tinylove skrev 2012-01-08 12:19:51 följande:
* vi hade kusindop och var ca 100 personer.
jag bad några vänner som är sångerskor att sjunga i kyrkan (kan varmt rekommendera detta, välj en eller flera * sånger och be nån sjunga)
* vi dekorerade lokalen som hörde samman med kyrkan.
* bjöd på hembakat blandat med specialbeställt.
* skålade i champagne.
* höll tal.
* gav faddrarna presenter.
* hyrde Fotograf som förevigade allt.
= kostnad ca: 10 000kr delat på två familjer.
man väljer ju själv om man vill att det ska vara en stor speciell dag eller om det bara är ett nödvändigt ont...vi tyckte att detta var en väldigt stor dag då det bara sker en gång i livet och slog till på ganska stort.
jag har dock vänner som lagt betydligt mycket mer på sitt barn dop...
lycka till!
Så det finns inget mellanting mellan en speciell dag och nödvändigt ont??? Jösses...
Det är ju inte så att barnet kommer komma ihåg dagen så det är ju inte för barnets skull detta görs..
Till TS: Stressa inte upp dig över liknande inlägg. Har aldrig hört om att man gör på detta sätt innan..
Bjud närmaste släkten (nej de flesta vänner tycker dop är skittrist och slipper gärna bli bjudna) och bjud efteråt på nåt enkelt. Vi hade vårdop till dottern och bjöd då på lite itlaiensk buffé och till sonens dop som döptes på hösten kokade vi gulaschsoppa.
oktobermamman93 skrev 2012-01-08 12:10:33 följande:
det här med fadder har hört att de måste vara döpta? min syster e inte döpt och skulle vilja ha henne.
Du kan ha din syster men hon kommer då att kallas dopvittne och inte fadder om hon inte är döpt.
lägg ner precis så mycket eller lite energi ni känner för till dopet. Barnet kommer ju som sagt iallafall inte minnas dagen..