ansvar.
    Och som många skrivit tidigare kan man tänka på miljön utan att göra det allra bästa miljövalet i 100% av sakerna. Det gör ingen, inte ens du.
  • Jennie med ie
    SHAKAWKAW skrev 2012-01-05 22:28:19 följande:
    Så... Jag som källsorterar, köper ekologisk mat, försöker äta mindre kött, skänker pengar till organisationer som arbetar för miljön och som gör mycket annat; jag är inte miljövänlig, eftersom jag inte använder menskopp...?

Right.
    Såere, man kan tydligen inte vara en sann miljövän om man använder annat mensskydd än menskopp.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???