• valkyrie

Vi unga med PCO nr 3

tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 3 
    här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs
    här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.
    finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.
    vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in 
    VI SKA Plus tjejer!!!!

2012 är fårt år!!!   

våra gamla tråder:
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m53917688.html

• Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3
  • soffan88

Jag vet inte men min läkare sa att man inte får ha ett BMI över 30. Sen kanske det är olika för olika landsting, jag vet inte.

• Maaalin

Okej, ligger på ett BMI på 31,8 i nuläget. Vet att jag borde gå ner, men som sagt en liten ond cirkel. Däremot så ser jag inte ut som mitt BMI visar pga mycket muskler. Men vi får väl helt enkelt se vad de säger nästa vecka.

Liten anekdot ang det här med BMI är att när jag var på ungdomsmottagningen för drygt 4 år sedan och skulle skaffa p-piller så fick jag väga mig och sådär för att få fram mitt BMI. Detta var alltså när jag var som mest vältränad, tränade 7-10 gånger i veckan. Mitt BMI visade sig vara på gränsen till för högt trots detta. Och barnmorskan säger att hon inte vill skriva ut p-piller till mig pga av mitt till på gränsen höga BMI för att man kan gå upp några kilon pga p-piller? Jag höll på att skratta ihjäl mig och bad henne att titta på min kropp och känna ifall hon kände något fett. Slutade i alla fall att jag fick mina p-piller. Det tyckte jag i alla fall var helt sjukt, dels så vill de väl inte att man bli gravid så ung? 17 år? och dels så kan de väl använda sina ögon?

Nu har jag ju en del kilon som ska bort så nu skulle jag inte bli förvånad, men tycker ändå inte det är så mycket med tanke på min kroppsbyggnad, men men, som sagt får helt enkelt se.

• soffan88

Precis som du säger så kan man ha ett högt bim pga muskler. Jag väntar oxå med spänning vad dom säger!

• rosalack

Pergotime-kur 1 start idag! :D så spänd och lite nervös. hoppas det blir lite bra utav det i alla fall!!!!! :D

• rosalack
    Sex antal ggr?
     Hur mycket har ni andra sex? vi älskar det och har det därför så ofta vi känner för det... tyvärr så har det blivit lite för mycket, har skavsår (!) :O så två ggr/dag i flera månader är inte att rekomendera.....

Så läste jag någonstans att man inte bör ha sex mer än varannan dag när man försöker få barn. hmm, varför då? Det finns 100 000 mogna nya spermier varje dygn hos en man. alltså borde det ju inte spela någon roll? Förutom om man har sex för sällan, eftersom en spermie har en levnadstid på några veckor inne i mannen och sen blir dålig.

Hur gör ni andra? När jag sa till gyn att vi hade sex varje dag så var det inga problem enligt henne, hon sa iaf inget om att vi borde trappa ner till varannan.   

Folsyra?
    Är det ngn mer som äter folsyra? Jag gör på råd av min gyn.
  • Maaalin

Hittade följande text på fass.se, är det inte pergotime man får utskrivet när man har pco just för att stimulera ägglossningen? Någon som har hört detta förut att det inte är bra att äta pergotime om man har pco? och vad det kan innbära för hälsan om man trots detta äter det?

Var särskilt försiktig med Pergotime

före behandling med Pergotime ska en fullständig gynekologisk undersökning utföras och det ska konstateras att du inte är gravid och att din partner har normal spermieproduktion

om du har sk. polycystiskt ovariesyndrom (blåsor på äggstockarna)

om du har tidigare haft en sjukdom i äggledarna

om du har haft en leversjukdom

• rosalack
    Maaalin skrev 2012-01-13 16:19:06 följande:

Hittade följande text på fass.se, är det inte pergotime man får utskrivet när man har pco just för att stimulera ägglossningen? Någon som har hört detta förut att det inte är bra att äta pergotime om man har pco? och vad det kan innbära för hälsan om man trots detta äter det?

Var särskilt försiktig med Pergotime

om du har sk. polycystiskt ovariesyndrom (blåsor på äggstockarna)

Jo jag har läst det där förut. Det är för att risken är hög att vi med PCO blir överstimulerade. Därför skall vi med pco undersökas på CD 12 för att räkna hur många ägg som kan släppa. (det görs olika i olika landsting och beroende på hur patientens prover och äggstockar ser ut, alla kollas inte, det avgör läkaren.

Det är även risk för förstorning av äggstockarna. Detta är dock ingen fara egentligen, det betyder bara att det kan komma fler äggblåsor om man inte får rätt dos (alltså blåser fler blåsor upp sig utan att någon spricker, kan ev vara för låg dos. normalt sett så blåser några stycken upp sig lite men en tar sedan övertaget och blir 20mm i diameter och spricker=äl, de andra krymper då tillbaka).

Inget att oroa sig för :) 
  • rosalack

Jag vill inte trampa ngn på tårna nu meeen. Tjejer, ni måste försöka att gå ned i vikt! Jag har också svårt att hålla min vikt, har bmi på 24,9 just nu. Har också lätt för att bygga muskler och lätt att gå upp i vikt. Alla vi med pco har lättare att bygga muskler (beror på testosteronets övertag). Men vi måste verkligen tänka på vad vi äter, hur vi motionerar och därmed också vad vi väger. Jag har tränat som en tok, elitsimmat och styrketränat samtidigt. Haft väldigt mycket muskler och därmed samma bmi som jag har nu. idag är jag slappare och har inte alls samma muskler längre, men samma bmi, jag har alltså mer fett. Men det är ingen ursäkt att ligga på latsidan för att man har pco och kan känna ibland att det inte spelar någon roll och att det är svårt. För det spelar roll, och vi kan gå ned i vikt precis lika lätt som alla andra, vi går bara upp snabbare...  Jag ska också ta itu med mer motion nu, ett bmi på 22,5 siktar jag på till nästa år! (för mig innebär det 7 kilo).

• Matilda03
    rosalack skrev 2012-01-13 19:54:45 följande:
    Jag vill inte trampa ngn på tårna nu meeen. Tjejer, ni måste försöka att gå ned i vikt! Jag har också svårt att hålla min vikt, har bmi på 24,9 just nu. Har också lätt för att bygga muskler och lätt att gå upp i vikt. Alla vi med pco har lättare att bygga muskler (beror på testosteronets övertag). Men vi måste verkligen tänka på vad vi äter, hur vi motionerar och därmed också vad vi väger. Jag har tränat som en tok, elitsimmat och styrketränat samtidigt. Haft väldigt mycket muskler och därmed samma bmi som jag har nu. idag är jag slappare och har inte alls samma muskler längre, men samma bmi, jag har alltså mer fett. Men det är ingen ursäkt att ligga på latsidan för att man har pco och kan känna ibland att det inte spelar någon roll och att det är svårt. För det spelar roll, och vi kan gå ned i vikt precis lika lätt som alla andra, vi går bara upp snabbare...  Jag ska också ta itu med mer motion nu, ett bmi på 22,5 siktar jag på till nästa år! (för mig innebär det 7 kilo).
    Känner igen en del som du skriver. Jag älskar o röra på mig o träna men ibland blir det för lite och då har jag lätt för att gå upp i vikt. Siktar på att gå ner några kilo jag med för att ha ett mer optimalt BMI, ligger runt 25 nu men jag skulle vilja ligga runt 23. Så vi följs åt med två grejer! Både Pergo och tappa i vikt! Lycka till med bägge delarna.
Svar på tråden Vi unga med PCO nr 3