• Hultan

Vallavägen i Haninge?

Hej. Vi är intreserade av att köpa en lägenhet på vallavägen i Haninge. Vi har hört lite illa om området. Undrar nu om det finns någon här som har egna erfarenheter om området. Är det gamla föromar om området som dröjer sig kvar eller bör man passa sig för att gå ut på sena helgkvällar?

• Svar på tråden Vallavägen i Haninge?
  • Ingenpingvin

Jag har bott på Vallagränd (studentbostäderna) och jag tyckte att det var jättebra! Jättelugnt - trots studenter alltså - och perfekt avstånd för en promenad till centrum och pendeltåget. Det lilla ICA ligger ju närmare om man bara ska ha en liter mjölk. Jag hade gärna bott kvar om jag inte slutat plugga och flyttat till kärleken, jag trivdes som skrivet, väldigt bra.

• SarahIbrah
    Loncelot skrev 2012-02-03 17:41:05 följande:
    www.akelius.se/websida/index.asp
    www.stenafastigheter.se
    www.haningebostader.se

E det redan fredag hehe:P 
    Va kul:) när har du beräknad födsel? jag har kejsarsnitt på tisdag:)
    Härligt med fredag!! :D
    Åh dom sidorna har jag precis kollat :)
    Jag är beräknad den 21 April , men ska stanna kvar här nere i Blekinge (Karlskrona) till liten har kikat ut till världen, så mannen kommer flytta upp innan mig.
    Jo byta kan man ju göra, (har hyresrätt) inte för att jag tror någon vill bo här nere i söder^^ haha

och grattis i förskott på bebis födelsedag ;)
  • Loncelot
    SarahIbrah skrev 2012-02-03 18:12:44 följande:
    Härligt med fredag!! :D
    Åh dom sidorna har jag precis kollat :)
    Jag är beräknad den 21 April , men ska stanna kvar här nere i Blekinge (Karlskrona) till liten har kikat ut till världen, så mannen kommer flytta upp innan mig.
    Jo byta kan man ju göra, (har hyresrätt) inte för att jag tror någon vill bo här nere i söder^^ haha

och grattis i förskott på bebis födelsedag ;)
    Tack, jodå finns alltid nån som vill flytta kankse inte just haninge men nån kommun i närheten, vi har en 5:a i haninge 2 rum står tomma för tillfället har inte inget behov av dom då min son inte ens e 1år så han sover hos oss, min bror bor hos oss annars hade vi haft 3 tomma ehhe:P skulle hellre ha en 3:a eller max 4:a.

Stena fastigheter har ingen kötid utan typ först till kvarn bara ringa o tjata... 
    Haninge bostäder har kötid kunde man skriva över kötid hade jag lätt gjort det till dig då jag inte har nått behov av lägenhet i haninge flyttar vi nån gång så blir det inte inom haninge, men tyvärr så kan man ju inte flytta över kötid på nån annan lite fånigt tycker jag.
    Akelius hade inte kötid för några år sen iallafall vet inte hur dom har det nu. 
  • SarahIbrah
    Loncelot skrev 2012-02-03 19:19:11 följande:
    Tack, jodå finns alltid nån som vill flytta kankse inte just haninge men nån kommun i närheten, vi har en 5:a i haninge 2 rum står tomma för tillfället har inte inget behov av dom då min son inte ens e 1år så han sover hos oss, min bror bor hos oss annars hade vi haft 3 tomma ehhe:P skulle hellre ha en 3:a eller max 4:a.

Stena fastigheter har ingen kötid utan typ först till kvarn bara ringa o tjata... 
    Haninge bostäder har kötid kunde man skriva över kötid hade jag lätt gjort det till dig då jag inte har nått behov av lägenhet i haninge flyttar vi nån gång så blir det inte inom haninge, men tyvärr så kan man ju inte flytta över kötid på nån annan lite fånigt tycker jag.
    Akelius hade inte kötid för några år sen iallafall vet inte hur dom har det nu. 
    Haha vill ni ha fler inneboeende ? :P :P haha .. skojjar :)

Men då ska jag ringa till dom och kolla :D

Tusen tack för hjälpen rara du!
  • Loncelot
    SarahIbrah skrev 2012-02-04 10:23:08 följande:

Haha vi funderade på det tidigare men var så konstigt folk som sökte, en kortare tid skulle ju inte vara fel i plånboken precis;) lägenheten är ju på 112kvm så den är ju stor.:)
  • Loncelot
    SarahIbrah skrev 2012-02-04 10:23:08 följande:

Just det kolla in Wallenstam dom har ju uthyrning nu av deras nyproduktion som dom bygger!
  • Bobbylina

Hej!

Vi flyttade till vallavägen i somras och vi trivs inte alls här tyvärr.

• Hultan
    Bobbylina skrev 2012-02-06 17:44:23 följande:
    Hej! Vi flyttade till vallavägen i somras och vi trivs inte alls här tyvärr.

Jasså, vart på vallavägen bor ni högt eller lågt nr? Varför trivs ni inte?
  • Bobbylina
    Hultan skrev 2012-02-06 20:39:40 följande:

Jasså, vart på vallavägen bor ni högt eller lågt nr? Varför trivs ni inte?
    Vi bor nära dagiset kastanjen. 

