• Längtan 30

    Insemination våren 2012?

    Memphis skrev 2012-01-12 21:48:18 följande:
    Sunsed: Alltså, vi kan inte direkt säga att vi försökt alls, då min man vetat sen han var 18 och gjorde undersökningar till följd av cacnern, att han var infertil. Det var bland det första han berättade för mig då vi började träffas :) visste med andra ord redan då att enda sättet för oss skulle vara donation el adoption. Men nu är det ganska precis ett år sedan vi skickade in hälsodeklarationerna till sjukhuset och resan startade :) Tiden går så fort! Var så ivrig i början men nu är man så van vid att varje steg tar sån tid (om msn inte gör som ni och går privat) så nu är man lugnare..
    Lycka till när ni kommer igång i februari! :.)
  • Längtan 30
    anastasja83 skrev 2012-01-30 13:11:51 följande:
    hej alla!
    jag har gjort tre inseminationer på storkklinik i danmark. utan lycka. har gjort fertilitetsutredning och HSS-spolning, som alla visade normala värden och resultat. på onsdag ska jag åka ner igen och försöka mig på en dubbelinsemination. men jag börjar bli orolig för hur det här egentligen ska gå... någon som lyckats efter fler än tre inseminationer? lycka till alla ni som kämpar! 
    Vi har inte gjort ngt försök ännu, ska börja i sommar e d tänkt men har sett i andra inlägg att d finns flera som gjort fler än 3 försök så d kommer säkert ta sig för dig snart oxå ska du se. Jag håller tummarna inför ditt nästa försök!
  • Längtan 30
    Memphis skrev 2012-02-02 14:03:43 följande:
    Du ska se att du lyckas tillslut! Vi har ännu inte gjort något försök och jag är rätt pessimistisk (eller realistisk som låter lite bättre ;)) och tror inte det kommer ta sig på första fösöket. Procentchansen är ju ändå rätt liten!
    Så kämpa på och låt oss veta hur det gick!
    Stort lycka till!
    Precis, men klart en del av en kommer hoppas på att d tar sig.. Lycka till när ni börjar era försök!
  • Längtan 30
    Memphis skrev 2012-02-07 11:51:12 följande:
    Nu har jag precis mailat fert.enheten.
    Har ju gått omkring och varit olycklig då min vikt går emot mig och jag ser inget ljus trots att jag kämpar.
    Skrev som jag kände och frågade var deras absolut slutgiltiga gräns ligger på, och hon skrev tillbaka att det inte är någon fara då min vikt inte ligger precis över bmi 30, att vi kan försöka om vi vill :)
    Så nu ska vi höra av oss min första mensdag (om ungefär en vecka!) för en tid för ul :)
    Känner mig jätteglad!
    Va skönt, en stress mindre nu då ju!
  • Längtan 30
    Memphis skrev 2012-02-07 18:40:15 följande:
    Verkligen! :) Känns verkligen som en lättnad :)
    Nu måste jag bara försöka förbereda mig..
    Hur förbereder man sig? Haha, någon som har några tips?
    Eller är det bäst att bara leva som vanligt och ta det som det kommer?
    Äter du vitaminer å sånt? Folsyra mm? 
  • Längtan 30
    Memphis skrev 2012-02-08 09:10:40 följande:
    Jajjemen! Folsyra knaprar jag i mig, tänkte även testa bidrottninggelé.
    Har haft det i tankarna förr men glömt bort och nu fick jag tipset igen i en annan tråd så det kan väl inte va nån nackdel tänker jag. Enkla medel också :)
    Så får vi se om de ger effekt! :)

    Hur går det för dig med allt?
    d hade ja oxå tänkt göra sen när d närmar sig..

    d går rätt långsamt, får se när d blir dax för insemination, verkar som min sambo e borta halva juni oxå så för tillfället e d lite grinigt å svart tycker ja. men ja ska inte klaga, vi har inte gjort nåt försök å har man tur e man en av dom som d lyckas för på första försöket, om inte får vi väl ta d då.
  • Längtan 30
    Memphis skrev 2012-02-08 17:20:46 följande:
    Känns lite bekant med som det varit för oss hittills.. Nu har vi i alla fall bestämt oss för att sluta analysera, planera och tänka för mycket för man kommer aldrig fram till något slutgiltigt ändå!
    Nu kör vi liksom.. Precis som man hade gjort om man hade försökt på "naturlig" väg.
    Blir lätt att man tänker för mycket när man måste ta ett konkret beslut och traska iväg och göra det.
    Lätt att man skjuter på det..

