• oktobermamman93

hur fan gör man dop? HJÄLP

jaha då sitter man här och ska planera dotterns dop.. men hur gör man?
    har aldrig varit insatt i dop då ingen från min sida är döpt har varit på två dop i mitt liv och de var ju inte mycket att hurra över. det e mannen som vill att hon ska döpas men han jobbar inte speciellt mycke för att få henne döpt.
    så nu har jag några frågor..
     vad åt ni?
    hur många var ni?
    vad ska man tänka på?
    vad kostade det?

skriv ner allt som ni kan tro att man kan undra över när man har noll koll på dop !
    tack för eran hjälp!!! 

• Svar på tråden hur fan gör man dop? HJÄLP
  • Girlinthecity

Vi var kanske ca 20, åt smörgåstårrta och vanlig tårta. Lokalen vi använde fick man låna av kyrkan som vi döpte i. 

För oss var dopet ingen stor grej utan mest ett tillfälle att samla alla släktingar.   Själva dopakten planerar ni tillsammans med prästen.

• clembke

vad åt ni?  Vi åt smörgåstårta o sen efter det hade vi kakor o kaffe (Vi beställde smörgåstårtorna o resten bakade vi själva)

hur många var ni? va ca 45 st

vad ska man tänka på? Inget speciellt egentligen. Själva dopet planerar man tillsammans med prästen. Att ha det trevligt.

vad kostade det? Runt 2000 kr kanske

Man behöver inte lägga ut en massa pengar om man inte vill. Vi hade inget speciellt utan passade mest på att umgås. Hyrde församlingshemmet o det va gratis. Använde vanliga pappersdukar så behövde vi inte ens betala för tvätten av de riktiga dukarna.

Sen är det ju om ni vill ha några faddrar eller inte. Man behöver inte ha några om man inte vill o man få ha så många faddrar man vill. Man kan ju fundera lite vilka psalmer man vill ha, annars tar man det med prästen. Om man vill att någon läser nån dikt, ha nån annan som häller upp dopvattnet (på vårt andra så hällde 2 av mina barns kusiner upp det)

• Girlinthecity
    oktobermamman93 skrev 2012-01-08 12:05:48 följande:
    alltså med prästen
    Ja, det beror lite på, men längre i förväg än jag trodde då det var fullbokat många datum. Vet ni ungefär när ni vill ha dopet så hör av er på en gång.
  • tinylove

* vi hade kusindop och var ca 100 personer.
       jag bad några vänner som är sångerskor att sjunga i kyrkan (kan varmt rekommendera detta, välj en eller flera *    sånger och be nån sjunga)

* vi dekorerade lokalen som hörde samman med kyrkan.

* bjöd på hembakat blandat med specialbeställt.

* skålade i champagne.

* höll tal.

* gav faddrarna presenter.

* hyrde Fotograf som förevigade allt.

= kostnad ca: 10 000kr delat på två familjer.

man väljer ju själv om man vill att det ska vara en stor speciell dag eller om det bara är ett nödvändigt ont...vi tyckte att detta var en väldigt stor dag då det bara sker en gång i livet och slog till på ganska stort.
    jag har dock vänner som lagt betydligt mycket mer på sitt barn dop... 

lycka till! 

• La Lola

vad åt ni?
    På Heddas dop tror jag att vi åt pastasallad.

hur många var ni?
    ca 15 st

vad ska man tänka på?
    Att inte göra det till nån jättestor grej. Tycker jag.

vad kostade det?
    Nån tusenlapp kanske

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Räv

Ring pastorsexpeditionen och kolla när det finns tider för dop, så kan ni boka in en tid som funkar bra för er.
    Dopet gör barnet till  medlem i kyrkan, och tanken är att faddern ska vara en "coach" i kristen tro, även om det inte alltid funkar så i praktiken. Men det är därför faddrarna ska vara döpta.
    Ofta kan man låna eller hyra församlingens lokaler för dopkaffet. 
    Hur själva dopet i kyrkan går till är prästen proffs på, h*n kan allt om psalmer och hur det går till, så det kan ni planera när ni träffar prästen. 

Svar på tråden hur fan gör man dop? HJÄLP