• deddan

Hon morrade till..

För allra första gången idag såg jag min 9månaders valp riktigt morra till, blir svinförbanad. Hon är en blandning av jack russel och border terrier.

Detta är en helt annan sida av henne, som jag inte kunde tänka mig. Inte alls!
    Kanske mitt eget fel, men jag bara undrar om det som hände är en normal reaktion från hunden.

Hon hade varit snäll och duktig idag så gav henne ett grisöra. Hon har aldrig fått det innan, men hon var HELT inne i det. Hon  har ganska känslig mage, och skulle inte äta hela grisörat. Inte bara av anledningen att magen är känslig, utan att det var en väldigt stor bit för hur liten hon är.

När vi skulle ta grisörat från henne började hon morra, och visa sina tänder, detta fortsatte hela tiden och vi sa ifrån SKARPT varje gång hon gjorde det. Vi visste inte om vi skulle låta henne ha det eller ta den, iom. att vi inte vill sända ut signalerna att det är hon som bestämmer för det är de inte. Hade nästan tag i grisörat och hon låser hela käken, jag fastnar med ett finger mellan hennes tänder och hon bara fortsätter trots att jag verkligen säger till henne att släppa.

Gjorde vi fel i att ta grisörat? Borde vi delat den innan istället?
    Snälla, döm inte eller någonting nu, vill bara ha råd! 

stay strong.
  • Svar på tråden Hon morrade till..
  • sjöjungfru

Ni gjorde rätt i att ta det..men en sak jag regerade för är att "ni inte bara tog det" utan höll på.  flera gånger..

A o O..med hundar är att TA BETSÄMT O INTE "TRAMSA".. hade det varit min hund så hade hión fått en smäll..När hon morrar..ja inte hårt men en knuff som visar att detta är inte kul..

Jag är ledare och då tar jag benet eller örat om jag vill,,

• deddan

Det gick inte "bara dra ut det", vi försökte verkligen det. Hon har ett sånt j*vla grep om allting, och det går inte "öppna" käkarna heller..

sen har vi fått lära oss att ta två fingrar och trycka in i sidan på henne, provade det också, men det funkade inte alls det heller! Och det brukar det göra...

Kände mig helt maktlös.. tur att valpkursen börjar snart..

stay strong.
  • sjöjungfru
    deddan skrev 2012-01-05 18:50:23 följande:
    Det gick inte "bara dra ut det", vi försökte verkligen det. Hon har ett sånt j*vla grep om allting, och det går inte "öppna" käkarna heller..

sen har vi fått lära oss att ta två fingrar och trycka in i sidan på henne, provade det också, men det funkade inte alls det heller! Och det brukar det göra...

Kände mig helt maktlös.. tur att valpkursen börjar snart..
    Proavde du o öpnna munnen..o "rista" ut örat.????
  • mastiffa

Lär henne byteshandel. Det menas med att ni ALLTID har något som är godare än det hon har och  kör träning med henne några ggr per dag med henne tills hon får grepp om att hon inte behöver försvara sina saker mot er.

Problemet kommer att vara löst innan dagen är slut.

• Lördagkväll

och nästa gång kan du dela örat innan hon får ett.. =)

• deddan

Lottorna: Ja, men det gick inte öppna munnen..

mastiffa: Är det säkert? Värt att prova! Det var det vi fick göra idag, tog torkad oxlever och höll över nosen, då släppte hon grisörat.. 

stay strong.
  • Lillsolan

Den kampen avgjordes för vår valp när hon var runt 8 veckor, idag nyss fyllda 1 år visar hon ingen typ av vilja att morra när hon får tuggben , märgben el liknande. Du måste va bestämd på vad hon får eller inte och eftersom hon är 9 månader nu så kan man även säga att första trotsåldern börjat och var de första gången hon fick ett sådant gott öra förstår jag hundens reaktion som e helt naturlig. Har skälv terrier (Amstaff). Hoppas det går bra men på något sätt måste du visa hunden att morrning mot dig är allt annat än okej. Om du är rädd för att säga ifrån märker hunden de på nolltid och kommer säkerligen utnyttja tillfället att vinna över dig. Valpkursen är nog jättebra . Lycka till :)

• mastiffa
    deddan skrev 2012-01-05 18:56:50 följande:
    Lottorna: Ja, men det gick inte öppna munnen..

mastiffa: Är det säkert? Värt att prova! Det var det vi fick göra idag, tog torkad oxlever och höll över nosen, då släppte hon grisörat.. 
    Vi har en mastiff här hemma och jag tror att om vi hade börjat att dra ut hans grisöron ur munnen så hade han käkat upp oss levande om vi inte hade tränat diverse saker med honomSkrattande
  • MammaTillDomFinaste
    mastiffa skrev 2012-01-05 19:02:02 följande:
    Vi har en mastiff här hemma och jag tror att om vi hade börjat att dra ut hans grisöron ur munnen så hade han käkat upp oss levande om vi inte hade tränat diverse saker med honomSkrattande
  • BodyMindSoul

Usch vad trist, förstår att du blev lite upprörd! Min russell blev också helt fixerad i första trotsåldern, runt nio månader.... Det blev hård träning, vi började ta matskålen, leksaker, hundben etc ifrån honom i tid och otid, jag kan förutom de metoder Caesar utövar verkligen rekommendera böcker av en kvinna vid namn jan fennel, hon jobbar väldigt mycket med " vardagsmakt" utan våld, smällar eller liknande. Mycket inspirerande :) Vad det gäller att tvångsöppna munnen så kan jag bara ett knep och det är att ta tag om nosen " uppifrån" och pressa in fingrarna bakom huggtänderna med hundens läppar som skydd, hmmm låter knäppt men jag hoppas du fattar, det kanske var så du gjorde, jag vet inte :) Till sist önskar jag dig lycka till!!!! / Emma

Svar på tråden Hon morrade till..