    Vi har inte heller gjort något försök ännu, så vi får väl se om det tar sig på första.
    Men jag förväntar mig som sagt inte alltför mycket :)
    låter som en bra plan här e d la uppskjutet iaf men men, orkar inte tänka för mkt på d blir bara less just nu.

    lycka t m försöket! tur man har andra å glädjas för :) 
  • Längtan 30
    sunsed1 skrev 2012-02-11 18:43:41 följande:
    jag märker Längtan 30 att vi är i samma trådar
    Hehehe jaop, visst e d trevligt, ja lovar att ja inte stalkar dig Cool Vi har ju ett gemensamt intresse å mål
  • Längtan 30
    Memphis skrev 2012-02-12 18:08:13 följande:
    Vad härligt peppad du verkar vara!
    Jag går med så blandade känslor känner jag, vi har inte försökt ännu = inga besvikelser.
    I och med att vi gör en insemination riskerar man ju även att sätta igång oroskänslor om det inte tar sig.
    I vårt fall är det ju inte mig det är "fel" på.. Enligt hur allt ser ut så fungerar ju allt som det ska och jag ska inte ha några svårigheter att bli gravid (Har varit gravid en gång i yngre dagar och fick under omständigheterna göra abort utan komplikationer)
    Men om det inte tar sig så kommer jag börja noja över att det är krångel i maskineriet även för mig och herregud då kommer man ju bli knäpp!
    Ja ni märker ju hur jag svävar iväg i det vildaste helt i onödan men hur kan man låta bli?

    Fick min mens i lördags så imorn, måndag, ringer jag och bokar tid för VUL.
    Ska man börja testa för ÄL innan VUL:et (har för mig man får en tid dag 12 om ja inte minns fel? Om man har stabil cykel) eller hur har ni gjort?
    Vill ju inte missa ÄL! Men kanske onödigt att vara för ivrig?
    Hur ofta testade ni? Och när började ni testa?
    Räcker det med två ggr per dag? Eller ska man testa mitt på dagen också?
    Många frågor, då det inte står så utförligt på pappret vi fick med info..

    Spännande detta!
    åh va ja känner igen mig i d du skriver. vi har inte heller gjort nåt försök ännu å dom undersökningar ja gjort hittils visade inga fel, har iofs hypotyreos så ja måste kolla mina värden å ev höja min dos å så ska ja ta blodprov för hepatit å hiv, men sen i maj/juni "kör vi igång"..ja har köpt teststickor, har digitala tester hemma men tänker spara dom t d e dax för insem, så ja kan kolla hur snart efter mens min ÄL e för ja ligger nog runt 10-12 dgr bara m tanke på att när ja gjorde hss å vul så hade ja redan en äggfollikel, trots att ja gjorde undersökningen precis en vecka efter mensens första dag. ja tror d kommer räcka m att testa på morgon å kväll.

    vart ska ni göra insemination, i Sverige kanske? ja å killen har tröttnat på att vänta, å ja e livrädd att väntelistan ska bli längre när vi närmar oss sept/okt som starten blev framflyttad t i januari, så vi ska åka t danmark å försöka medan vi har vår köplats kvar här hemma. e oxå grymt orolig att d inte ska ta sig, fast har börjat "övertala" mig själv att vi ska insistera på IVF här hemma isf å säga att vi gjort flera försök i Danmark under tiden.

    håller tummarna! blir d i veckan som kommer som ni ska göra första försöket?  
  • Längtan 30
    Memphis skrev 2012-02-15 06:07:00 följande:
    Nu har ja fått tid för VUL på måndag, det är dag 10 så jag behöver inte testa innan dess.
    Så spännande! Då blir det insemination nästa vecka och det känns heeelt overkligt!
    Tyvärr har jag ju som sagt börjat bli hoppfull.. Jag som varit så cool innan!
    Tror jag måste ta och intala mig själv och förbereda mig på hur jag ska reagera om det inte tar sig, för att underlätta och inte skapa onödig panik..
    Hur vanligt är det egentligen att det tar sig på första försöket? Inte jättevanligt väl?

    Vi går på universitetssjukhuset i Örebro.
    De är verkligen toppenbra här! Så himla hjälpsamma och fina.
    Det är ingen kö till donatorer här, vilket är väldigt skönt.
    Ett år har redan seglat förbi i bara ren process, trots att det inte är kö.
    Allt tar ju sån tid!

    Jag har också funderat på det där med IVF, som tur är lät vår läkare som att han var lite inne på samma spår.
    Ingen idé att nöta med inseminationer i hundra år. Får jag bestämma gör jag inte mer än två inseminationsförsök innan jag vill gå till IVF, även om det är en större process, jag vet. Men ja..
    Pressen och stressen är också jobbig.

