• oktobermamman93

hur fan gör man dop? HJÄLP

jaha då sitter man här och ska planera dotterns dop.. men hur gör man?
    har aldrig varit insatt i dop då ingen från min sida är döpt har varit på två dop i mitt liv och de var ju inte mycket att hurra över. det e mannen som vill att hon ska döpas men han jobbar inte speciellt mycke för att få henne döpt.
    så nu har jag några frågor..
     vad åt ni?
    hur många var ni?
    vad ska man tänka på?
    vad kostade det?

skriv ner allt som ni kan tro att man kan undra över när man har noll koll på dop !
    tack för eran hjälp!!! 

• Svar på tråden hur fan gör man dop? HJÄLP
  • tackförfisken

Mellandottern: ringde kyrkan och sa att vi ville döpa. Fick samtal med prästen och en tid i kyrkan.
    Åkte dit, hon blev döpt och vi åkte hem. Bjöd ingen förutom en fadder som var med oss.
    Enklast möjliga:) finns alla varianer.
    När den äldsta döptes bjöd vi in släkt och vänner ... betydligt större!
    Den yngsta är inte döpt , går bra det med.
    Och du, är det sambon som vill att barnet döps så bör väll han hålla i planeringen. Så var det här hemma och därför är nog den yngsta inte döpt;)

• StjärnBrud

Nu är det 10 år sen jag hade dop för min son. Jag ringde till kyrkförvaltningen och bokade en söndag i den kyrkan jag ville hålla det i en eller två månader fram. Bad en av mina kusiner va fadder så hon höll pojken i kyrkan. Vi bjöd släkten, ringde väl runt mest och sen spred det sig så inga inbjudningskort hade vi, och de närmaste kompisarna med deras respektive så vi var väl runt 50 personer. Vi hade det traditionellt i kyrkan sen hade vi bokat en lokal i vårt bostadsområde där vi dukat kvällen innan med blå servetter, dukar och blommor. Vi bjöd på kaffe, saft och hemma bakade kakor (min mamma hjälpte mig baka) och så beställde vi två stora prinsesstårtor med vit marsipan och lite hallon och blåbär i gelé på toppen och köpte till en söt dop dekoration att sätta ovanpå. Vi tog kort på oss föräldrar tillsammans med sonen och hans fadder med vanlig kamera och bilder vid fikat så inget märkvärdigt. Vi var jättenöjda med detta dop, lagom kalasigt, inga tal och annat hade vi eftersom vi hade kyrkdop och tyckte det räckte med prat där.. Jag har varit på namngivningar och där höll föräldrarna till barnet tal.
    Fixa ett presentbord där du kan lägga alla paket och gåvor som ni sedan kan öppna när ni ätit färdigt så alla får vara med och se. Lycka till!

• Räv

Det är liksom "två delar" i ett dop.

Dels själva dopet, gudstjänsten, som är ca 30 min lång, och som är en religiös akt där ens barn tas upp i den kristna kyrkan. Den kräver nästan ingen planering alls, och man får hjälp av prästen. Många församlingar lånar ut dopklänning om man inte har någon.

Dels sammankomsten efteråt med fika eller mat. Den kan vara hur enkel eller hur påkostad som helst. Eftersom det är en samling mitt på dagen är fika vanligast, eller nån enklare mat typ sallad, paj, smörgåstårta.

Som regel satsar förstagångsföräldrar och ogifta par mest på att göra dopet stort, med många gäster och lite mer påkostad fest efteråt - dopet blir liksom en "markör" att man är en familj nu, och då blir det större. Och så har man mer ork för sånt när man bara har ETT barn att tänka på.

• Tittij
    tinylove skrev 2012-01-08 12:19:51 följande:
    * vi hade kusindop och var ca 100 personer.
       jag bad några vänner som är sångerskor att sjunga i kyrkan (kan varmt rekommendera detta, välj en eller flera *    sånger och be nån sjunga)

* vi dekorerade lokalen som hörde samman med kyrkan.

* bjöd på hembakat blandat med specialbeställt.

* skålade i champagne.

* höll tal.

