• deddan

Hon morrade till..

För allra första gången idag såg jag min 9månaders valp riktigt morra till, blir svinförbanad. Hon är en blandning av jack russel och border terrier.

Detta är en helt annan sida av henne, som jag inte kunde tänka mig. Inte alls!
    Kanske mitt eget fel, men jag bara undrar om det som hände är en normal reaktion från hunden.

Hon hade varit snäll och duktig idag så gav henne ett grisöra. Hon har aldrig fått det innan, men hon var HELT inne i det. Hon  har ganska känslig mage, och skulle inte äta hela grisörat. Inte bara av anledningen att magen är känslig, utan att det var en väldigt stor bit för hur liten hon är.

När vi skulle ta grisörat från henne började hon morra, och visa sina tänder, detta fortsatte hela tiden och vi sa ifrån SKARPT varje gång hon gjorde det. Vi visste inte om vi skulle låta henne ha det eller ta den, iom. att vi inte vill sända ut signalerna att det är hon som bestämmer för det är de inte. Hade nästan tag i grisörat och hon låser hela käken, jag fastnar med ett finger mellan hennes tänder och hon bara fortsätter trots att jag verkligen säger till henne att släppa.

Gjorde vi fel i att ta grisörat? Borde vi delat den innan istället?
    Snälla, döm inte eller någonting nu, vill bara ha råd! 

stay strong.
  • Svar på tråden Hon morrade till..
  • deddan

Tack för era svar och för att ni delar med er av era erfarenheter. Skönt att man inte är ensam! Det blir träning här hemma!!!

• Joico

Ska jag vara "rakt på sak" så gjorde ni HELT fel.
    Hunden visade att hon inte litade på er, att hon såg er som tjuvar, och då går ni på ännu hårdare och bekräftar för henne att ni vill ta ifrån henne örat. Hennes öra. Inte så smart eller bra.

Det ni skulle ha gjort vad att använda er av byteshandel. Ni är en tillgång, en resurs, inte tjuvar. Ni skulle ha erbjudit henne något annat, jättegott godis. En ostbit, en skinkbit, mjukost på tub, köttbullar. Whatever. Och BYTT till er örat. Inte snott det!
    Träna på förtroendet, lycka till! 

• BodyMindSoul

Fast som flockledare så skall du kunna ta saker när du vill, jag har aldrig sett en alfahanne i en vargflock byta till sig något, ledarna tar vad de vill ha, de övriga i flocken får rester..... En hund som morrar för att den tror man är en sk tjuv gör ju det för att den är dominant och tycker att den har rätt till det, en hund som vet sin rang i flocken släpper bara sina föremål.... Spännande detta, det är som att tala ombarnuppfostran, total tabu :)

• mastiffa
    BodyMindSoul skrev 2012-01-06 12:57:50 följande:
    Fast som flockledare så skall du kunna ta saker när du vill, jag har aldrig sett en alfahanne i en vargflock byta till sig något, ledarna tar vad de vill ha, de övriga i flocken får rester..... En hund som morrar för att den tror man är en sk tjuv gör ju det för att den är dominant och tycker att den har rätt till det, en hund som vet sin rang i flocken släpper bara sina föremål.... Spännande detta, det är som att tala ombarnuppfostran, total tabu :)
    Många hundar har resursförsvar, Jag skulle vilja se dig brotta ner  min 70 kilos för att ta ut ett grisörat han tuggar påSkrattande (nu är han dock väldigt väluppfostrad)

Är det inte lättare som människa att agera som människa och samarbeta med sin  hund istället för att häva sig i dominant hit och dit.
    En hund kommer aldrig se på "sin"  människa som en alfahanne eller hona då vi inte är av samma art.
    Hundar i flock beter sig på ett visst sätt precis som vargar,men vi är inte vargar och vi vill oftast ha en sund relation gentemot våra hundar annars hade dem inte gjort ett piss för oss i ordens bemärkelse.
    Dem gör saker om vi tvingar dem men inte för att det finns ett samarbete och ett sunt sådant,,vart leder hundägandet då till( ? ganska tråkigt om jag måste tvinga min hund till saker)
    Använd hundpsykologi så slipper man onödigt tjafs och får en glad hund på köpet.
  • dezibel

Enkelt sett är det den hund som äter mest som sover med mättast mage :) Det har inget med dominans att göra utan överlevnad. Har man fått något gott vill man behålla det till vilket pris som helst.
    Vill du ha en god relation med din hund så idkar du byteshandel och tränar in loss/spott ut samtidigt och vinner hunds förtroende.
    Vill du köra på dominanssnacket tar du handgripligen strid med risk att du förstör din hunds förtroende för dig och kommer bli biten på kuppen. Du kommer även få en hund som utvecklar ett riktigt resursförsvar och problemet eskalerar.

• LinnéaHammar

Helt rätt!
    Jag skulle aldrig tolerera att min hund gjorde så... Tycker inte att ni ska dela upp grisörat nästa gång heller.
    Vovven får lära sig att det är ni som bestämmer, oavsett vad som händer, eller vilka godsaker den vill ha.

