• Anonym

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Anonym skrev 2012-01-06 21:03:42 följande:
    var i allt var jag ego? Jag hade aldrig gett honom anledning att misstro mig. Någonsin. Däremot han mig; genom sin egen otrohet. Det handlar inte om att inte förstå, det handlar om känslor som inte går att komma förbi. OM en man begär ett test, så är det för att han inte är hundra procent säker på att barnet är hans. Och om en person KÄNNER MIG; till hundra tio procent, så vet den personen att jag inte är en människa som bedrar den jag älskar. OM han hade känt min kärlek så starkt, som jag försökte uttrycka den, och visade den på alla sätt och vis, så hade han förstått att jag inte hade varit kapabel att göra en sådan sak som att bedra honom. Sa nog mer om honom, än om mig.

Tillit är för övrigt ett ord som går åt båda håll. Det stavas likadant åt båda håll. Det betyder att om man GER sin tillit till någon, så behöver den personen ge den tillbaka; för att det ska bli något starkt och hållbart. Som kvinna så vet man ju t.ex. inte om mannen ifråga tänker stanna och stötta och verkligen VARA pappa också, men inte f-n kan man göra nått åt det, man kan inte heller kontrollera om han samtidigt är ute och vänstrar och gör någon annan gravid, man kan bara försöka lita på att han är en bra man.
    Och antingen väljer man att lita på någon, och då kan det bli en fin relation, om personen ifråga försöker göra samma sak tillbaka och båda är ärliga och trogna. Eller så väljer man att misstro sin partner, och då lär det bli en ganska trist relation. 

Att begära ett test ÄR att säga att man misstror sin partner. Så enkelt är det ju bara. Och då har man ju antingen relationsproblem, eller djupa personliga problem. Men oavsett orsak, så kan att begära ett faderskapstest såra något enormt.
  • Anonym

Min sambo sa samma sak när jag var gravid. När barnet kommer vill han göra ett test. En mamma vet alltid att hon är barnets mamma. Men hur kan man egentligen som man vara 100% säker? Min sambo litar på mej men han ville bara ha det svart på vitt. Jag tog faktiskt inte illa upp. Men som nån annan skrev. Han har dålig erfarenhet, se det så och inte som nåt illa.

• Anonym
    starchild81 skrev 2012-01-07 00:16:57 följande:
    problemet var nog snarare att han var ärlig mot henne TS o straffas för det...... ngt vi har lärt oss av denna tråden är att va inte ärlig ang faderskapstest skicka hem ett till en bra polare annars får du ett helvete...... 

ja, vad bra att han iaf står för att han inte litar på ts.
  • Anonym
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 00:23:13 följande:
    De senaste åren har det ju blivit en jättekommers med de där privata laboratorierna som gör DNA-tester. Den som ställer frågan (vanligen den utpekade fadern) får skicka in t.ex. några hårrötter från barnets hårborste, och topsavstryk från sin egen munslemhinna. Om resultatet visat att allt är i sin ordning, så behöver varken mamman eller barnet någonsin få veta något. Det är bra! MEN - det blir dyrt!!! Läste någon gång att ett test kostar 10 000 kr - men det kan ha sjunkit nu i och med att volymen har ökat.Den slutsats man kan dra, är dock att det finns MASSOR av män därute som ser anledning att få det här testet gjort..! Och ALLA kan inte lida av paranoia eller andra psykiatriska diagnoser..!

är det en jättekommers i Sverige?
  • Anonym
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 00:23:13 följande:
    De senaste åren har det ju blivit en jättekommers med de där privata laboratorierna som gör DNA-tester. Den som ställer frågan (vanligen den utpekade fadern) får skicka in t.ex. några hårrötter från barnets hårborste, och topsavstryk från sin egen munslemhinna. Om resultatet visat att allt är i sin ordning, så behöver varken mamman eller barnet någonsin få veta något. Det är bra! MEN - det blir dyrt!!! Läste någon gång att ett test kostar 10 000 kr - men det kan ha sjunkit nu i och med att volymen har ökat.Den slutsats man kan dra, är dock att det finns MASSOR av män därute som ser anledning att få det här testet gjort..! Och ALLA kan inte lida av paranoia eller andra psykiatriska diagnoser..!

självklart gör man testet av en anledning; man tror kvinnan varit otrogen. (vem har bestridit det?)
  • Anonym
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 01:03:28 följande:
    Vissa har ju påstått att en man måste vara psykiskt störd för att överhuvudtaget kunna tänka sig att hans fru/kvinna har varit otrogen. Jag hävdar ju då att det inte är så, utan fullt normalt med tanke på vad som står på spel om det blir fel...

fullt normalt i ett dåligt förhållande ja.
  • Anonym

Det är en svaghet hos honom som du antingen får lära dig att leva med och arbeta på tillsammans med honom.. Eller om du känner att kärlek utan tillit inte finns så har du ju svaret framför dig vad du vill göra..
    Var stark, det är inte du som gjort fel!

KramHjärta  

• Anonym
    Anonym (Absolut) skrev 2012-01-07 01:32:53 följande:
    Eftersom det tyvärr inte är lag på test ännu så är det ju så det alltid ser ut!! Jag skulle aldrig lita på någons ord när det gäller föräldraskap...folk ljuger för sina nära och kära; föräldrar för sina barn, barn för föräldrar, syskon, vänner OCH framförallt partners..alla kan någon gång ha anledning att ljuga om olika saker oavsett om de egentligen ville det eller inte, så händer det att vi försätter oss i situationer där den enda utvägen ser ut att vara en lögn!! Det verkar t.o.m ibland som att folk ljuger mer just ju närmare relation de har, eftersom lögner för det mesta inte är något annat än ett missrkitat försök att just skydda och inte såra vederbörande...och att inte förstöra relationen, för sin egen skull åxå så klart...Även om att ljuga och bedraga skulle vara otroligt okarktäristiskt för en kvinna, hon hade aldrig innan eller efter gjort något liknande så skulle ju skadan ändå vara skedd med den enda lögnen, den enda gången, om faderskap...

det du beskriver är ju precis dåliga förhållanden.
  • Anonym

Jag förstår dig TS fullt ut. Vad många verkar förbise är att ett förhållande kräver tillit till varandra, annars kommer det inte att fungera. Att utan vettigt skäl och bevis tvivla på att vara biologisk förälder till ett barn, det är det ultimata misstroendeförklaring man kan ge sin partner.

Låt honom ta sitt test och få svart på vitt att han är en idiot i sitt tänkande. Sedan måste jag säga att jag har svårt att se hur en relation ska kunna repareras och fungera efter en sådan incident. Jag hade nog tagit mitt packning, barnet och gett mig av efter att provsvaret kommit. Därefter hade han fått jobba häcken av sig för att bevisa att han gjort bot och bättring i sin paranoia. 

• Anonym
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 14:18:49 följande:
    Eftersom det är så mycket som står på spel för pappan om det blir fel, så måste det vara upp till honom att bestämma om han vill göra testet eller inte. Han måste ha tolkningsföreträde, ÄVEN om kvinnan och personer i omgivningen inte tycker att han har någon orsak att vara misstänksam. ...och egentligen förstår jag inte varför vi diskuterar det här, eftersom mannen enlig lag har precis denna rätt, om han vill gå genom samhällets normala kanaler för att få testet gjort. Han måste inte redogöra för VARFÖR han är misstänksam. Han får det ändå. Självklart, anser jag!

nej, han får göra det av vilka anledningar han vill, men kom inte och påstå att det är ett bra förhållande!
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.