Här är några anledningar till varför inte vi trivs:

*det är väldigt skräpigt på lekplatsen och gården, barnen bara slänger på marken FAST det finns flera papperskorgar, (vissa kulturer verkar inte lära sina barn vad en papperskorg är)

* det står ungdommar utanför porten på kvällar, helger och pratar högt (lyhörda lägenheter) och pissar på huset, så på sommaren stank det urin utanför vår port..

*Nu på vintern är det svinkallt i vår lägenhet, vi har fått köpa el element och ställa in i alla rum för att inte frysa.

*Vi känner att detta inte är en miljö vi vill att våra barn ska växa upp i, man märker och hör ju på ungdommar runt omkring hur dom pratar osv.

*Många av grannarna känns inte heller helt 100..           

Det är säkert inte så över hela vallavägen men som sagt detta är lite av det vi noterat!     
  • Zenobia

Jag är uppväxt på Valla. Det som var när jag var liten var att delar av Valla där jag bodde var köp lägenheter, andra delar var hyresrätter. Det ser man på dom olika modellerna på husen, alltså hur dom ser ut på utsidan. Alltså att det var 2 olika bolag som hade huset.
    Dom husen närmast Nynäsvägen var ett bolag och dom närmare upp mot Torvalla hållet var ett annat, eller ja där Dagiset Kastanjen är där ser  man vilket som är vilket
    När jag var liten var det lite stökigt i viss delar, det stod gamla skruttiga bilar. Men sen städade man upp och fixade till lägenheterna.
    Idag har man satt portkoder också i alla fall i det området min pappa bor i, så det är väl en trygghet det också att inte vem som helst kommer in.

Sen är det skillnad på dom lägenheterna om man ska tänka på barn också. Vissa av dom husen mot Torvalla hållet har hiss och det kanske man ska tänka på om man har barn.
    Dom närmast Nynäsvägen har inte hiss.

• Bobbylina
    Zenobia skrev 2012-02-08 10:50:44 följande:
    Jag är uppväxt på Valla. Det som var när jag var liten var att delar av Valla där jag bodde var köp lägenheter, andra delar var hyresrätter. Det ser man på dom olika modellerna på husen, alltså hur dom ser ut på utsidan. Alltså att det var 2 olika bolag som hade huset.
    Dom husen närmast Nynäsvägen var ett bolag och dom närmare upp mot Torvalla hållet var ett annat, eller ja där Dagiset Kastanjen är där ser  man vilket som är vilket
    När jag var liten var det lite stökigt i viss delar, det stod gamla skruttiga bilar. Men sen städade man upp och fixade till lägenheterna.
    Idag har man satt portkoder också i alla fall i det området min pappa bor i, så det är väl en trygghet det också att inte vem som helst kommer in.

Sen är det skillnad på dom lägenheterna om man ska tänka på barn också. Vissa av dom husen mot Torvalla hållet har hiss och det kanske man ska tänka på om man har barn.
    Dom närmast Nynäsvägen har inte hiss.
    tyvärr hjälper inte portkoderna hos oss, för nån vecka sen hade min sambo glömt låsa dörren när han kom hem, några timmar senare när vi sitter o tittar på tv så står en granne inne i vår hall helt plötsligt o säger att vår dörr stod på vid gavel!! Någon måste ha öppnat dörren, för våra barn sov och vi hade paserat i hallen flera gånger innan och då stod inte dörren öppen. Känns lite olustigt, för det borde ju vara någon granne då som varit o öppnat vår dörr om ingen obehörig varit inne i porten.
  • Loncelot
    Bobbylina skrev 2012-02-09 18:13:10 följande:
    tyvärr hjälper inte portkoderna hos oss, för nån vecka sen hade min sambo glömt låsa dörren när han kom hem, några timmar senare när vi sitter o tittar på tv så står en granne inne i vår hall helt plötsligt o säger att vår dörr stod på vid gavel!! Någon måste ha öppnat dörren, för våra barn sov och vi hade paserat i hallen flera gånger innan och då stod inte dörren öppen. Känns lite olustigt, för det borde ju vara någon granne då som varit o öppnat vår dörr om ingen obehörig varit inne i porten.

Herregud spelar ju ingen roll vart man bor klart det finns folk som går och känner på olåsta dörrar överallt har ju inget med vallavägen att göra, var väl bra att grannen sa till låter som en bra granne.
  • Zenobia
    Bobbylina skrev 2012-02-09 18:13:10 följande:
    Ajdå, kan vara nån som kommit åt koderna då. Det finns alltid en kod som både brevbärare, tidningsbud osv kör och det kan läcka ut. Bad ni inte dom byta koder då?
    Innan pappa fick portkod så hade grannen inbrotten en våning upp tror ja det var och inte märkt nåt.
  • Connie07

Har bott där för några år sedan.Det kändes ganska ok,är nog värre i vissa andra områden.Sen kan det vara skräpigt och så ,grannar som inte sköter sig,om man har otur.Var inte rädd att gå hem på kvällarna .I det stora hela ganska lugnt.

Svar på tråden Vallavägen i Haninge?