Jag skulle nog bara bli ännu mer motiverad av att träna mer med hunden, ge den goda saker, och sen
    säga "loss". Hoppas det löser sig för er och tiken Skrattande 

• canmamma

Precis som många har skrivit så tror jag ni har mycket att vinna på att öva på byteshandling. Börja med att byta tråkiga leksaker mot favoriter, vanlig hundmat mot läckra godisbitar, för att sedan variera det hela tills hunden tycker att det är ok att byta ut oxfile mot lite beröm.

Jag såg ett annat sätt att lära ut loss på här:

Jag har inte testat själv men tyckte att det såg intressant ut.

Jag tror också att ni skulle vinna på att träna på att få hunden att förstå att hon vinner på att behärska sig själv. Håll en godisbit i din knutna hand och låt hunden försöka komma åt den. När hon slutar försöka och tittar bort från handen eller backar undan med nosen lite så öppnar du handen och säger varsågod! och låter henne äta godiset. Efterhand så kommer hon att sluta försöka ta godisbiten utan istället vänta på att du ska ge henne ditt varsågod och då kan man börja  presentera godis i öppen hand, på golvet, utkastat på golvet, samt längre och längre ifrån dig (se till att jobba långsamt och ha kontroll över situationen - det gör inget om hon försöker ta godisbiten så länge hon inte lyckas, backa bara lite och öva där ni senast var framgångrika). 

• Äggfis
    mastiffa skrev 2012-01-06 14:21:22 följande:
    Är det inte lättare som människa att agera som människa och samarbeta med sin  hund istället för att häva sig i dominant hit och dit.
    En hund kommer aldrig se på "sin"  människa som en alfahanne eller hona då vi inte är av samma art.
    Hundar i flock beter sig på ett visst sätt precis som vargar,men vi är inte vargar och vi vill oftast ha en sund relation gentemot våra hundar annars hade dem inte gjort ett piss för oss i ordens bemärkelse.
    Dem gör saker om vi tvingar dem men inte för att det finns ett samarbete och ett sunt sådant,,vart leder hundägandet då till( ? ganska tråkigt om jag måste tvinga min hund till saker)
    Använd hundpsykologi så slipper man onödigt tjafs och får en glad hund på köpet.
  • Joico
    Guuuud, jag vet inte om jag ska tokskratta eller fullständigt drunkna i min egen gråt! Skojar du eller? Alfahanne i en vargflock vs. en tamhund som bor med människor? Jeeeesus.
    Dominant? Mot människor? Vet sin rang i flocken? Människa, vilket århundrade lever du på!? Skaffa en bok eller läs en länk!! Lär dig HUND 2012!
  • slutatsnusa

Träna byteshandel med allt! Ha något godare, roligare, bättre i din hand (vilket allt blir om du själv leker med det gömmer det, springer undan lite) säg loss när hon är framme hos dig och direkt hon släpper så  "tryck" in det andra i hennes mun. Hon ska inse att hon vinner på att komma fram till dig och lämna det hon har. Så småningom kommer det att räcka med beröm växlat med godbit eller leksak.

• Uhngoliant

Mamma och Pappas drevervalp började vi träna på detta samma dag som hon kom hem till oss. Vi började med att sitta och plocka i matskålen medan hon åt, sedan gick vi vidare med att avbryta måltiden genom att ta skålen ifrån henne i cirka 10 sekunder och sedan berömma henne när hon fick tillbaka den.
    Vi gick vidare med tuggben och grisöron på samma sätt ibland tog vi det bara en kort stund och ibland tog vi bort det helt och hittade på något kul istället (leka, promenad eller en biltur i hennes fall) 
    Mycket viktig träning anser jag för en drever är inte något man vill ha aggressiv på något vis och ingen annan ras heller för den delen. 
    Hunden ska vara trygg med att dens flockledare gör beslut åt den! 

♥IDUN♥
  • Fanny b
    Hundar i en flock har rätt att få ha sina saker ifred, och därmed har de rätten att försvara sina ben/mat/leksaker mot de andra hundarna. Hur hundar/vargar i vilda flockar fördelar sin mat finns det olika teorier om.Det finns bland annat en teori som säger att det är valparna som får äta först. Med tanke på att det är valparna som ska föra ledarens gener vidare så verkar det logiskt att de äter först, för att chanserna för att de överlever ökar.

Så det är naturligt att hundar vaktar sin mat, även mot sina ägare. När jag har haft hundar som gjort det valde jag att ignorera det och ganska snabbt slutade de vakta. För de fick se att de fick ha sina ben i fred. I ett fall som ts, där man måste ta bort föremålet skulle jag försöka avleda hunden genom att visa den en annan godbit och när hunden tog den, ta bort grisörat. Därefter skulle under en tid endast låta hunden ha godsaker den får äta upp på en gång. Just för att hunden ska få se att den får äta sina ben i fred.
  • Tjolinti
    Håller totalt med här. Har en Labbe valp här hemma som tror han äger världen men när han får sin mat, märgben vad som helst sitter inte jag o daltar. Jag tar de om jag vill ha det. han lämnar det utan problem och sitter och tittar på mig och väntar på sin tur. Han får givetvis tillbaka det direkt igen men jag gör så för att träna honom i att dom är mina han får mer eller mindre bara låna dom. Skulle väl också tycka att valpkurs vid 9 månaders ålder är väl i det senaste laget. Kanske ska gå på en unghundskurs? 
Svar på tråden Hon morrade till..