• mfe

Förlossningsbrev?

Jag har en väldigt förlossningsrädsla och vill därför skriva ett förlossningsbrev.. Jag vet ungefär hur jag vill ha det men jag kan verkligen inte forma det till någonting. Ska man skriva heltext, punktform eller hur ska man egentligen göra?
    Jag förstår ju att det inte kommer bli exakt som man vill ha det men jag vill ändå ha ett brev så de kan förstå mig litegrann iallafall.
    Någon som har nåt bra tips?

• Svar på tråden Förlossningsbrev?
  • mfe
    vargaa skrev 2012-01-07 22:54:42 följande:
    När du skriver "koll". Menar du vaginala kobtroller? Isf hade jag skrivit det så missförstår ingen. :) Det önskemålet har jag i mitt brev också. Tyckte de ville in o rota alldeles för ofta vid första förlossningen.
    Ja, vaginala kontroller!
    Är så pass blyg och har alltid ångest inför gynundersökningar och sånt, och att de ska va där flera gånger och gräva känns som jag kommer få panik då man ändå ska flasha upp sig senare då man ska föda liksom, ska inte behöva visa sig mer än nödvändigt tycker jag!
  • vargaa
    mfe skrev 2012-01-07 22:59:04 följande:
    Ja, vaginala kontroller! Är så pass blyg och har alltid ångest inför gynundersökningar och sånt, och att de ska va där flera gånger och gräva känns som jag kommer få panik då man ändå ska flasha upp sig senare då man ska föda liksom, ska inte behöva visa sig mer än nödvändigt tycker jag!

Jag tkr absolut att du ska skriva då att du känner just blyghet och ångest i allmänhet när det kommer till vaginala undersökningar så att de förstår att detta inte har med förlossningen att göra utan är ngt du tycker är väldigt jobbigt annars också. De undersöker ju regelbundet under förlossningen för att se om det går framåt men du kan absolut neka till det. Jag tror inte att det finns ngn anledning till vaginala undersökningar sålänge allt går som det ska. Däremot måste du kanske acceptera det om du begär bedövning som eda eller liknande, då de kan behöva bedömma om det är läge eller ej.
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • mfe
    vargaa skrev 2012-01-09 21:17:24 följande:
    Jag tkr absolut att du ska skriva då att du känner just blyghet och ångest i allmänhet när det kommer till vaginala undersökningar så att de förstår att detta inte har med förlossningen att göra utan är ngt du tycker är väldigt jobbigt annars också. De undersöker ju regelbundet under förlossningen för att se om det går framåt men du kan absolut neka till det. Jag tror inte att det finns ngn anledning till vaginala undersökningar sålänge allt går som det ska. Däremot måste du kanske acceptera det om du begär bedövning som eda eller liknande, då de kan behöva bedömma om det är läge eller ej.
    Vill ju att de ska som hålla koll men att göra vissa saker i onödan känns jättejobbiga.

Det är det där med EDA:n som jag inte vet än om jag vill ha, min syster sa att jag borde ta det medans andra sagt att jag bara borde ta lustgas, så nu sitter jag och har ångest över det istället :P
  • mfe
    BelAir1 skrev 2012-01-09 23:24:49 följande:
    Men vad tror du att det är dom gör i onödan?
    Att de kollar för ofta eller någonting. Jag vill helst ha lugn och ro och att de inte springer ut och in flera gånger vilket det känns som att det kan hända!
  • BelAir1

Men som någon skrivit tidigare så görs ju undersökningen för att se så förlossningsarbetet går framåt.
    Självklart kan man vägra detta precis som med allt annat men då kan man inte heller hålla någon annan ansvarig för något. 

• mfe

Självklart kommer jag inte neka att dom kollar men jag vill inte att de ska göra det för ofta om man säger så. Svårt att förklara hur jag menar på något bra sätt..

• BelAir1

Nä men jag förstår vad du menar men jag tror inte att någon undersöker i onödan.

Tyckte att ditt brev i inlägg 2 var bra. Lätt att läsa, överskådligt!

Jag hade en patient som skrivit ett förlossningsbrev på 11 sidor. Hur ska man minnas allt?   

• mfe
    BelAir1 skrev 2012-01-09 23:59:33 följande:
    Nä men jag förstår vad du menar men jag tror inte att någon undersöker i onödan.

Tyckte att ditt brev i inlägg 2 var bra. Lätt att läsa, överskådligt!

Jag hade en patient som skrivit ett förlossningsbrev på 11 sidor. Hur ska man minnas allt?   
    Får hoppas det!

Funderar på att göra allting i punktform sådär, utan någon flytande text faktiskt, dels för att jag inte får ihop det riktigt men också för att någon ska orka läsa det!

Oj! Hur ska man hinna läsa det ens? Nej, en uppsats på 11 sidor kommer det då inte bli, max ett A4a isånafall!
    Förstår inte hur hon fick ihop det på 11 sidor då man aldrig kan förutbestämma exakt vad som händer :O
  • BelAir1

Ja punktform är bra. Tycker inte att man behöver "linda in" saker och förklara sig utan bara skriva sina önskemål rakt av. Sen om det är något barnmorskan vill diskutera eller fråga om så hinner man ju det. Så fort går det oftast inte.

Sedan kan man alltid ändra sig om ex smärtlindring under resans gång. Skriver du att du vill klara sig på lustgas men sedan upptäcker att du vill ha EDA så är det ju bara att säga till. Det är inget konstigt, har ju hänt förr om man säger så!  Stort lycka till!

Svar på tråden Förlossningsbrev?