* gav faddrarna presenter.

* hyrde Fotograf som förevigade allt.

= kostnad ca: 10 000kr delat på två familjer.

man väljer ju själv om man vill att det ska vara en stor speciell dag eller om det bara är ett nödvändigt ont...vi tyckte att detta var en väldigt stor dag då det bara sker en gång i livet och slog till på ganska stort.
    jag har dock vänner som lagt betydligt mycket mer på sitt barn dop... 

lycka till! 
    Så det finns inget mellanting mellan en speciell dag och nödvändigt ont??? Jösses...
    Det är ju inte så att barnet kommer komma ihåg dagen så det är ju inte för barnets skull detta görs..

Till TS: Stressa inte upp dig över liknande inlägg. Har aldrig hört om att man gör på detta sätt innan..

Bjud närmaste släkten (nej de flesta vänner tycker dop är skittrist och slipper gärna bli bjudna) och bjud efteråt på nåt enkelt. Vi hade vårdop till dottern och bjöd då på lite itlaiensk buffé och till sonens dop som döptes på hösten kokade vi gulaschsoppa.
    oktobermamman93 skrev 2012-01-08 12:10:33 följande:
    det här med fadder har hört att de måste vara döpta? min syster e inte döpt och skulle vilja ha henne.
    Du kan ha din syster men hon kommer då att kallas dopvittne och inte fadder om hon inte är döpt. 

lägg ner precis så mycket eller lite energi ni känner för till dopet. Barnet kommer ju som sagt iallafall inte minnas dagen..
  • tinylove
    Tittij skrev 2012-01-08 13:01:40 följande:
    Så det finns inget mellanting mellan en speciell dag och nödvändigt ont??? Jösses...
    Det är ju inte så att barnet kommer komma ihåg dagen så det är ju inte för barnets skull detta görs..

Till TS: Stressa inte upp dig över liknande inlägg. Har aldrig hört om att man gör på detta sätt innan..

Bjud närmaste släkten (nej de flesta vänner tycker dop är skittrist och slipper gärna bli bjudna) och bjud efteråt på nåt enkelt. Vi hade vårdop till dottern och bjöd då på lite itlaiensk buffé och till sonens dop som döptes på hösten kokade vi gulaschsoppa.
    det här med fadder har hört att de måste vara döpta? min syster e inte döpt och skulle vilja ha henne.
    Du kan ha din syster men hon kommer då att kallas dopvittne och inte fadder om hon inte är döpt. 

lägg ner precis så mycket eller lite energi ni känner för till dopet. Barnet kommer ju som sagt iallafall inte minnas dagen..
    dina vänner kanske inte tycker det är kul att gå på dop...mina vänner tyckte dock att detta var en superlyckad tillställning! och nej vår dotter kommer inte minnas detta men vi har fina bilder och våra familjer o vänner fick med sej ett fint minne av dagen...

jag har inte sagt att man måste göra på detta sättet, ts efterfrågar tips och vad man kan tänka på, jag skrev bara vad vi gjorde, sen är det ju upp till ts att välja o vraka mellan förslag och tips...

du däremot säger åt henne vad hon ska göra "bjud närmaste släkten" "bjud inte vänner" "bjud på nått enkelt"...förslag är jätte bra men klanka inte ner på andra som beskriver hur de gjorde för inte enbart ditt sätt är det rätta. 
  • Tittij
    tinylove skrev 2012-01-08 13:31:05 följande:
    dina vänner kanske inte tycker det är kul att gå på dop...mina vänner tyckte dock att detta var en superlyckad tillställning! och nej vår dotter kommer inte minnas detta men vi har fina bilder och våra familjer o vänner fick med sej ett fint minne av dagen...

jag har inte sagt att man måste göra på detta sättet, ts efterfrågar tips och vad man kan tänka på, jag skrev bara vad vi gjorde, sen är det ju upp till ts att välja o vraka mellan förslag och tips...

du däremot säger åt henne vad hon ska göra "bjud närmaste släkten" "bjud inte vänner" "bjud på nått enkelt"...förslag är jätte bra men klanka inte ner på andra som beskriver hur de gjorde för inte enbart ditt sätt är det rätta. 
    Irriterar mig mest på ditt sätt att beskriva alla andra sätt som "nödvändigt ont".
    Bra för dig att dina vänner anser det som en bra tillställning. Tror dock inte att de hade sagt att det var skittråkigt även om de ansett det... 

