• pollyankan

Matschema för 1 -åring

Hejsan!

Är nyfiken hur er dag och mattider för era 1-åringar ser ut.

Vår dag ser ut så här:

Vaknar 9 får då välling.

11 lite frukt

12 lunch sover ca 1½ timme

15 frukt

17.30 gröt macka

19 nattvälling

somnar innan 20.

Ge gärna synpunkter.

Ska jag väcka honom på morgonen tidigare.

Ge tips på mellan mål mm.

kram        

• Svar på tråden Matschema för 1 -åring
  • Natulcien
    April barn skrev 2012-01-09 13:47:04 följande:
    Havregrynsgröt med mjölk och en grov macka till med skinka och grönsaker är precis samma som vilken annan maträtt som helst näringsmässigt.
    Fast man äter ju inte samma middag varje dag om man äter lagad mat? Och fisk har man väl knappast i gröten? Eller grönsaker? Nej, det är verkligen inte samma sak som ett rejält mål lagad mat.
  • April barn
    Natulcien skrev 2012-01-09 13:56:20 följande:
    Fast man äter ju inte samma middag varje dag om man äter lagad mat? Och fisk har man väl knappast i gröten? Eller grönsaker? Nej, det är verkligen inte samma sak som ett rejält mål lagad mat.
    Vi äter ju iallafall ett varierat lagat mål mat mitt på dagen, varken jag eller någon jag känner ställer sig och lagar mat två gånger om dagen....? Känns ju bra mycket bättre med havregrynsgröt (som man förövrigt tillagar på spisen) än makaroner med köttbullar och ketchup som jag vet att otroligt många ger barnen på kvällen bara för att det "ska" vara ett lagat mål oavsett vad det är eller man har tid med.
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • 071001

Och jag helt tvärtom, känner ingen förutom  2 singeltjejer som käkar gröt till middag i brist på sällskap och inspiration. Alla är vi olika.

• Natulcien
    April barn skrev 2012-01-09 14:01:08 följande:
    Vi äter ju iallafall ett varierat lagat mål mat mitt på dagen, varken jag eller någon jag känner ställer sig och lagar mat två gånger om dagen....? Känns ju bra mycket bättre med havregrynsgröt (som man förövrigt tillagar på spisen) än makaroner med köttbullar och ketchup som jag vet att otroligt många ger barnen på kvällen bara för att det "ska" vara ett lagat mål oavsett vad det är eller man har tid med.
    Att laga på spisen eller i micron spelar ju ingen roll. Vad har det med saken att göra?

Jag lagar sällan mat två gånger om dagen heller, men gör så pass mycket middag att det blir över och kan frysas och användas till luncher senare. Vi har frysen full av "lunchlådor". Glad
    Köttbullar, makaroner och ketchup serverar jag inte heller. Varför du tar upp det alternativet, förstår jag inte ens. Vi har inte ens ketchup hemma eftersom det innehåller för mycket socker. Och sonen gillar inte pasta...

Men köttbullar och makaroner eller havregrynsgröt som middag är ju ungefär samma sak. Snabbt och enkelt, men inte särskilt fullvärdig middag. Så ser jag på det.
  • April barn

Ja det är det som är så roligt, hur olika alla är. Jag tycker att så länge inte barnet går hungrigt, har näringsbrist eller tydligt klagar på den serverade maten är den bra. Vi har det så bra här i Sverige att vi knappast blir lidande om vi inte serveras två lagade mål om dagen Glad Jaja har ältat detta såå många gånger här på fl så nu återgår jag till ts igen Glad

• Taitas

Jag har ingen större koll på tider men dagen i mat ser ut så här:

Vaknar - ammar.
    Vi kliver upp och det är frukost.
    Ibland ammar jag före lunchen och hon sover en stund.
    Lunch är resterna från gårdagens middag.
    Har jag inte ammat och hon sovit före lunch sker det efteråt, annars är det något mellanmål.
    Middag är vanlig mat. (brukar oftast vara runt 17/18)
    Ibland äter hon något mellan middag och läggning och då brukar det vara lite yoghurt eller fruktpure.
    Dags att sova - ammar.

• April barn

Itarillé - Jag tog köttbullar och makaroner med ketchup som ett alternativ just för att det är otroligt många som serverar det (absolut inte alla men många) jag ser då absolut ingen likhet i detta som havregrynsgröt men... Pasta typ luft, mjöl och tomma kalorier, lite kött också en sockersås med lite tomat i. Havregrynsgröt innehåller många nyttiga saker bla järn och fibrer (vi köper dessutom fiberhavregryn) som vi sen har frukt på, serveras med grönsaker till och ett glas mjölk HUR kan dessa vara på något sett lika?? Skrattande

• Natulcien
    April barn skrev 2012-01-09 14:13:47 följande:
    Itarillé - Jag tog köttbullar och makaroner med ketchup som ett alternativ just för att det är otroligt många som serverar det (absolut inte alla men många) jag ser då absolut ingen likhet i detta som havregrynsgröt men... Pasta typ luft, mjöl och tomma kalorier, lite kött också en sockersås med lite tomat i. Havregrynsgröt innehåller många nyttiga saker bla järn och fibrer (vi köper dessutom fiberhavregryn) som vi sen har frukt på, serveras med grönsaker till och ett glas mjölk HUR kan dessa vara på något sett lika?? Skrattande
    Själv struntar jag i vad "många" gör, och ger sonen det jag anser att ett växande barn behöver: två mål mat som innehåller fisk eller kött, ett antal olika grönsaker, samt ris/quinoa/matvete eller liknande.

Själv känner jag ingen som ger sina barn samma middagsmat varje dag, oavsett om det är makaroner eller gröt.
    Du är nog den första som kommer i min väg. Men någon ska ju vara det också. Glad
  • fågelblå

Tycker också att ditt schema ser bra ut. Våra tvillingar äter så här;

ca 7:00 Välling
    8:30 Lite gröt/macka
    11:30 Lunch. Hemlagat oftast, Ibland burkmat och då delar de på en och en halv burk ungefär.
    14:00 Frukt, yoghurt + flaska mjölk.
    17:00 Middag - samma som vi + lite frukt.
    19.30 Välling.

Angående grötdiskussionen...ser inte heller nåt fel i att servera gröt till middag. Inte vad gäller det näringsmessiga. Däremot skulle jag själv inte vilja äta gröt varje kväll och eftersom våra oftast äter det samma som vi äter till middag och tillsammans med oss andra så skulle det inte funka.

• Jennicken

Sonen är 13 månader

07.30/08.00 Välling
    9.00  Smörgås
    11.00 Lunch
    12.00 Sover 2-3 timmar 
    15.00 En smörgås med mjölk
    17.00/18.00 Middag
    19.00 Sover 
    Vissa kvällar slinker det ner lite välling också.

Tiderna är ungefärliga. Vissa dagar sover han tre timmar efter lunchen och då "hinner" han inte äta nå mellis för då är det nästan dags för middag.

Han äter bara sån mat som vi äter, förutom om vi någon gång får för oss att köpa skräpmat, då får han något lagat ;)

• Leiben
    April barn skrev 2012-01-09 14:01:08 följande:
    what????   galet att du tror att en så totalvanlig företeelse som att laga lunch och middag är så sällsynt. obegripligt!
Svar på tråden Matschema för 1 -åring