Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Varför använder inte DU menskopp???

Genghis skrev 2012-01-05 22:35:19 följande:
    När jag har gjort min provsprängning av kärnvapen tänker jag börja med menskopp så att jag också kan komma till miljöhimlen.
    Good for you! Men jag tycker du ska använda pessar som p-medel också, som jag gjorde, så får du nog VIP-plats t o m.
  • Jennie med ie
    1978 skrev 2012-01-05 22:41:58 följande:
    Ni som tycker att det är äckligt: har ni aldrig någons snopp eller fingrar i era snippor? Kokar era partners snoppen/fingrarna först?
    Man kör väl dem i diskmaskinen?
  • Jennie med ie
    FasterK skrev 2012-01-05 22:58:50 följande:
    Menskoppen är den mest fantastiska uppfinningen sedan hjulet! Bara att trycka in brudar.

....men visst är det så att alla varken kan (fysiska orsaker) eller vill använda den och det respekterar jag. Jag har dock lite svårt för argumentet -det är äckligt. Bindor och tamponger är låååångt ofräschare än en menskopp. En del säger - vill inte vara där och "gräva". Nej, men du kan ha en penis och andra fingrar där. Skumt argument.
    Tja, jag vet inte hur du har sex ;) men de flesta snoppar gräver inte i muffen då...

Sen är det väl bara att inse att det inte finns nåt facit på vad som är äckligt och vad som inte är det, utan det är nåt individuellt.
  • Jennie med ie
    MariaElionora skrev 2012-01-05 22:56:01 följande:
    Som ni ser finns dom i många olika färger så det går att välja efter tycke och smak.
    Tja alltså skulle jag ha en menskopp hade färgen definitivt kvittat, jag skulle inte direkt studera den eller ha den som pydnad så 1 eller 100 olika färger hade inte gjort nån skillnad
  • Jennie med ie
    FasterK skrev 2012-01-05 23:12:23 följande:
    ....för att sätta in och ta ut menskoppen måste man ha sina fingrar i området. ...precis om en en snopp ibland kan vara där. Ja, du fattar. Det är anti-menskoppare som benämner det som "grävande". ...jag är inte en rabiat koppförespråkare, men tycker ändå att den är såå bra. Kvinnor måste ju få välja det de tycker är bäst. ...som sagt har jag svårt för argumentet att det skulle vara "äckligt" att använda menskopp.
    Och jag har svårt för bristen på insikt om att det inte finns facit på vad som är, känns och upplevs som äckligt...

Åh vad glad jag är att jag inte blev så fanatisk pessarförespråkare ;-D
  • Jennie med ie
    FasterK skrev 2012-01-05 23:19:45 följande:
    Trådstarten tycker jag nog har lite fel fokus, för den an tolkas som skuldbeläggande. Det är trevligare att diskutera den här saken utan den tonen.

Fortfarande anser jag att det är överdrivet att använda ordet äckligt för att ta ut och föra in en menskopp. visst kan kvinnor äcklas av sitt eget underliv och det tycker jag är synd och faktiskt tragiskt.
    Det är nog inte underlivet som sådant som framkallar äckelkänslorna, utan hanterandet av blodet...
  • Jennie med ie
    FasterK skrev 2012-01-05 23:27:24 följande:
    Jo, det är sant. ...men det är ju en liknande blodig hantering även med tamponger och bindor.

...som sagt, man får använda det man vill, men det är trist att höra argumentet "äcklig" om menskoppen tycker jag.
    Just liknande, till skillnad från samma, är väl den avgörande punkten. Den där skillnaden som gör att en del tycker tamponganvändandet eller bindanvädandet är mindre äckligt än menskoppsanvändandet. Och att man tycker olika där, ja det ser jag inte som nåt anmärkningsvärt...
  • Jennie med ie
    FasterK skrev 2012-01-05 23:34:15 följande:
    Ok, då kan jag väl säga att bindor och tamponger är vidriga, äckliga, stinkande, miljöförstörande helvetesgrejor som borde förbjudas enligt lag. Inget anmärkningsvärt.
    Tja om du vill ta i så du spricker så visst, men det låter ju överdrivet. Ska du istället göra motsvarande som i denna tråden så nöjer du dig med att på frågan om varför du inte använder binda eller tampong svarar att du själv gör inte det för att du tycker det är äckligt och använder hellre menskopp.
  • Jennie med ie
    JennieJ skrev 2012-01-05 23:45:22 följande:
    EnFisPåTvären Ha ha synd på ett sätt att man ingen menstruation har just nu så man kunde testa direkt. Berätta för mannen här om menskopp första kommentaren "asså fan vad sjukt och ska du köra upp en stor kopp, hur ska du kunna gå" berätta då att jag ska köpa de och testa. Hans svar " ja men när du lägger dig ner rinner de inte över då? Ja du de lär vi märke svara jag tillbaka men kan förstå män och en del som en testat att man får lite äckel tänkar min fråga är då på vilket sätt är de äckligare att sätta in en kopp istället för tampong och varför ens tycka de är äckligt då de är ett friskt tecken att man har mens?
    Som skrivits innan, en del tycker att den mer direkta kontakten med blodet är skillnaden. Skillnaden mellan att dra ut en tampong i snöret och blodet är liksom inne i tampongen och att ta ut en kopp fylld med blod, tömma och skölja... Som sagt, man är olika.