Sen kan man välja att läsa bibeln som djävulen... Självklart är det ingen order, utan tips hur vi la upp vårt. Som du ser står det som avslutning "lägg ner precis så mycket eller lite energi ni känner för"

Till TS:
    Set att du frågar hur tidigt man måste planera. Ring och boka kyrka så tidigt du kan! Tyvärr försvinner tider snabbt. Här hos oss har man både enskilda dop och gemensamma dop. Tiderna för enskilda dop går väldigt snabbt, medan det kan finnas tider kvar för gemensamma dop nån månad innan. 

• Trolla75
    Har aldrig hört att någon som är odöpt inte skulle kunna bli fadder!

Vid de två dop jag har haft har frågan aldrig ens kommit på tal om mina tilltänkta faddrar är döpta!

Önskar du att din syster bli fadder så bestämmer du det!

Vi har varit närmsta släkten, några få utvalda vänner. kanske runt ett 15-20-tal.
    Jag har gjort egen smörgåstårta & egen prinsesstårta, tyckte egentligen det blev tårta på tårta.

Det hade nog räckt gott med ett alternativ.

Sedan köpte jag lite snittblommor som jag dekorerade borden med... Inget märkvärdigt, men trevligt.

Tror inte något av dopen kostade mer än 1000.-/st

Lycka till!
    ♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till världens bästa tjejer Wilma & Vanna, väntar barn nr 3 i juli ♥ღ ¸
  • Räv
    Trolla75 skrev 2012-01-08 15:22:28 följande:
    Har aldrig hört att någon som är odöpt inte skulle kunna bli fadder!

Vid de två dop jag har haft har frågan aldrig ens kommit på tal om mina tilltänkta faddrar är döpta!

Önskar du att din syster bli fadder så bestämmer du det!

Vi har varit närmsta släkten, några få utvalda vänner. kanske runt ett 15-20-tal.
    Jag har gjort egen smörgåstårta & egen prinsesstårta, tyckte egentligen det blev tårta på tårta.

Det hade nog räckt gott med ett alternativ.

Sedan köpte jag lite snittblommor som jag dekorerade borden med... Inget märkvärdigt, men trevligt.

Tror inte något av dopen kostade mer än 1000.-/st

Lycka till!
    I så fall har faktiskt den präst som inte frågade om faddrarna var döpta gjort fel. Enligt svenska kyrkans ordning ska en fadder vara döpt. Om man gör en egen namngivningsceremoni istället för dop kan man däremot göra som man vill och utse faddrar som inte är döpta eller tillhör en annan religion.
  • Trolla75
    Räv skrev 2012-01-09 11:01:18 följande:
    I så fall har faktiskt den präst som inte frågade om faddrarna var döpta gjort fel. Enligt svenska kyrkans ordning ska en fadder vara döpt. Om man gör en egen namngivningsceremoni istället för dop kan man däremot göra som man vill och utse faddrar som inte är döpta eller tillhör en annan religion.
    I så fall är det två präster, i två olika städer som gjort fel!

Det är bara för ts att säga att systern är döpt, dra till en nödlögn! De är ju inget de kollar upp!
    ♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till världens bästa tjejer Wilma & Vanna, väntar barn nr 3 i juli ♥ღ ¸
  • colanappen

hrm blev inte heller tillfrågad om min sons faddrar var döpta... rätt säker på att de är det men ändå...

ts man kan behöva ringa i ganska god tid till kyrkan beroende på hur populär denna är och om man vill vara själv på dopet eller inte.
    där vi döpte min son värmer de inte upp kyrkan för enstaka saker utan man måste planera in i samband med ngt annat. vi hade efter en gudtjänt tex...

Svar på tråden hur fan gör man dop? HJÄLP