slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 18:58:42 följande:
det sätts på ett armband på bebisen i stort sett direkt när den föds och man får kontrollera att nummret stämmer överrens med det man själv har på armen..99% av tiden har man bebisen själv inne hos sig.. man lämnar inte ifrån sig barnet om det inte är något akut allvarligt så att personalen drar i väg annars är barnet i samma rum som den nyförlösta modern.
Det finns extremt små risker att en förväxling skulle ske på ett svenskt sjukhus i dag.
Jag födde barn för 7 år sedan och det fanns inte en suck till risk för förväxling då, inte heller när jag var med på min mosters förlossning för 23 år sedan så jag vet inte vad det är för kosntiga ställen du har haft din praktik på.
Finns inte ett enda kännt fall av förväxling i modern tid och det skulle upptäckts senare i livet iaf pga de obligatoriska prover som tas vid tex sjukdomar....förr eller senare upptäcks alltid sånt och det senaste fallet av förväxlingar som finns i Sverige var väl på 30-talet om jag inte minns fel
Jag har inte sagt att det skett någon förväxling där jag gjorde praktik. Anonym frågade om jag visste hur det gick till på bb idag och jag svarade att jag inte vet mer än det jag upplevde när jag varit där under mina egna förlossningar samt på en praktik för 4-5 år sedan.
Jag vet att det är ytterst ovanligt att det skulle ske någon förväxling pga den höga säkerheten, men det är fortfarande inte helt omöjligt att något sådant skulle hända idag.
Jag läste för ett tag sedan om en förväxling som skett i nutid för inte så länge sedan, tror bestämt det var i Sverige.