Sen behöver inte mensen betyda att man är "frisk" på nåt sätt, men det är en annan sak egentligen...
  • Jennie med ie
    FasterK skrev 2012-01-05 23:48:33 följande:
    Precis! Du har fattat. ...med tillägget från mig att jag inte äcklas av bindor och tamponger. Jag bara tycker att menskoppen är många, många gånger fräschare och bättre. Jag behöver i grunden inte uttrycka mig i termer av ord som "äcklig".
    Inte "precis", för att svara så som jag skrev är en heeeeelt annan sak än din "liknelse" med  att kräva förbud o s v.

DU tycker att menskopp är fräschare, andra gör det inte. DU tycker inte att viss mensblodshantering är äcklig, andra gör det.
  • Jennie med ie
    JennieJ skrev 2012-01-05 23:54:56 följande:
    Jennie med ie bara att jag inte kan förstå hur man kan äcklas av sitt egna blod men de är jag helt enkelt som inte förstår då jag anser de är så naturlig. Visst kan förstå vad du menar oxå
    Det där med att det är naturligt gör ju inte automatiskt att det inte känns ofräscht liksom...
  • Jennie med ie
    FasterK skrev 2012-01-06 00:00:18 följande:
    Det var ju medvetet överdrivet...

Jag motsätter mig ordet "äcklig" om en kvinnas menstruation, vare sig det gäller tamponger eller menskopp. Visst - kvinnor kan äcklas av blod, eller hanteringen av det. För mig är det märkligt och underligt att man äcklas av sitt eget mensblod, men kan ändå förstå att vissa kvinnor känner så.
    Väldigt överdrivet, och därmed ganska ovidkommande och meningslös som kontring eftersom "motståndarsidan" inte alls uttrycker sig så...

Men vad bra att du äntligen kan förstå att vissa kvinnor känner så. Det var inte en minut för tidigt. Då kan jag gå vidare
  • Jennie med ie
    JennieJ skrev 2012-01-06 00:04:41 följande:
    Jennie med ie asså kan väl förstå till en viss del hur du menar men har svårt att sätta mig in 100% då jag själv inte upplever de på samma sätt. För pratar enbart om mig själv och ser de som helt friskt, normalt och inga konstigheter med detta blod. Men som sagt kan bara utgå från mig själv och hur jag känner å tänker och visst så accepterar jag att andra tycker annat även om jag då kan ha svårt att förstå varför. Oj de vart långt å snurrigt svar
    Precis som att de som svarar på TS fråga nästan utslutande också bara svarar utifrån sog själva, varför DE inte använder menskopp, D v s inget nån annan egentligen behöver känna sig förorättad över

Som jag skrev innan, menskoppen är i sig en väldigt god idé, tyvärr tror jag inte TS och en del andras sätt att försöka få fler att prova är så lysande. En annan approach skulle ge större resultat.
  • Jennie med ie
    1978 skrev 2012-01-06 00:09:06 följande:
    Om man sätter ett finger mellan slidväggen och koppen kan luft komma förbi och då blir det inget vacuum.
    Ungefär som när man ska ta ut ett pessar, skulle jag tro...
  • Jennie med ie
    slinkywookie skrev 2012-01-06 13:41:34 följande:
    Absolut, om det nu var sa att det handlar bara om ett par tamponger... Men i verkligheten ar det enorma berg av engangskydd som hamnar pa tippen, alternativt spolas ned (att folk ens gor sa!).
    Eller återvinns... faktiskt.
  • Jennie med ie
    slinkywookie skrev 2012-01-06 14:14:03 följande:
    Vilket ar ju kalas. Om man har kompost. Men tyvarr sa hamnar nog det mesta pa tippen.
    Eller om man bor på ställen där komposterbart avfall sorteras för sig och hämtas med sopbilen.

Ja det mesta hamnar säkert bland det vanliga hushållsavfallet, tyvärr.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???