    Skönt ändå att komma igång nu tycker jag, Än behöver man ju inte vara stressad av sommaruppehåll osv :)

    Det låter väl bra att ta Danmark paralellt med Sverige?
    Jag hör att du är lika skeptisk som mig till att inseminationer ska lyckas, haha!
    Eftersom du redan planerar flera försök..
    Men det är nog bra att vara realistisk och bli överraskad åt andra hållet istället :)

    Kram!
    nämen wiii va spännande! hihihi å va kul en t att hålla tummarna för!!!! brukar "bara" missunna folk ja känner å ogillar av personliga anledningar, att bli gravida hehe. hemskt av mig lr hur..tycker du gör helt rätt i å se fram emot inseminationen i nästa vecka! känner dock igen känslan att vilja förbereda sig på att d inte går bra för ja e likadan, därför ja räknar m mer än 1 försök i maj/juni när vi gör våran i DK, å andra sidan vet ja så himla väl att den "tänkta" reaktionen inte gör att ja blir mindre lessen om d inte tar sig på första försöket å därför e d rätt onödigt att ta ut besvikelsen i förskott. men tänka å göra e ju helt skilda grejer hehe. egentligen ska man väl va så cool som möjligt å inte ha förhoppningar åt nåt håll, positivt som negativt men d känns lika "lätt" d.. ja vet att ja låter skeptisk t att d tar sig på första försöket, men självklart e min innersta dröm å längtan att ja ska bevisa mig sj fel..

    förstår att d känns skönt å komma igång, ja längtar massor efter att månaderna ska gå så ja får koll på min ÄL å kan avgöra om d blir i maj lr juni vi gör försöket. m tanke på att kliniken har helt stängt andra å tredje veckan i juli + tidsbokningar i första å sista har ja sagt t killen att ja ev gör ett försök i maj å då e d upp t honom att komma hem fr jobbet om han kan lr ej..ja prioriterar bebis framför hans jobb, ja vet å d e säkert dumt på sitt sätt, men ja e så sjukt less på att vänta på att börja. hade ja vetat att reproduktionsmedicin skulle skjuta fram starten t efter sommarn, typ i höst/vinter så hade ja "insisterat" på att vi skulle försökt i DK förra sommarn lr hösten. men men, lätt å va efterklok. 
  • Längtan 30
    Memphis skrev 2012-02-15 18:39:48 följande:
    Ja verkligen lätt att vara efterklok!
    Det är en anledning till att jag vill sätta igång nu, trots att jag ganska nyligen bytt arbetsplats.
    Men jag tänker, vafan.. Ska man vara lojal mot chefen och vänta för hans skull, för att inte skapa sura miner så kommer man få äta upp det sen i vilket fall som helst.
    Alla tänker ju på sig själva när det gäller affärer :)
    Det blir ju så himla lätt att man överanalyserar och tänker föör mycket som sagt!
    Ser ju hur dina tankebanor går, hehe.. Man försöker planera in i detalj.
    Och det måste man ju, speciellt ni som ska ända till DK!
    Men vi försöker släppa på det vi kan just nu och bara.. göra det.
    Annars blir det aldrig av.

    Jag håller dig uppdaterad! :D
    Och förstår preciiiis vad du menar med att man missunnar vissa människor..
    Man tycker det blir så orättvist helt enkelt!

    Kram på dig och ha en fin kväll!
    hihihi ja å d e därför ja e så "tuff" mot killen oxå faktiskt, för riskerar ja å få ÄL sent i juni lr början av juli så åker ja i maj, när vi pratade om d förra helgen sa ja att enligt womanlog lr period tracker har ja äl 30/5 om mensen inte hoppar, typ e oregelbunden, å då sa han bara "ok, ska ja boka flygbiljett nu hehehe?" så ja vet ju att han vill va m. i höstas tyckte ja att d lät förjäkligt att vänta ett år men då lugnade han mig å sa att på sätt å vis va d ju bra eftersom han jobbar utomlands å ja "gav m mig", d kändes bra å så då fast i januari å beskedet om längre väntetid tyckte ja d va ett dumt beslut..så dax att ångra sig då säg hahaha.

    vi ska prova på Gyn Grönlund på helsingör, e ju kanske ett par tre timmar bort m bil så inte så farligt långt..

    hoppas m hela mitt  Hjärta att VUL å insemination nästa vecka går bra, ja håller tummarna!!

    kram å ha en mysig kväll du oxå!! {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Insemination våren 2012?